بنگاه تبلیغاتی(10) مبارز جنگ سرد یا کارگزار جهانی سازی

آژانس اطلاعات ایالات متحده در سراسر دوره جنگ سرد از رادیوی اروپای آزاد، برای پخش برنامه در اروپای شرقی کمونیست و از رادیو آزادی برای پخش برنامه در اتحاد شوروی استفاده می کرد که از نقش هر دوی آنها برای کمک به امریکا در پیروزی در جنگ سرد قدردانی شد.
کد خبر: ۳۳۱۷۸
دولت ریگان در دهه 1980، رادیو - تلویزیون مارتی را برای تضعیف دولت فیدل کاسترو در کوبا و جلب حمایت کوبایی های ضد کاسترو در فلوریدا ایجاد کرد.
ایجاد رادیو - تلویزیون مارتی نخستین پیروزی «بنیاد ملی امریکا - کوبا» و پرورده «ریچارد آلن»، نخستین مشاور امنیت ملی ریگان بود که براساس پیش بینی وی ، این سازمان تبعیدیان ضدکمونیست کوبایی می بایست همان نقشی را برای کوبا داشته باشد که «کمیته اقدام سیاسی امریکا -اسرائیل» برای اسرائیل داشت.
امروز برنامه های رادیو تلویزیون مارتی بشدت مغرضانه و بی اعتبار است و اداره پخش برنامه های رادیو تلویزیونی آژانس اطلاعات ایالات متحده در کوبا توسط حامیان «بنیاد ملی امریکا کوبا» و بنیانگذار جنجالی آن یعنی «جورج ماس کانوسا»، که رئیس «هیات مشورتی آژانس اطلاعات ایالات متحده برای برنامه های رادیو تلویزیونی کوبا» بود، آشکارا سیاست زده شده است.
در واقع کانوسا توانست با استفاده از گردن کلفتی و باج گیری خود و نفوذ و قدرت سازمانش ، هر سال میلیون ها دلار پول برای رادیو و تلویزیون مارتی جمع کند و این در شرایطی بود که گزارش ها از داخل کوبا حکایت از این داشت که «تلویزیون مارتی به علت پخش پارازیت شدید عملا هیچ بیننده و در نتیجه ، هیچ تاثیری در هاوانا نداشته است.»
«وین اسمیت»، عضو «مرکز سیاست بین المللی» (و رئیس سابق بخش منافع امریکا در هاوانا) در سال 1997 در مقاله ای افشا کرد که برنامه های تلویزیون مارتی ، که از بالونی در آسمان «فلوریدا کیز» پخش می شد، از همان سیگنال و فرکانسی پخش می شدند که دولت امریکا از آن برای ردیابی هواپیماهای حامل موادمخدر عازم این کشور استفاده می کرد.
به این ترتیب هنگام پخش برنامه های تلویزیون مارتی ، رادار ردیاب قاچاق موادمخدر خاموش می شود. آشکار است که رادیو تلویزیون مارتی سلاحی مربوط به دوره جنگ سرد است که تحت کنترل منافع خاص نیرومندی است که هیچ مقام دولتی قدرت در افتادن با آنها را ندارد.
صرفنظر از این موضوع ، اداره پخش برنامه های رادیو تلویزیونی کوبا در سال 1997 ، به خرج مالیات دهندگان امریکایی به میامی فلوریدا انتقال یافت ؛ موضوعی که باعث ناراحتی کاسترو و خوشحالی حامیان بنیاد ملی امریکا کوبا شد.
تازه ترین بازوی رادیو تلویزیونی آژانس اطلاعات ایالات متحده ، رادیوی آسیای آزاد است که به تقلید از رادیوی اروپای آزاد در سپتامبر 1996 پخش برنامه های خود را برای چین آغاز کرد و امروز برنامه هایی برای کره شمالی ، تبت ، ویتنام ، لائوس و میانمار (برمه) پخش می کند.
ماموریت رادیوی آسیای آزاد پخش اطلاعات درست برای مردم کشورهایی است که دولت های آنها اطلاعات را سانسور و آزادی مطبوعات را ممنوع می کنند.
بحث در کنگره امریکا در مورد این برنامه دولت با جنجال و مخالفت همراه بود زیرا مخالفان می گفتند صدای امریکا نیز مشغول پخش برنامه برای همین کشورها بوده و هست ، مخاطبان فراوانی دارد و اعتباری به دست آورده است.
موافقان از رادیوی آسیای آزاد به علت پخش برنامه های رادیویی به زبان محلی کشورهای مورد نظر، استخدام خبرنگاران ثابت و کارشناسان منطقه ای و محلی و برخورداری از «کارشناسان اطلاعاتی» که هدف آنان از بین بردن کنترل دولت بر مردم (خود) است، حمایت می کردند.

بنگاه تبلیغاتی (9)
هنر تبلیغات
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها