کردزنگنه:

ورود شبه‌دولتی‌ها به فرآیند خصوصی‌سازی محدود می‌شود

رئیس سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید: این سازمان در حال اجرای تدابیری است تا حضور شبه‌دولتی‌ها را در ‌فرآیند خرید سهام دولتی و خصوصی ‌سازی محدود کند.
کد خبر: ۳۳۳۱۱۰

غلامرضا حیدری کردزنگنه در گفتگو با خبرنگار جام‌جم افزود: تلقی حقوقی و قانونی با تلقی عمومی درباره برخی خریداران سهام دولتی شامل صندوق‌های بازنشستگی یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها متفاوت است و با این که ایراداتی به ساختار آنها وارد است، اما قانون این مجموعه‌ها را خصوصی می‌شناسد.

وی تصریح کرد: با این حال بررسی‌ها نشان داده است که برخی از همین شبه‌دولتی‌ها بیش از حد مجاز قانونی، سهام خریده‌اند. براساس قانون اصل 44، حداکثر مقدار مالکیت سهام توسط شبه‌دولتی‌ها 40 درصد است؛ اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد برخی از آنها بیش از این مقدار سهام خریده و بعلاوه در بسیاری معاملات و عرضه‌های دیگر سهام نیز شرکت می‌کنند.حیدری کردزنگنه گفت: واقعیت آن است که تا اول امسال هیچ مکانیزم اجرایی برای جلوگیری از مالکیت بیش از حد قانونی شبه‌دولتی‌ها در فرآیند خصوصی‌سازی وجود نداشت و با این که نص صریح قانونی بود، اما نمی‌شد در عمل کاری کرد.

معاون وزیر اقتصاد افزود: اما در قانون بودجه امسال به سازمان خصوصی‌سازی اختیار داده شده است تا از همه نهادها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های بازنشستگی و تمام آنچه شبه‌دولتی خوانده می‌شوند، آمار گرفته و کنترل کند تا اگر مجموع سهامشان از میزان قانونی 40 درصدی فراتر رفته است، ‌از فرآیند معاملات حذف شوند.

به گفته وی، این حذف به این صورت است که حتی اگر قیمت ارائه شده آنها بسیار بالاتر از سایر رقبا باشد، باز هم سهام به آنها فروخته نمی‌شود و اگر روشن شود سهامی فروخته شده باشد، پس گرفته شده و معامله باطل می‌شود.

کردزنگنه افزود: از سوی دیگر کنترل‌ها برای جلوگیری از ورود شرکت‌ها با ماهیت دولتی به فرآیند خصوصی‌سازی از اول امسال شدت گرفته و چند معامله انجام شده در این زمینه نیز باطل شده است.وی در این زمینه به نمونه‌ای استناد کرد و گفت: 2 هفته پیش شرکت آب و برق کیش برای فروش آگهی شده بود و فروش رفت؛ اما کمی بعد مشخص شد ماهیت خریدار، دولتی است و با این که نفر اول هم بود، اما معامله ابطال و شرکت از گردونه رقابت حذف شد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی خاطرنشان کرد: با این کنترل‌ها به نظر می‌رسد بتوان بخش خصوصی از نوع دیگر را وارد فرآیند واگذاری‌ها کرد. هر چند هم‌اکنون تعداد افراد دانه درشت خصوصی که در واگذاری‌ها حضور دارند، زیاد است و این افراد به یکباره ارقام درشتی را وارد معاملات می‌کنند، اما حضور این سرمایه‌ها در خصوصی‌سازی باید بیشتر شود.

وی افزود: در 5 سال گذشته ما 322 شرکت دولتی را برای فروش عرضه کرده‌ایم که ارزش این واگذاری‌ها بیش از 67 هزار میلیارد تومان است. از این 322 شرکت، 252 شرکت را بخش خصوصی و 80 شرکت را بخش‌های غیردولتی خریده‌اند.کردزنگنه در پاسخ به پرسشی درباره نحوه سنگ‌اندازی‌ها در فرآیند خصوصی‌سازی به ترفندهای برخی شرکت‌ها برای فرار از خصوصی شدن اشاره کرد و گفت: برخی مجموعه‌ها برای فرار از خصوصی شدن به ترفندهای امنیتی متوسل می‌شوند. بارها بوده که برخی دستگاه‌ها از شورای امنیت ملی نامه گرفتند که فلان شرکت به خاطر مصالح امنیتی، حاکمیتی یا ملی فروش نرود. اما بنده شاهد بودم که رئیس‌جمهور شخصا روی این نامه و ترفندها ایستاده و بر واگذاری شرکت‌ها تاکید کرده است.رئیس سازمان خصوصی‌سازی اظهار کرد: شرکت مخابرات ایران یکی از این شرکت‌ها بود که مقاومت زیادی برای واگذاری آن صورت گرفت و اگر ورود رئیس‌جمهور نبود، شاید الان این شرکت واگذار نشده بود.مشروح گفتگوی «جام‌جم» با رئیس سازمان خصوصی‌سازی بزودی منتشر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها