اردوغان در پارلمان ترکیه:

جنایت اسرائیل نفی سازمان ملل بود

نخست وزیر ترکیه پس از دیدار با مقامات بلندپایه ارتش در سخنانی در پارلمان این کشور از بازنگری در همکاری های نظامی با رژیم اسرائیل خبر داد و تاکید کرد: ما هرگز از کمک به فلسطین دست نمی کشیم حتی اگر تمام جهان ساکت شود.
کد خبر: ۳۳۱۵۹۸

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه با اشاره به اینکه حرکت کاروان آزادی قانونی بوده و اقدام اسرائیل فلسفه سازمان ملل را زیر سئوال برده است، تاکید کرد: فلسطین را فراموش نمی کنیم و از حمایت غزه دست نمی کشیم.

وی در ادامه افزود: اسرائیل باید اسرا را آزاد کرده و زخمی شدگان و اجساد فعالان صلح طلب را به ترکیه بازگرداند.

اردوغان با اشاره به اینکه ترکیه ازتمام راه های دیپلماتیک و راهکارهای بین المللی برای حل این بحران استفاده می کند، افزود: مانور مشترک با اسرائیل و بازی تیم فوتبال جوانان ما با تیم اسرائیل لغو شده است.

نخست وزیر ترکیه اقدام رژیم اسرائیل را ضربه خونبار به صلح جهانی دانست و تاکید کرد به سفیر اسرائیل گفته شده که غیر نظامیان و کشتی آزادی باید هر چه زودتر به ترکیه بازگردد تا مجروحین را در ترکیه تحت درمان قرار دهیم.

وی همچنین از ارسال دو خودروی نظامی و چندین هواپیما برای بازگرداندن اسرا و زخمی شدگان خبر داد.

اردوغان تاکید کرد: اسرائیل باید به عمق فاجعه پی برده و به تداوم اشتباهات خود پایان دهد.

نخست وزیر ترکیه با اشاره به حضور اتباع 33 کشور در کشتی آزادی تاکید کرد: خواستار این هستیم که اسرائیل به این مسئله حساس بوده و محاصره غزه را مستقیما پایان دهد.

اقدام اسرائیل نقطه سیاه تاریخ بشریت

وی با اشاره به اینکه جامعه بین المللی ازنزدیک اقدامات رژیم اسرائیل را زیر نظر گرفته افزود: واقعه دوشنبه بسیار شرم آور است و نقطه سیاهی در تاریخ بشریت محسوب می شود چرا که با کاروان های کمک های انسان دوستانه همچون تروریست برخورد شد که این برای جهان بشریت شرم آور است.

اردوغان تاکید کرد: ما درک می کنیم که جنگ و صلح قواعد خود را دارد پس در جنگ نباید به کودکان، غیر نظامیان، عالمان دینی و کسانی را که پرچم سفید به همراه دارند حمله کرد. اما اسرائیل با حمله به کاروان آزادی همه مسائل را زیر پا گذاشت.

نخست وزیر ترکیه در ادامه خاطر نشان کرد: مجرمان و راهزنان نیز حتی در حملات خود به قواعدی توجه دارند اما اسرائیل به هیچ کدام از آنها پایبند نبوده و با این اقدام همه جهان را به مبارزه طلبید و صلح جهانی را خدشه دار کرد.

کسی نباید صبر ترکیه را امتحان کند

وی با اشاره به اینکه خواستار تحقیق در این باره و اجرایی شدن تدابیر لازم هستیم، تاکید کرد: اسرائیل از جنایاتی که مرتکب شده خجالت نمی کشد.

اردوغان با اشاره به اینکه در مسئله حمله به کشتی آزادی کسی نباید صبر ترکیه را آزمایش کند، افزود: این مسئله هزینه بالایی در بر دارد و جواب ما پرقدرت و محکم خواهد بود.

نخست وزیر ترکیه با اشاره به روابط کشورش با یهودیان در گذشته تاکید کرد: ساکنان یهودی فلسطین اشغالی باید بدانند که این مسئله اثرات منفی در این روابط می گذارد.

وی با غیر قبول دانستن بهانه های رژیم اسرائیل برای حمله به کاروان آزادی تاکید کرد: شورای امنیت و سازمان ملل بیش از 100 قطعنامه علیه اسرائیل صادر کرده اند اما این مسئله و محکومیت صرف هیچ نتیجه ای نخواهد داشت.

اردوغان در ادامه سخنان خود در پارلمان ترکیه با اشاره به تماس خود با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل افزود: با اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز تماس می گیرم و او را در جریان رفتار اخیر رژیم صهیونیستی قرار می دهم.

نخست وزیر ترکیه تاکید کرد: محکومیت کافی نیست و شورای امنیت باید در این مسئله دخالت کند.

کابینه اسرائیل در جایگاه راهزنان دریایی

وی افزود: کابینه اسرائیل خود را در جایگاه راهزنان دریایی قرار داده که خونریزی به راه می اندازد، دزدی می کند، یاغی گری کرده و بی گناهان را می کشد که این مسئله بسیار فاجعه آمیز است. ساکنان سرزمین های اشغالی باید خواستار توقف این اقدامات باشند.

نخست وزیر ترکیه در ادامه سخنانش در پارلمان ترکیه افزود: خونریزی و کشتار جنایتی است که تروریسم دولتی را نشان می دهد و ما از دروغ های اسرائیل دیگر خسته شده ایم.

وی تاکید کرد: همه کسانی که در کشتی بوده اند داوطلب یا اعضای پارلمان اروپا و 60 نفر از روزنامه نگاران بوده اند که باید آزاد شوند.

اردوغان با اشاره به محکومیت های صورت گرفته از سوی کشورهای غربی اظهار داشت: محکومیت کلامی کافی نیست و کارهای عملی باید در این زمینه انجام شود.

از فریاد برای کمک به غزه دست نمی کشیم

نخست وزیر ترکیه با اشاره به آمادگی ترکیه برای همکاری با جامعه بین المللی در این زمینه افزود: از این لحظه به بعد هر کس از اقدامات اسرائیل چشم پوشی کند با آنها در این جنایات همدست محسوب می شود.

وی با اشاره به جنگ غزه و استفاده رژیم صهیونیستی از بمب های فسفری تاکید کرد: اسرائیل در صدد است تمام احتیاجات مردم فلسطین را از آنان بگیرد.

اردوغان افزود: اسرائیل دیگر نباید مرتکب چنین جنایاتی بشود چرا که عواقب خطرناکی دارد و ما هرگز فلسطین و غزه را فراموش نکرده و از فریاد برای کمک به غزه دست نمی کشیم حتی اگر تمام جهان ساکت شود.

نخست وزیر ترکیه خاطر نشان کرد: کشتی های آزادی روزی تمام موانع را از مقابل برداشته و به اهداف خود می رسند.

وی در ادامه به تمام کسانی که در این جنایت عزیزان خود را از دست داده اند تسلیت گفته و بر پیگیری مسئله اسرا و مجروحین تاکید کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها