حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر پس از یک عمل جراحی که حتی شایعاتی مبنی بر مرگ او در آن مطرح شد طی اظهاراتی به شدت به مخالفان خود تاخت و آنها را از بازی با انتخابات به طمع کسب قدرت برحذر داشت. سخنان مبارک چند ماه پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی و تقریبا یک سال و نیم قبل از انتخابات ریاست جمهوری و درشرایطی ایراد می‌شود که با ورود شخصیت‌هایی مانند محمد البرادعی، مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فضای سیاسی مصر تحرکات جدیدی را تجربه می‌کند. وی در این سخنان از حضور مردم در صحنه مادام که در چارچوب قانون باشد پشتیبانی کرد و گفت که خود او نیز از 5 سال پیش چنین پیشنهادی داده بود. به گزارش شبکه الجزیره، مبارک که به مناسبت بیست و هشتمین سال عقب‌نشینی اسرائیل از شبه جزیره سینا در حال سخنرانی بود، گفت: من متعهد می‌شوم که سال آینده انتخاباتی عادلانه در مصر برگزار شود.
کد خبر: ۳۲۴۳۵۶

مبارک گرچه در سخنان خود به صراحت نام کسی یا جریانی را نبرد اما به رقیبان احتمالی خود در آینده تاخت و در سخنانی پوشیده به کسانی که به عقیده وی، شیفته قدرت هستند، حمله کرد. مبارک با هشدار نسبت به ادامه تحرکات این گونه افراد گفت: من دوست دارم بار دیگر بر تعهد خود درباره صحت انتخابات تاکید کرده و از هرگونه تلاش ملی و صادقانه که چشم‌انداز یا راه‌حلی برای موضوعات و چالش‌های ملت ما مطرح کند و امنیت، ثبات و آینده کشور را به خطر نیندازد استقبال ‌کنم. مبارک در عین حال یادآور شد: آینده میهن را با شعارهای فریبنده نمی‌توان ساخت و سرنوشت ملت‌ها را نمی‌توان با اقدامات حساب نشده رقم زد. ما در مصر در راه اصلاحات سیاسی حرکت می‌کنیم و باید به هوش بود که این حرکت به عقب بازنگردد.

مبارک هم‌اکنون بیش از 80 سال سن دارد و پس از ترور انورسادات، امضاکننده پیمان ننگین کمپ دیوید حدود 3 دهه است که زمام امور در مصر را در اختیار گرفته است. رئیس جمهور مصر در این سخنرانی هیچ اشاره‌ای به احتمال کاندیداتوری خود در سال 2011 نکرد، اما او تاکنون هیچ کس را به عنوان معاون رئیس جمهور تعیین نکرده است. باورعمومی در مصر این است که مبارک در حال فراهم کردن زمینه برای جانشینی «جمال مبارک» فرزند خود برای حکومت در مصر است.

حضور البرادعی

احزاب مخالف حسنی مبارک که سازماندهی مشترکی ندارند پس از بازگشت محمدا لبرادعی، مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از وی برای نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده‌اند. البرادعی هم اعلام کرده است در صورتی در انتخابات شرکت می‌کند که قانون اساسی مصر اصلاح شده و محدودیت‌ها برای حضور نامزدهای مستقل برطرف شود.

در همین رابطه بتازگی 140 شخصیت فرهیخته فرهنگی و هنری مصر در حمایت از البرادعی نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 2011 بیانیه صادر کردند. در بیانیه منتشر شده از سوی این نویسندگان، هنرمندان، اصحاب رسانه و شخصیت‌های دانشگاهی مصری در حمایت از البرادعی بشدت علیه رژیم مبارک موضع گرفته شده است.

چند روز پیش پلیس مصر اعلام کرد: دو تن از طرفداران البرادعی را بازداشت کرده است. نیروهای امنیتی این کشور سعی می‌کنند فعالیت‌های وی و طرفدارانش را هرچه بیشتر محدود کند.

سفر به آمریکا

البرادعی امروز قرار است در آمریکا پیرامون انرژی اتمی سخنرانی داشته باشد. یکی از همراهان البرادعی می‌گوید وی همچنین در نظر دارد با برخی از مصری‌های مقیم آمریکا که در حمایت از وی گروهی با نام مصری‌های مقیم آمریکا برای تغییر تشکیل داده‌اند دیدار کند. با وجودی که چندان امیدی به ورود البرادعی یا سایر نامزدهای مستقل به عرصه انتخابات مصر نمی‌رود اما نفس مطرح شدن نامزدی چنین افرادی تحرک تازه‌ای را در این کشور پدید خواهد آورد و دست‌کم این‌که توده‌های بی تفاوت مردم مصر را نسبت به تحولات سیاسی کشورشان حساس‌تر خواهد ساخت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها