اگرچه نگهداری شاخه‌های گل تازه و رنگارنگ در محیط خانه یا محل کار می‌تواند از تاثیرات مطلوبی در بهبود روحیه افراد برخوردار باشد اما اغلب پس از گذشت یک تا دو روز این شاخه‌های گل زیبا، شادابی و طراوت خود را از دست می‌دهند. همان‌طور که می‌دانید اگر شاخه‌های گلی که بتازگی چیده شده‌‌اند را در آب قرار دهید مانع از پژمردگی آنها خواهید شد.
کد خبر: ۳۱۷۰۱۱

این در حالی است که با استفاده از مواد نگهدارنده مدت زمان شادابی و طراوت گل‌ها به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت. شما می‌توانید به جای این که این مواد نگهدارنده را از گل‌فروشی‌ها تهیه کنید به سادگی و با استفاده از موادی که در خانه در دسترس دارید خودتان مواد نگهدارنده‌ای را برای افزایش ماندگاری گل‌ها آماده کنید. به یاد داشته باشید که تعویض به موقع آب گلدان‌ها، تامین مواد غذایی مورد نیاز گل‌ها، حفاظت از آنها در برابر ابتلا به آلودگی‌های محیط و همچنین نگهداری از گل‌ها در محیطی خنک و به دور از تابش مستقیم نور آفتاب ازجمله راهکارهایی است که می‌تواند نقش بسیار مهمی در جلوگیری از پژمردگی گل‌ها داشته باشد. نگهدارنده‌های گیاهی علاوه بر تامین آب و غذای مورد نیاز گیاه حاوی مواد ضدعفونی‌کننده‌ای هستند که مانع رشد باکتری‌ها خواهند شد.

از آنجایی که در قسمت‌هایی از گیاه که در حال پژمرده شدن هستند گازها و باکتری‌هایی وجود خواهد داشت که شادابی و طراوت گیاه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد بهتر است این قسمت‌ها را از گیاه جدا کنیم. همچنین قرار گرفتن گل‌ها و گیاهان در مجاورت میوه‌های رسیده نیز، به سبب وجود مواد شیمیایی مانند اتیلن که در این میوه‌ها یافت می‌شود سبب تسریع پژمردگی گل‌ها خواهد شد. بنابراین بهتر است این گل‌های زیبا را در محیطی خنک و به دور از نور آفتاب قرار داده و از آنجایی که وجود جریان هوا می‌تواند تبخیر در محیط را افزایش داده و سبب کم آبی گیاه شود جریان هوا در محیط را تا حد امکان کاهش داد. شما می‌توانید با استفاده از 2 فنجان نوشابه‌گازدار بی‌رنگ، نصف قاشق چایخوری محلول سفیدکننده و همچنین 2 فنجان آب گرم یا 2 قاشق غذاخوری آب لیموی تازه، یک قاشق غذاخوری شکر و یک لیتر آب گرم یک محلول نگهدارنده گیاهی خانگی تهیه کنید. همچنین می‌توانید به جای آب لیموی تازه از سرکه سفید استفاده کنید. پیش از این که شاخه‌های گل را در محلول نگهدارنده قرار دهید انتهای شاخه‌ها را به صورت مورب برش دهید تا سطح تماس ساقه گل با آب را افزایش داده و مانع از قرار گرفتن انتهای ساقه‌ها در تماس مستقیم با انتهای ظرف محتوی گل‌ها شوید. با توجه به این که آب گرم در مقایسه با آب سرد بهتر در مسیر ساقه گیاه حرکت می‌کند بهتر است برای تهیه محلول نگاهدارنده از آب گرم استفاده کنید. اگر غلظت نمک و فلوراید موجود در آب آشامیدنی لوله‌کشی زیاد باشد بهتر است برای تهیه این محلول از آب مقطر استفاده شود؛ اگرچه کلر موجود در آب آشامیدنی لوله‌کشی می‌تواند به عنوان یک ماده ضدعفونی‌کننده طبیعی عمل کند. همچنین توجه داشته باشد برگ‌هایی که در تماس با آب گلدان قرار می‌گیرند رشد میکروبی را در اندام‌های گیاه تشدید می‌کنند و وجود برگ‌های اضافی سبب کم‌آبی در گل‌ها می‌شود بنابراین بهتر است این برگ‌ها را از ساقه گل‌ها جدا کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها