پس از یک دوره قهر و آشتی، حامد کرزای رئیس‌جمهور افغانستان دیروز برای گفتگوهای سرنوشت‌ساز جهت احیای روابط با آمریکا وارد واشنگتن شد. به گزارش ایسنا، سفر 4 روزه حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان به واشنگتن در یک برهه سرنوشت‌ساز در روابط متشنج افغانستان و دولت اوباما و همچنین جنگ 9 ساله افغانستان صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۳۲۷۶۳۳

با توجه به این‌که عملیات تازه تحت امر آمریکا با هدف تارومار کردن طالبان در قندهار ظرف هفته‌های آتی شروع می‌شود گروه‌های شبه نظامی هشدار دادند که یک حمله متقابل موسوم به عملیات پیروزی را از روز دوشنبه (دیروز و همزمان با سفر کرزای) در مقابل عملیات ناتو به نام عملیات امید در افغانستان شروع خواهندکرد. کرزای که به درخواست کاخ سفید وزرای کلیدی‌اش را با خود به واشنگتن برد در زمانی وارد آمریکا می‌شود که استراتژی اوباما در قبال افغانستان و پاکستان دچار شکست‌هایی شده و در وضعیت خطرناکی قرار گرفته است. اوضاع بی‌ثبات در شمال پاکستان در حال تهدید و تضعیف تلاش‌های جنگی در افغانستان بویژه به خاطر فعالیت طالبان در منطقه مرزی وزیرستان پاکستان است.

کرزای قبل از دیدار با اوباما در روز چهارشنبه گفتگوهایی با هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا، رابرت گیتس‌ وزیر دفاع و اعضای ارشد هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در کنگره خواهد داشت. همکاری‌های استراتژیک افغانستان و آمریکا، امنیت افغانستان، جذب شبه نظامیان و مسائل اقتصادی از جمله محورهای گفتگوی کرزای با مقامات آمریکایی بیان شده است. پیش از این سخنگوی رئیس جمهور افغانستان اعلام کرده بود که در این سفر بین افغانستان و آمریکا پیمان استراتژیک به امضا خواهد رسید.

مقامات بلندپایه افغانستان مانند زلمی رسول وزیر امور خارجه، رنگین دادفر اسپنتا مشاور امنیت ملی، عبدالرحیم وردک وزیر دفاع، محمد حنیف اتمر وزیر کشور، امرالله صالح رئیس امنیت ملی و برخی دیگر از مقامات افغان کرزای را در این سفر همراهی می‌کنند. پیش از این سفر، کرزای با سخنان ضد غربی خود خشم مقامات کاخ سفید را برانگیخته بود تاحدی که برخی از سخنگویان آمریکایی از احتمال لغو این دیدار سخن گفتند.

سخنان نانسی پلوسی

مقام‌های آمریکایی که روز یکشنبه به ریاست نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به کابل سفر کرده‌ بودند گفتند که امنیت یکی از مسائل اصلی مورد مذاکره حامد کرزای در سفرش به واشنگتن خواهد بود. به گزارش آسوشیتدپرس، نانسی پلوسی، در جمع خبرنگاران در کابل اظهار کرد: ماموریت در افغانستان چیزی است که برای امنیت ملی نه تنها آمریکا و افغانستان بلکه برای منطقه و جهان حائز اهمیت است. این یک ماموریت بسیار مهم است و باید موفق شود. وی یادآور شد: کرزای در سفرش به واشنگتن با شان بالا و دوستی و صمیمیت فوق‌العاده مورد استقبال قرار خواهد گرفت. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که 30 هزار سرباز آمریکایی به دستور اوباما بتدریج در حال استقرار در افغانستان هستند تا نیروهای حاضر در این کشور را تقویت کنند.

پیشنهاد کرزای به رهبران طالبان

در یک خبر دیگر رئیس‌جمهور افغانستان به ملاعمر و برخی از رهبران طالبان پیشنهاد کرد به ریاض رفته و در آنجا به عنوان تبعیدگاه خود زندگی کنند و روابط خود را با القاعده قطع نمایند. به نوشته روزنامه الزمان چاپ لندن، حامد کرزای در راستای طرح صلح دولت این کشور برای قانع ساختن شبه‌نظامیان جهت پایان جنگ این پیشنهاد را به ملاعمر و دیگر رهبران طالبان داده است.

از سوی دیگر در این طرح صلح که در میان برخی دیپلمات‌های خارجی توزیع شده پیش‌بینی شده است که اعضای طالبان روابط خود را با القاعده قطع خواهند کرد. مذاکرات صلح یکی از مسائل اصلی است که حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سفرش به واشنگتن بررسی خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز که نسخه‌ای از این طرح صلح را به دست آورده گزارش داد: در این طرح صلح آمده است باید هر گونه فضای تفرقه و جدایی از بین برود و وحدت جایگزین آن شود. ما باید بار دیگر متحد شویم و برای تحقق ثبات و امنیت که برای مدتی طولانی در افغانستان از بین رفته است صلح کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها