در حالی‌که چند روز بیشتر به پایان روزهای کاری سال 88 و آغاز تعطیلات نوروزی 89 نمانده، دستگاه‌های مختلف اقتصادی برنامه‌های خود را برای روزهای در پیش و طول تعطیلات اعلام کرده‌اند. به گزارش خبرنگار ما، تعطیلات نوروزی و آغاز سفرها، ارائه خدمات دستگاه‌های اقتصادی چون بانک‌ها، بیمه‌ها، خودروسازان، سازمان‌های خدمات حمل و نقل مانند هواپیما، قطار و اتوبوس، پایانه‌های مسافری و... را اجتناب ناپذیر کرده است، چرا که اتفاقا شهروندان در طول نوروز به خاطر تعطیلی واحدهای صنفی و خدماتی، بیشتر از ایام عادی سال به این خدمات نیاز دارند. این ضرورت وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم شهروندانی که به مسافرت می‌روند، به علت ناآشنایی با محل و امکانات بومی آن تا چه حد به خدمات دستگاه‌های اقتصادی نیاز دارند. لذا برای نوروز 89، دستگاه‌های مختلف برنامه‌های خود را اعلام کرده‌‌اند.
کد خبر: ۳۱۸۰۱۵

بانک‌ها

یکی از مهم‌ترین خدمات مورد نیاز مردم در روزهای باقیمانده کاری سال و ایام نوروز نیاز به پول نقد و خدمات بانکی است. لذا شورای هماهنگی بانک‌های کشور، بانک مرکزی و سایر بانک‌های دولتی و خصوصی تمهیداتی چون شعبه‌های ویژه کشیک را پیش‌بینی کرده‌اند.

در این باره شورای هماهنگی بانک‌ها اعلام کرد: با تمهیدات در نظر گرفته شده از سوی بانک‌های کشور، ارائه خدمات بانکی به مشتریان در ایام پایانی سال و تعطیلات نوروز بدون وقفه به انجام خواهد رسید.کمیسیون هماهنگی روابط‌عمومی بانک‌ها با اعلام این خبر افزود: همزمان با فرارسیدن ایام پایانی سال، حجم مراجعه به شعب بانک‌ها افزایش می‌یابد و بر این اساس و مطابق هماهنگی‌های انجام گرفته به منظور رفاه حال مشتریان تمامی شعب بانک‌ها با افزایش ساعت کاری خود، خدمات مورد نیاز را به مراجعین ارائه می‌کنند. همچنین شعب کشیک بانک‌ها در تهران و شهرستان‌ها در تعطیلات نوروز (دوم تا چهارم فروردین 89) به صورت نیمه‌وقت در خدمت مشتریان هستند. این گزارش اضافه می‌کند: علاوه بر امکانات در نظر گرفته شده برای این ایام، مشتریان گرامی می‌‌توانند با استفاده از خدمات الکترونیک هریک از بانک‌ها نظیر موبایل‌بانک، اینترنت‌بانک، تلفنبانک، شعب 24 ساعته و... امورات بانکی خود را به سهولت و در سریع‌ترین زمان ممکن به انجام رسانند. در این ارتباط همچنین برنامه‌‌ریزی لازم برای تأمین وجوه نقد شعب و دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها صورت گرفته است. به دنبال این اطلاعیه، تقریبا تمام بانک‌های دولتی و خصوصی و موسسه‌های مالی و اعتباری اعلام کردند که شعب منتخب آنها در سراسر کشور در ایام نوروز به طور نیمه‌وقت آماده ارائه خدمات هستند.

بیمه‌ها

یکی دیگر از خدمات مورد نیاز مردم در طول نوروز و بویژه سفرهای نوروزی، دسترسی به خدمات بیمه بویژه بیمه شخص ثالث در صورت بروز حوادث رانندگی در شهرها و جاده‌هاست.بر این اساس مدیرعامل بیمه ایران با اشاره به اجرای آزمایشی پرداخت خسارت بدون گزارش پلیس تا سقف یک میلیون و 340 هزار تومانی در ایام نوروز گفت: با توجه به قانون بیمه شخص ثالث اجرای این طرح قانونی است.جواد سهامیان در مورد پرداخت خسارت در صحنه، اظهار کرد: تاکنون رشته‌های خودرو و آتش‌سوزی در این طرح قرار دارند و در آینده سایر رشته‌ها نیز تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند. وی در مورد طرح‌های بیمه ایران در سال آینده تصریح کرد: بیمه صیانت اقتصادی از خانم‌ها اعم از خانم‌های خانه‌دار و کارمند از جمله این طرح‌هاست.

قطار، اتوبوس، هواپیما

سازمان‌های خدماتی در زمینه حمل و نقل درون و برون‌شهری در ایام نوروز روزهای پرکاری را پیش‌رو دارند. اطلاع مردم از نحوه خدمات این شرکت‌ها می‌تواند کمک مناسبی به رفع مشکلات احتمالی ایجاد شده در سفر بکند. لذا توجه به اطلاعات و توصیه‌های این سازمان‌ها ضروری به نظر می‌رسد.به همین دلیل به منظور رفاه متقاضیان سفر با قطار، طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته بلیت قطارهای مسافربری در ایام تعطیل از طریق نمایندگی‌‌های فروش در سراسر کشور عرضه می‌شود.

به این ترتیب بلیت قطارهای مسافربری در ایام تعطیل از طریق نمایندگی‌های فروش در سراسر کشور عرضه می‌شود.در شهر تهران نیز مراکز فروش بلیت به صورت کشیک در ایام تعطیل از ساعت 9 تا 13 اقدام به فروش بلیت قطارهای مسافربری، استرداد بلیت و ... می‌کنند.

متقاضیان برای دریافت نشانی، شماره تماس و ساعات کاری این دفاتر و کسب دیگر اطلاعات می‌توانند با شماره تلفن 139 (واحد ارتباط با مشتری)‌ به صورت شبانه‌روزی تماس بگیرند.رجاء همچنین به مسافران توصیه کرده است با توجه به حجم ترافیک سطح شهر تهران در روزهای پایانی سال، بویژه خیابان‌های منتهی به ایستگاه راه‌آهن، باید از قبل برای رسیدن بموقع به قطار برنامه‌ریزی کنند. به علت ترافیک بیش از حد سفر در ایام پایانی سال، امکان اعزام مسافران جامانده با قطارهای بعدی وجود ندارد و مسافران باید جهت انجام امور کنترل بلیت و بازرسی اثاثیه، یک ساعت قبل از حرکت در ایستگاه راه‌آهن حضور داشته باشند. مسافران باید در طول سفر با قطار، شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر همراه داشته باشند تا در صورت درخواست مأموران این شرکت، آن را ارائه کنند.

مسافران در صورت مفقود شدن بلیت، مطابق آیین‌نامه مربوط و به شرط حضور بموقع در ایستگاه، مراتب را به باجه خدمات مسافران واقع در طبقه دوم ایستگاه راه‌آهن تهران اعلام کنند تا برابر مقررات بلیت المثنی صادر شود.

از سوی دیگر، در جهت سهولت و سرعت تردد مسافران از پایانه‌های مرزی در ایام نوروز، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده و اجرا کرده است.

شهریار افندی‌زاده، رئیس این سازمان از برقراری کشیک‌های فوق‌العاده در پایانه‌های مرزی برای رفاه حال مسافران خبر داد و افزود: با توجه به افزایش حجم ترددها در پایانه‌های مرزی در ایام نوروز، هماهنگی‌هایی با دستگاه‌های مختلف برای حضور فعال و بموقع در مرزها صورت گرفته است. همچنین تعاملاتی با مدیران شرکت‌های حمل و نقل، مسوولان اورژانس، آتش‌نشانی، شهرداری و صدا و سیما برای خدمات‌رسانی بهینه و مطلوب به مسافران انجام شده. بعلاوه تمهیدات گسترده‌ای برای توزیع بروشورهای اطلاع‌رسانی درباره بیماری‌‌های واگیردار، تهیه و توزیع فرم‌های نظرسنجی میان مسافران و اطلاع‌رسانی درخصوص مقررات تردد از پایانه‌های مرزی اتخاذ شده است.مدیرکل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)‌ نیز با اشاره به افزایش صددرصدی پروازهای این فرودگاه در روزهای پایانی سال، از مسافران خواست حداقل 3 ساعت قبل از ساعت پرواز در فرودگاه حضور یابند. رضا قدیمی افزود: اطلاعات پرواز فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)‌ با شماره تلفن 09633 آماده ارائه خدمات به مسافران است. وی گفت: اتوبان تهران قم در روزهای پایانی سال دارای ترافیک سنگین است و بهتر است مسافران پروازهای خارجی در صورت امکان مسیر اتوبان تهران ساوه را برای رسیدن به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)‌ انتخاب کنند.

خدمات سوخت در نوروز

ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور نیز در ایام نوروز تمهیداتی برای ارائه خدمات به مردم در پمپ‌بنزین‌ها، دفاتر پلیس +10 و سامانه کارت هوشمند سوخت اندیشیده است.

در این باره رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اظهار کرد: میزان 260 لیتری سوخت مشترکان بنزین از ساعت 24 تاریخ 29 اسفندماه امسال به کارت هوشمند آنها واریز خواهد شد.براین اساس، قیمت بنزین سهمیه‌ای معمولی لیتری 100، سوپر سهمیه‌ای 150، بنزین آزاد معمولی 400 و سوپر آزاد 550 تومان خواهد بود.

خدمات امداد خودرویی

خودروسازان بزرگ کشور نیز طرح‌‌های گشت و امداد نوروزی را برای مسافران تدارک دیده‌اند.

بر این اساس، طرح خدمات و امداد نوروزی 89 گروه سایپا با فعالیت بیش از 1400 واحد امدادی و نمایندگی ثابت و شبانه‌روزی از امروز به مدت 18 روز در سراسر کشور اجرا می‌شود.احمد کرفی، رئیس ستاد اجرایی طرح خدمات و امداد نوروزی گروه سایپا گفت: در این طرح که از 26 اسفند امسال شروع و تا 14 فروردین 89 ادامه دارد، تمام جاده‌ها و محورهای مهم کشور بویژه مسیرهای منتهی به شهرهای زیارتی و سیاحتی تحت پوشش خدمات امدادگران شرکت امداد خودروی سایپا و نمایندگی‌های مجاز سایپا قرار می‌گیرد.

وی افزود: امدادخودروی سایپا در طرح خدمات و امداد نوروزی سال 89 بیش از 38 هزار کیلومتر از محورهای مهم کشور را تحت پوشش خدمات امدادی قرار می‌دهد.

طرح ویژه امداد نوروزی ایران‌خودرو نیز از 26 اسفند آغاز و در 210 محور جاده‌ای و 225 شهر به اجرا درمی‌آید. همچنین 160 فروشگاه تامین قطعات خودروی ایران‌خودرو به صورت کشیک شبانه‌روزی در کشور باز هستند.ایران‌خودرو یک سبد خدماتی برای نوروز شامل اطلاع‌رسانی خدمات امدادی، تامین قطعات یدکی اصلی و لوازم جانبی خودرو در نظر گرفته که تا 14 فروردین 89 ادامه دارد. شماره تماس شبانه‌روزی با امداد ایران‌خودرو 09644 است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها