دانشجو خبر داد:

تغییر آیین‌نامه نقل‌وانتقال دانشجویان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تغییرات آیین‌نامه نقل و انتقال دانشجویی خبر داد و گفت: این آیین‌نامه در طی مراحل نهایی و برای سال تحصیلی جدید و کنکور 89 ابلاغ می‌شود.
کد خبر: ۳۳۲۲۴۵

به گزارش ایسنا، دکتر کامران دانشجو در حاشیه نشست هیات رییسه دانشگاه‌ها،‌ مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، در مورد خروج دانشگاه‌ها از تهران، اظهار کرد: به هیچ عنوان چنین مصوبه‌ای و طرحی در وزارت علوم و دولت مطرح نیست و حتی زمینه این کار نیز فراهم نمی‌باشد.

وی تصریح کرد: وزارت علوم با توجه به موجی که از کارشناسی به مقطع کارشناسی ارشد رسیده است در نظر دارد ظرفیت تحصیلات تکمیلی خود را افزایش دهد و در این زمینه قصد داریم زمینه افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه‌های مادر فراهم کنیم، بنابراین ظرفیت کارشناسی این دانشگاه‌ها را کمی کاهش خواهیم داد و آن را به دانشگاه‌های دیگر انتقال می‌دهیم تا بتوان ظرف 4 یا 5 سال موج متقاضی کارشناسی ارشد را پذیرش کنیم و دانشجویان برای ادامه تحصیل به خارج از کشور نروند.

 هیچ مصوبه‌ای برای خروج دانشگاه‌ها از تهران نداریم

دانشجو در ادامه با بیان اینکه در کنکور گذشته ظرفیت تحصیلات تکمیلی 12 تا 15 درصد افزایش یافت، تصریح کرد: ظرفیت کارشناسی ارشد از بیش از 40 هزار به 55 تا 60 هزار نفر افزایش یافت و طبق برنامه پنجم توسعه باید ظرفیت دوره‌های تحصیلات تکمیلی در سال20 درصد افزایش یابد.

وی افزود: این سیاست وزارت علوم مبنی بر افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های مادر و کاهش ظرفیت کارشناسی در این دانشگاه‌ها با بحث کاهش جمعیت در تهران تلاقی پیدا کرد و مباحثی همچون رفتن دانشگاه‌ها از تهران مطرح شد که به هیچ عنوان چنین مصوبه‌ و طرحی در وزارت علوم و دولت مطرح نیست.

وزیر علوم با اشاره به بحث کاهش جمعیت تهران و همچنین ایجاد مشوق‌هایی در سایر سازمان‌ها برای این امر اظهارکرد: در کارگروه هیات دولت که در زمینه راهکارهای کاهش جمعیت تهران تصمیم گیری می‌شود این مسئله عنوان شد که وزارت علوم نیز مشوق‌هایی را همچون مشوق‌هایی در زمینه بحث نقل و انتقال ایجاد کند، به عنوان مثال اگر خانواده‌ای فرزندانش در شهرهای مختلف کشور مشغول به تحصیل هستند و خود این فرد نیز در شیراز زندگی می‌کند امکاناتی را فراهم کنیم که دانشجویان این خانواده به محل زندگی پدر و مادر خود منتقل شوند تا در این زمینه دغدغه دانشجو و خانواده و هزینه و مشکلات خوابگاهی کاهش یابد.

امکان نقل و انتقال دانشجو برای عموم مردم فراهم می‌شود

وی افزود: بر این اساس یک سیاست این است که آیین نامه نقل و انتقال دانشجویی را بازنگری و آنرا تسهیل کنیم که در این زمینه در حال حاضر آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان تغییراتی کرده است و مراحل نهایی خود را طی می‌کند و برای سال تحصیلی جدید ابلاغ خواهد شد.

دانشجو با بیان اینکه علاوه بر آیین نامه موجود برای افرادی که می‌خواهند از تهران بروند و دغدغه فرزند خود را که در آموزش عالی مشغول به تحصیل است را دارند نیز تسهیلاتی ایجاد کرده‌ایم، اظهارکرد: در حال حاضر برای اعضای هیات علمی که فرزندان آنها 90 تا 92 درصد آخرین نمره فرد قبولی را در دانشگاه‌ آورده باشند، امکان نقل و انتقال وجود دارد و ما نیز عنوان کردیم که این موضوع را به عموم مردم تعمیم دهیم و طی آن به جای این 90 درصد یک مشوق‌هایی نیز قرار دهیم.

وی ادامه داد: اگر کسی از تهران بخواهد به کلانشهر برود علاوه بر مشوق‌های دیگر که شامل حالش می شود، چنانچه فرزندش امسال در کنکور و آزمون شرکت کرده باشد می‌تواند از امتیاز نقل و انتقال برخوردار شود. در این زمینه اگر فرزند وی 85 درصد آخرین نمره قبولی آن رشته را در دانشگاه مربوطه داشته باشد می‌تواند به آنجا منتقل شود و اگر قصد داشته باشد گرایش خود را نیز تغییر دهد با 90 درصد نمره می‌تواند این کار را انجام دهد.

آیین‌نامه نقل و انتقال دانشجویی برای سال 89 ابلاغ خواهد شد

وزیرعلوم افزود: این فرد اگر به شهرهای غیر از کلان شهرها نقل مکان کند، نقل و انتقال می‌تواند به جای 85 درصد با 75 درصد آخرین نمره، انجام گیرد و اگر خواستار تغییر گرایش باشد این کار با 80 درصد نمره انجام می‌گیرد.

وی افزود: بدین ترتیب عموم مردم در تهران از این قضیه برخوردار می‌شوند و به غیر از تهران نیز برای نقل و انتقال تسهیلاتی را اعمال کرده‌ایم که همانطور که اعلام شد برای سال 89 ابلاغ خواهد شد.

وزیر علوم در پایان تصریح کرد: بحث کاهش جمعیت تهران یکی از دغدغه‌های اساسی همه دولت‌ها بوده است، بنابراین همه باید این موضوع را تشویق کنند که با این کار دعای خیر مردم دنبال راه دولت خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها