با پیشرفت و توسعه دانش بشری داشتن هویت برای تمام اجزای زندگی بشر ضروری است؛ هویتی که مختصات هر اجزا را نسبت به سازگاری یا عدم‌سازگاری آن با وضعیت جامعه بشری مشخص کند، از این‌رو کارشناسان و متخصصان به فکر ایجاد هویت برای ساختمان‌هایی افتاده‌اند که با اعمال مدیریت محیط زیستی و رعایت مشخصات سازگار با محیط زیست باعث حداقل هدر رفت انرژی و منابع شوند و دارای شناسنامه سبز باشند. به این ترتیب ساختمان‌های نسل‌های آینده با داشتن شناسنامه زیست محیطی یک سر و گردن از سازه‌های سال‌های گذشته خود بالاترند و خود را با برنامه‌های توسعه پایدارجوامع بشری وفق داده‌اند و دیگر اثری از ساختمان‌هایی که منابع انرژی را بی حساب و کتاب می‌بلعند، دیده نمی‌شود.
کد خبر: ۳۱۵۲۹۵

مدیریت محیط زیستی در بخش ساختمان می‌تواند با ابزارهای مدیریتی نوین، فرآیندهای نظارت، جمع‌آوری و پردازش اطلاعات وضعیت مصرف انرژی را بهبود بخشد. به طوری که مدیران محیط زیستی همواره با مسائل در حال رشدی روبه‌رو هستند و به این دلیل نیاز به امکانات کمکی بیشتری مانند شناسنامه انرژی دارند.

مهندس محمدباقر ارمغان، کارشناس ارشد معماری دانشگاه اشتوتگارت آلمان و عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران در این باره می‌گوید: دنیای امروز بدون حفظ محیط زیست معنی ندارد و به سمتی پیش می‌رود که مدیران محیط‌زیستی باید هر چه بیشتر از روش‌های تصمیم‌گیری سنتی دور شده و به روش پیش‌بینانه نزدیک‌تر شوند. درحالی که کشور ایران از منابع سرشار انرژی برخوردار است، ولی مصرف بی‌رویه انرژی و عدم مدیریت صحیح موجب خسارات محیط زیستی آشکار و پنهانی در این عرصه شده که موجب نگرانی متولیان و دانش پژوهان شده است.

وی می‌افزاید: بر این اساس به‌کارگیری دانش و پژوهش در بخش ساختمان از طریق دیدگاه هم‌اندیشی سبز و از طریق به‌کارگیری شناسنامه انرژی برای هر واحد مسکونی بهترین ایده است. عرضه نمونه به روز و کارآمد شناسنامه انرژی و به‌کارگیری عناصر مختلف هشتگانه عایقکاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان، مواد و مصالح مورد استفاده برای این عایقکاری، پنجره‌ها، درزگیری و جزئیات اجرایی مانند عایقکاری دیوارها، عایقکاری سقف‌ها، عایقکاری کف‌ها، اقدامات بهینه‌سازی در طراحی تاسیسات ساختمان‌ها، مقایسه هزینه‌های اقدامات بهینه‌سازی و دیگر هزینه‌های موجود در ساختمان‌ها الگو و ایده‌ای محیط زیستی را ارائه می‌کنند.

مدیریت محیط زیستی علاوه بر پیش‌بینی‌هایی که در زمینه اجرای موارد مورد نظر کارشناسی دارد، باید متکی بر دستاوردهای پذیرفته شده علمی، استفاده از تکنیک‌های مدل‌سازی، شبیه‌سازی و تخمین باشد و به این وسیله مساله را شناسایی و مکانیسم‌های جبرانی را محقق کند. این کارشناس معماری می‌گوید: دنیای امروز که بدون حفظ محیط زیست معنی ندارد، به سمتی پیش می‌رود که مدیران محیط‌زیستی باید هر چه بیشتر از روش‌های تصمیم‌گیری سنتی دور شده و به روش پیش‌بینانه نزدیک شوند. این در حالی است که امروزه در جوامع بشری، توسعه با به کارگیری انرژی بیشتر میسر می‌شود و در روند توسعه، انسان خصوصیات فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی، اجتماعی و سنتی محیط خود را دگرگون می‌کند و این موضوعی اجتناب‌ناپذیر است.

سیاست‌های تولید و به‌کارگیری انرژی در مسائل محیط زیستی محلی و منطقه‌ای نقش محوری را به عهده دارند.

شناسنامه انرژی براساس دیدگاه ‌محیط زیستی

کشور ایران خصوصیات ویژه ای از نظر در اختیار داشتن منابع انرژی دارد و پایین بودن هزینه مصرف آن محسوس است.

محمدباقر ارمغان در این باره می‌گوید: این بی‌توجهی می‌تواند به قیمت کند شدن رشد اقتصادی و تنگناهای انرژی مورد احتیاج جامعه بینجامد. این مبحث در صنعت و فرهنگ ساختمانی از بی‌مهری و بی‌توجهی خاصی برخوردار بوده و زیان‌های اقتصادی و زیست محیطی قابل توجهی همراه دارد. لزوم هدایت صرفه‌جویی انرژی و در نتیجه حمایت محیط زیست نسبت به تولید منواکسید کربن، دی‌اکسیدکربن و دیگر آلودگی‌های مشتقه مستلزم 2 رکن اصلی در تولید و استفاده در بناهاست.

در رکن اول باید به انرژی لازم برای یک ساختمان با در نظر گرفتن مصالح به کار رفته و صنعت ساخت آن در 2 مقطع سرمایشی و گرمایشی توجه کرد و در رکن دوم مصرف حقیقی انرژی یک ساختمان نسبت به برآورد احتیاجات آن باید بررسی شود.

دنیای امروز بدون حفظ محیط زیست معنی ندارد و به سمتی پیش می‌رود که مدیران محیط‌زیستی باید هر چه بیشتر به روش‌های پیش‌بینانه نزدیک شوند

ارمغان می‌افزاید: در مورد رکن اول، رابطه احتیاج انرژی یک ساختمان با ساخت و ساز (construction) ، مصالح مصرفی و کاربرد آن تعیین‌کننده بوده و پایه اصلی هدایت صرفه جویی انرژی است. این مهم باید از طرف کارفرما و مشارکت مهندسین و مقامات مسوول کنترل و نظارت شود تا نتیجه قابل پیش‌بینی و محاسبه و هدایت شود.

این کارشناس معماری ادامه می‌دهد: در مورد رکن دوم، طریقه مصرف و بهره‌برداری از نوع انرژی مصرفی مهم است که از طرف مالکان ومستاجران و در نهایت ساکنان اعمال می‌شود و لزوم بنیان کردن فرهنگ خاصی خواهد بود.وی تاکید می‌کند: برای توانمند کردن این دو عامل اصلی فقط مقررات و نظارت کافی نبوده، بلکه لازمه آن یک مدیریت شفاف، یکپارچه و جدی است.

در همین ارتباط مهندس عمید مرندی، کارشناس ارشد محیط زیست پژوهشگاه علوم و فناوری رنگ و عضو هیات مدیره انجمن متخصصان محیط زیست ایران می‌گوید: با هدف صرفه‌جویی در انرژی و متعاقبا توجه خاص به محیط زیست و در نتیجه رهاوردی که بتوان با کمترین مشکلات بهتر زندگی کرد لازم است نظام خاصی برای رعایت و بهره‌وری همگانی در هدفمند کردن احتیاجات منابع انرژی و رعایت فرهنگ مصرفی آن زیر پوشش یک مدیریت قرار گیرد. صدور پرونده ایست یا همان صدور شناسنامه انرژی برای هر ساختمان که مشخصات و خصوصیات آن ساختمان را بخصوص در ارتباط با 2 رکن اصلی تهیه و برای پیشبرد هدفمند کردن مصرف انرژی و رابطه مستقیم آن مستندسازی شود، الزامی است.

وی می‌افزاید: هدف از تهیه شناسنامه انرژی ساختمان آن است که با رعایت مباحث تکنیکی و در دسترس قرار دادن آن برای عموم، قدمی مفید برای کاهش هزینه تولید و مصرف انرژی و در نهایت جلوگیری از ویران شدن بی رویه محیط زیست باشد.

مرندی تاکید می‌کند: از طرف دیگر وجود شناسنامه انرژی ساختمانی یک حربه اقتصادی خواهد بود که برای بالا بردن کیفیت ساختمان‌سازی نقش قابل توجهی خواهد داشت و همچنین اثرات بسزایی در بازار املاک به همراه دارد که محاسبات سازندگان و مالکان در موقع خرید و فروش، خط‌مشی جدیدی ایجاد می‌کند که کیفیت آن شامل تمام اقشار اجتماع و اقتصاد ملی می‌شود، به شکلی که نه تنها خرید و فروش، بلکه اجاره و رهن هم از این فعل و انفعال مثبت مستثنا نخواهد بود و بهره‌وری خود را خواهد داشت.

این الزامات و تغییرات بناچار عوامل مخالف خود را در صحنه بازار املاک و در محدوده اقتصاد فردی خواهد داشت و به خاطر آن است که با چنین حربه‌ای جلوی سودجویی شخصی و به باد دادن امکانات عمومی گرفته می‌شود.

برای رعایت محیط زیست و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، داشتن شناسنامه انرژی ساختمانی الزامی بوده و در این راه هیچ بهانه‌ای چه از طرف بخش خصوصی و چه از طرف بخش دولتی قابل قبول نیست و موجب تحقق نیافتن هدف می‌شود.ضامن اعتباری شناسنامه انرژی ساختمان تنها شفاف سازی و جدیت است تا تمامی افراد اجتماع بدون قید و شرط آن را قبول کنند و ملاک قرار دهند.

ساختمان‌های مشمول شناسنامه انرژی

تمام ساختمان‌ها و عمارت‌هایی که دستگاه یا سیستم گرمایشی و سرمایشی دارند و تمامی قسمت‌های مربوط به آنها بویژه تاسیسات و مجتمع‌هایی که دارای شوفاژ، دستگاه‌های سردکننده، تهویه هوا و تاسیسات روشنایی هستند و در کل ساختمان‌هایی که به نوعی استفاده مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی دارند شامل این طرح می‌شوند.

این مبحث شامل 2 گروه ساختمان است که گروه اول شامل ساختمان‌های در دست تاسیس و نوساز است که هنوز مورد بهره‌برداری قرار نگرفته، فقط مقیاس احتیاج انرژی طبق ضوابط ساخت و ساز و رعایت جزییات تکنیکی است، مدنظر بوده ولی در مورد ساختمان‌های ساخته شده قدیمی یا در حال بهره‌برداری به دلیل استفاده از ساختمان می‌توان مصرف انرژی را ملاک شناسنامه انرژی ساختمان قرار داد.

حمیده سادات هاشمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها