ترخیص نسیه مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید کنندگان از گمرک

گمرک جمهوری اسلامی ایران در جهت حمایت از واحدهای تولیدی معتبر، تسهیلاتی را برای ترخیص مواد اولیه و قطعات مورد نیاز آنها فراهم کرده است که از آن جمله، ترخیص نسیه کالاهاست. به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، در این شیوه، بخشی از کالا به ‌عنوان وثیقه نزد گمرک باقی‌مانده و بقیه با تعیین ظرف زمانی معین برای پرداخت حقوق ورودی کل کالا ترخیص می‌شود. این امر علاوه بر آن که موجب دسترسی بموقع واحدهای تولیدی به مواد اولیه و قطعات مورد نیاز می‌شود، در بهبودی گردش مالی این واحدها نیز تاثیرات مثبتی خواهد داشت.
کد خبر: ۳۲۳۱۱۲

براین اساس تعیین و تشخیص واحدهای تولیدی معتبر و مواد اولیه و قطعات مورد نیاز در تولید واحدهای مذکور براساس پروانه بهره‌برداری مشروط به این‌که حداقل 50 نفر کارگر بیمه شده باشند، به‌عهده گمرکات اجرایی بوده و در صورت تقاضای واحدهای مذکور، مجوز نگهداری بخشی از کالای وارده توسط آن گمرکات صادر می‌‌گردد.

همچنین تعیین صلاحیت و تشخیص سایر واحدهای تولیدی و شرکت‌های تجاری معتبر و نوع کالاهای وارده، مشمول این دستور‌العمل و نحوه ترخیص کالاهای وارداتی متعلق به این شرکت‌ها و میزان کالایی که به‌عنوان وثیقه حقوق ورودی می‌بایست نگهداری شود، به‌ عهده گمرک ایران بوده و مجوز مربوط در هر مورد توسط دفتر واردات صادر و مشخص خواهد شد.

حداکثر مهلت استفاده از این تسهیلات برای واحدهای تولیدی 3 ماه و برای واحدهای تجاری 2 ماه خواهد بود و صاحب کالا مکلف است ظرف این مهلت نسبت به پرداخت حقوق ورودی کالاهای ترخیصی به‌صورت نقدی اقدام نماید.کالاهای وارداتی متعلق به واحدهای تولیدی معتبر پس از اظهار کل کالا و انجام تشریفات گمرکی تا 50 درصد کالا به‌عنوان وثیقه بابت حقوق ورودی و هزینه‌های متعلقه در گمرک نگهداری و مابقی به‌صورت نسیه ترخیص می‌گردد.

در صورتی که ماخذ کالا بیشتر از 40 درصد باشد، حداکثر تا 40 درصد کالا به‌صورت نسیه قابل ترخیص و مابقی در گمرک به‌عنوان وثیقه نگهداری خواهد شد.

هزینه‌های گمرکی و همچنین هزینه‌های متعلقه به باقیمانده کالای نگهداری شده در گمرک برای مدتی که مجوز صادر شده و همچنین جریمه‌های متعلقه باید نقدا پرداخت گردد و امکان استفاده از ضمانت‌نامه بانکی بعد از مدت استفاده از تسهیلات نسیه جهت ترخیص باقیمانده کالاها وجود ندارد.این دستورالعمل شامل کالاهایی چون توتون، تنباکو، سیگار، نوشابه گازدار، ماءالشعیر، بلغورهای پف کرده، لوازم آرایشی زنانه، مبلمان، اسباب‌بازی، اشیای فانتزی و تزئینی مانند کریستال و ظروف سرامیکی، لوستر، آباژور و... می‌گردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها