معاون اول رئیس‌جمهوری: برای کنترل تورم و مبارزه با پدیده زمین‌خواری جدی هستیم

ایجاد یک میلیون و صد هزار شغل در سال آینده

آخرین جلسه هیات دولت در سال 88 صبح دیروز برگزار شد و پس از جلسه، اعضای دولت میان خبرنگاران آمدند تا به سوالات آنان پاسخ دهند. محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور در پایان این جلسه، فضا را مناسب دید تا به سوالات متعدد خبرنگاران رسانه‌های گروهی پاسخ دهد. وی در این گفتگو از قوه قضاییه خواست به همه تخلفات و مفاسد همه‌جانبه رسیدگی کند. او ادامه داد به امید روزی هستیم که مفاسد اقتصادی ریشه‌کن شود. به گزارش واحد مرکزی خبر، رحیمی در پاسخ به سوالی درباره یک پرونده جنجالی مطرح شده در روزهای اخیر گفت، منظور سوال شما شرکت بیمه است، ولی باید بگویم تخلفات این شرکت از سال‌های 83 82 آغاز شده بود و دیوان محاسبات در سال 1386 با بخش مهمی از آن برخورد کرد و آنچه امروز قوه قضاییه به آن رسیدگی می‌کند، تتمه تخلفات این شرکت و کمتر از قسمت قبلی آن است. وی با اشاره به اعلام رئیس قوه قضاییه مبنی بر برخورد جدی و قاطع با این قبیل تخلفات اقتصادی افزود: این اعلام قوه قطعا مورد استقبال دولت هم هست و دولت علاقه دارد به همه تخلفات در همه زمینه‌ها در چارچوب قانون و مقررات رسیدگی شود و ما از این اعلام رئیس قوه قضاییه خوشحالیم.
کد خبر: ۳۱۸۱۵۷

مبارزه دولت با زمین‌خواری

رحیمی مبارزه با زمین‌خواران و کاهش دوشغله‌ها را از مهم‌ترین برنامه‌های دولت در سال 88 برشمرد و گفت: این برنامه سال آینده نیز به طور جدی پیگیری می‌شود.

وی به فعالیت کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز اشاره کرد و گفت: اگرچه اصحاب رسانه دائم گلایه دارند که این کمیته هیچ نتیجه و محصولی ندارد، اما ما هر دو هفته یکبار با حضور نمایندگان 3 قوه و دیگر مسوولان مربوط جلسه‌ای در باب مفاسد اقتصادی برگزار می‌کنیم و نتایج آن به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

رحیمی افزود: مهم‌ترین تصمیم ما در این کمیته مبارزه با پدیده زمین‌خواری است و با توجه به تصاحب غیرقانونی بسیاری از منابع در دامنه جنوبی البرز، وارد میدان شدیم و مسیر گسترش تصرفات غیرقانونی محدود و مسدود شد.

وی گفت: در دیگر نقاط کشور نیز برای مبارزه با متجاوزان اموال عمومی و زمین‌خواران عزم جدی داریم و بخش عمده‌ای از این متخلفان به دستگاه قضایی کشور معرفی شده‌اند.

رحیمی گفت: درباره افرادی که معوقات بانکی را پس نداده‌اند نیز تلاش‌‌های زیادی شده تا مطالبات بانک‌ها را پس دهند و همه هدف ما این است که این معوقات صرف طرح‌های زودبازده شود.

تمهیدات دولت برای شب عید

رحیمی در ادامه مصاحبه با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص تمهیدات و تدابیر دولت برای کنترل بازار شب عید گفت: همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا اجناس لازم و مصرفی خانوارها عادلانه به دستشان برسد و از این بابت موفق عمل کرده و نگذاشته‌ایم قیمت‌ها افزایش یابد.

وی با اشاره به قیمت‌های جهانی افزود: به نظر می‌رسد وضع قیمت‌ها چنان متعادل نگه داشته شده است که تقریبا با قیمت سال‌های 84 و 85 برابری می‌کند.

رحیمی اضافه کرد: دولت به منظور حمایت از خانوارها و در مواردی که احتمال می‌رفت با افزایش قیمت ناشی از سوءاستفاده‌ها مواجه باشیم، از شش ماه گذشته مراقب بودیم تا آنهایی که به دنبال سوءاستفاده و احتکار هستند شب عید مردم را تلخ نکنند.

وی در این باره به شکسته شدن قیمت گوشت گوسفند اشاره کرد و گفت: مایحتاج مردم را از نقاط مختلف تهیه کردیم و با قیمت مناسب در اختیارشان قرار دادیم؛ کالاهای دیگری همچون مرغ، مرکبات و میوه نیز به همین ترتیب به اندازه کافی خریداری و در اختیار مردم قرار داده شد.

معاون اول رئیس‌جمهور برنامه‌های رسانه ملی را در این ارتباط بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: خدمات ارزشمند صدا و سیما باعث شد بازار همان طور که هست در برابر دیدگان مردم نمایان شود و واقعیت‌ها به مردم گفته شد تا بدانند افزایش قیمت کاذب است.

انتقاد رحیمی از تغییرات بودجه

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با انتقاد از تغییرات ایجاد شده در بودجه پیشنهادی دولت توسط مجلس گفت: با اجرای مصوبه مجلس برای هدفمندکردن یارانه‌ها هیچ خدمتی به مردم انجام نخواهد شد و رفاه و آسایش بیشتر برای مردم ایجاد نمی‌شود. وی ضمن اشاره به این که مصوبه مجلس در هدفمند کردن یارانه‌ها با مشکلاتی روبه‌روست، گفت: قرار است از 20 هزار میلیارد تومان منبع هدفمندکردن یارانه‌ها، 50 درصد را برای جبران به مردم و بخش‌هایی از تولید و همچنین هزینه‌های دولت برگردانیم و ممکن است در حذف یارانه‌ها تورم به قدری افزایش یابد که مردم به سختی بیفتند.

سفر هشتم دولت دهم، فروردین انجام می‌شود

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به هفت سفر استانی در دولت دهم، گفت: هیات دولت فروردین ماه پس از تعطیلات نوروی به سفر هشتم استانی می‌رود. رحیمی افزود: بیشتر مصوبات نخستین دوره سفرهای استانی اجرایی شده است و بهترین داوران در این بخش مردم هستند. وی با بیان این که حدود 50 تا 60 درصد مصوبات دور دوم سفرهای استانی هیات دولت نیز اجرا شده است، گفت: دور سوم سفرها نیز با رویکرد فرهنگی در دولت دهم آغاز شد.

معاون اول رئیس‌‌جمهور گفت: پیش از هر سفر، هر بخش از شهرستان میان وزرا و معاونان تقسیم می‌شود و قبل از برگزاری سفر این افراد به نقاط انتخاب شده سفر می‌کنند و پس از اطلاع از مشکلات مردم آنها را در جلسه هیات دولت انعکاس می‌دهند. رحیمی ادامه داد: به همه نامه‌هایی که در این سفرها به اعضای هیات دولت داده می‌شود، رسیدگی کامل شده است.

تصمیم دولت برای کاهش بیکاری

رحیمی در ادامه اعلام کرد: در شورای عالی اشتغال تصمیم گرفتیم بیکاری را به زیر 8 درصد برسانیم. معاون اول رئیس‌جمهور از ایجاد یک میلیون و 100 هزار شغل در سال آینده خبر داد و گفت: برای ایجاد این تعداد شغل نیازمند تسهیلات بانکی هستیم.

ادامه رایزنی‌ دولت و مجلس

محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون امور مجلس رئیس‌جمهور نیز در پایان آخرین نشست هیات دولت در سال 88 در جمع خبرنگاران اعلام کرد: مشکلات منابع حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها هنوز برطرف نشده است و رایزنی‌های دولت و مجلس برای حل این مشکلات در سال آینده ادامه می‌یابد.وی افزود: قرار بود این مشکلات در بودجه 89 حل شود که این امر محقق نشد.

مردم با مشکل مواجه نمی‌شوند

وزیر بازرگانی نیز از ذخیره‌سازی کالاهای مورد نیاز مردم به میزان کافی خبر داد و گفت: با تدابیری که اندیشیده شده، مردم در روزهای پایانی سال و روزهای آغاز سال نو با مشکل کمبود کالاهای مصرفی و مورد نیاز خود مواجه نمی‌شوند.

غضنفری خاطرنشان کرد: بخشی از کالاهای ذخیره شده در روزهای آغاز سال نو، آزاد ‌می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

کنترل مستمر خودپردازها در نوروز

همچنین رئیس کل بانک مرکزی از کنترل مستمر خودپرداز بانک‌ها در ایام تعطیلات خبر داد.

محمود بهمنی پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: تمام تمهیدات را برای کنترل مستمر خودپردازها اندیشیده‌ایم و بانک‌ها در ایام تعطیل کشیک خواهند داشت؛ بنابراین نیاز چندانی به مراجعه به بانک‌ها برای دریافت پول نیست.وی افزود: خودپردازها در طول تعطیلات فعال خواهند بود و واحدهایی از بانک‌ها اغلب باز است و هیچ مشکلی از این بابت نداریم.

احمدی‌نژاد: کار ما تعطیل‌بردار نیست

رئیس جمهور درباره نحوه گذراندن تعطیلات نوروزی گفت: خدمت به ملت تعطیل‌بردار نیست.

محمود احمدی‌نژاد پس از برگزاری آخرین جلسه هیات دولت در سال 88، همراه محمد رضا رحیمی معاون اول خود در محوطه نهاد ریاست جمهوری حضور یافت و دقایقی در هوای بهاری و فضای آرام مجموعه پاستور به قدم زدن پرداخت و با خبرنگاران هم خوش و بش کرد. رئیس‌جمهور که هنگام قدم زدن با سوال خبرنگار فارس درباره نحوه گذراندن تعطیلات نوروزی مواجه شد، گفت: تهران در ایام نوروز تازه خلوت و باصفا می‌شود؛ کجا برویم؟ احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌خواهد از تعطیلات نوروزی استفاده کند و همراه خانواده به شهر خودش (آرادان) هم سری بزند و قدری استراحت کند، گفت: همه شهرهای ایران، شهر ماست و کار ما هم خدمت به مردم است که تعطیل‌بردار نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها