بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، تصادفات رانندگی تا سال 2020 به سومین عامل مرگ‌ومیر در جهان تبدیل خواهد شد. همچنین آمارها نشان می‌دهد سهم جاده 35، وسیله نقلیه 13 و انسان 52 درصد در وقوع تصادفات جاده‌ای در کشور است. در این میان ترکیدن لاستیک‌ها نیز کمتر از دیگر عوامل در سوانح جاده تاثیرگذار نیست که وقوع چنین اتفاقی برای خودروهای سنگین در جاده‌های کشور بسیار خطرآفرین خواهد بود و معمولا رانندگان این خودروها جهت جلوگیری از حوادث به طور متناوب با پیاده شدن از خودرو و ضربه زدن به لاستیک‌ها از کم باد شدن آنها مطلع می‌شوند؛ اما امیرحسین جلیلی ذوالفقاری، محقق دانش‌آموز کشورمان موفق به ساخت سامانه کنترل هوشمند باد لاستیک ماشین‌های سنگین برای جلوگیری از ترکیدن لاستیک این خودروها و خسارات ناشی از آن شده است.
کد خبر: ۳۱۷۹۷۴

معمولا رانندگان خودروهای سنگین چگونه از کم باد بودن لاستیک‌ها مطلع می‌شوند؟

در خودروهای سنگین با توجه به وجود تعداد زیاد لاستیک‌ها راننده معمولا براحتی از افت فشار آنها مطلع نمی‌شود و به همین دلیل در طول رانندگی، راننده مرتب مجبور به پیاده شدن و کنترل فشار باد لاستیک‌هاست که این کار نیز اغلب به صورت تجربی انجام می‌شود.

همیشه این کار قابل اطمینان است؟

متاسفانه نه! گاهی اوقات رانندگان از کم باد بودن لاستیک‌ها مطلع نمی‌شوند. همین مساله باعث ترکیدن لاستیک‌های مجاور لاستیک کم باد به دلیل فشار بیش‌ازحد می‌شود.

بنابراین کارکرد دستگاه شما به چه شکل است؟

دستگاه کنترل هوشمند باد روی والف تمام لاستیک‌های خودروها نصب می‌شود و در هر ثانیه یک بار فشار باد لاستیک‌ها را اندازه‌گیری کرده، عدد حاصل را به وسیله فرستنده رادیویی به نمایشگر دیجیتال داخل کابین راننده ارسال می‌کند.

عملکرد نمایشگر چگونه است؟

نمایشگر دیجیتال با توجه به تنظیمات اولیه متناسب با شرایط آب و هوایی وضعیت باد لاستیک‌ها را به راننده اطلاع می‌دهد و در صورت افت فشار هشدار می‌دهد تا برای رفع مشکل اقدام کند.

مزایای این سامانه چیست؟

ارزان بودن کیت دستگاه، جلوگیری از ساییدگی و دوپله‌شدن لاستیک‌ها و مصرف اضافی سوخت، جلوگیری از تحمیل هزینه اضافی از خرابی لاستیک‌ها به راننده با توجه به قیمت بالای لاستیک خودروهای سنگین و در نهایت جلوگیری از ترکیدن لاستیک‌ها و به بار آمدن خسارت زیاد مالی و جانی از جمله این مزیت‌هاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها