دولت نوری‌المالکی در آخرین روزهای حاکمیت خود یک بار دیگر روی پرونده شوراهای بیداری دست گذاشت و تصمیم به خلع‌سلاح بخشی از آنها گرفت.
کد خبر: ۳۳۲۹۶۱

مالکی پیش از این نیز دست به چنین کاری زده بود که با مخالفت شدید آمریکا و گروه‌های اهل تسنن عراق مواجه شد و در نهایت تصمیم گرفته شد اعضای این شوراها به مرور جذب ارتش عراق شوند. روز گذشته در خبری آمده بود که براساس دستورات عالی نظامی در عراق مجوز حمل سلاح به شبه‌ نظامیان بیداری در استان دیالی لغو شده است.

این دستور خشم فرماندهان نیروهای شوراهای بیداری را برانگیخت به گونه‌ای که آنان یک بار دیگر تهدید به قطع همکاری با نیروهای امنیتی دولت کردند. سخنگوی فرماندهی عملیات استان دیالی در شمال بغداد اعلام کرد: ‌وزارت دفاع عراق تصمیم به لغو مجوز حمل سلاح توسط نیروهای بیداری گرفته است. وی افزود:‌ این افراد اکنون شهروند به شمار می‌روند و تداوم اجازه حمل سلاح از سوی حدود تنها 10 هزار تن از آنان در استان دیالی منطقی نیست. به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط‌، در واکنش به این تصمیم،‌ خالد اللهیبی، فرمانده شوراهای بیداری در دیالی نیز گفته است: چنانچه دولت از این تصمیم منصرف و آن را لغو نکند و مجوزهای قدیمی ما را باز نگرداند،‌ ما توقف همکاری با نیروهای امنیتی را اعلام می‌کنیم. وی افزود:‌ چگونه می‌توانیم فعالیت کنیم وقتی اجازه حمل سلاح نداریم؟ چگونه قادر خواهیم بود حداقل از خود دفاع کنیم؟

شوراهای بیداری یا «مجالس الصحوه» آن گونه که ارتش آمریکا آنها را نامید، در سال 2006 و در اوج درگیری‌های طایفه‌ای با حمایت و سرمایه‌گذاری ارتش آمریکا تشکیل شد. این شورا‌ها با تلاش و همکاری عشایر سنی و روسای این عشایر برای مبارزه با گروه‌های تشکیلات القاعده در عراق و ایجاد امنیت در استان‌های آن پس از ناتوانی نیروهای آمریکایی و عراقی درایجاد امنیت تشکیل شد. هنوز گهگاه استان دیالی شاهد عملیات مسلحانه است و این استان به عنوان پناهگاه اصلی بسیاری از گروه‌های مسلح به شمار می‌رود که با نیروهای آمریکایی و عراقی مبارزه می‌کنند. با رشد روند امنیت در عراق و امضای توافق‌نامه امنیتی میان عراق و آمریکا،‌ دولت بغداد خواستار واگذاری پرونده شوراهای بیداری از سوی آمریکا شد. پس از این واگذاری بود که دولت عراق اقداماتی برای جلوگیری از پدیده نظامی‌گری در جامعه عراق اتخاذ کرد. دولت عراق پیشتر از برنامه‌ای با هدف جذب حدود 20 هزار تن از افراد این شوراها به نیروهای امنیتی و تضمین تامین فرصت‌های کار برای دیگر افراد این نیروها خبر داده بود.

در یک خبر دیگر مربوط به عراق، خبرگزاری رویترز روز گذشته از بغداد گزارش داد در جریان یک عملیات انتحاری که در مقابل مرکز پلیس بغداد روی داد، چهار تن از نیروهای پلیس عراق کشته و 12 نفر دیگر زخمی شدند.‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها