گروه حوادث: در فرانسه هر 3 روز یک بار، یک زن جان خود را مقابل ضربات خشونت‌آمیز همسرش از دست می‌دهد. به گزارش «جام‌جم»، روزنامهفیگارو چاپ پاریس پنجشنبه گذشته با اعلام این خبر نوشت: ضرب‌المثل معروفی در فرانسه هست که می‌گوید: زنان خود را روزی 4 بار کتک بزنید، اگر شما ندانید برای چه او را کتک می‌زنید، او خود می‌داند چرا کتک می‌خورد. ولی مساله فقط به کتک خوردن منتهی نمی‌شود زیرا در سال 2008 تعداد 157 زن فرانسوی به دست همسران خود به قتل رسیدند.
کد خبر: ۳۱۵۱۳۷

این روزنامه با اشاره به روند روزافزون خشونت علیه زنان در فرانسه و تدابیر دولت برای پیشگیری از این وضعیت افزود: دولت فرانسه به دلیل خشونت‌های مربوط به زوج‌ها، سالانه حدود یک میلیارد یورو هزینه می‌کند. این هزینه‌ها بیشتر صرف درمان قربانیان می‌شود.

شمار زنان قربانی خشونت خانوادگی در فرانسه در حالی در سال 2008 به رقم 157 نفر رسید که آمارهای اداره پلیس و ژاندارمری در سال 2006 میلادی از 113 کشته (94 زن و 19 مرد) که به دست همسر یا هم‌خانه خود به قتل رسیده بودند، حکایت می‌کرد.

این وضعیت موجب شد فرانسوا فیون، نخست‌وزیر فرانسه در نوامبر سال 2009 روز بین‌المللی مبارزه علیه خشونت را «خشونت‌های مربوط به زوج‌ها» نامگذاری کند و با تشکیل کمیته‌ای در دولت از وزیران دادگستری، داخلی، آموزش و پرورش، کار و جوانان بخواهد این موضوع مهم را بررسی کنند.

فیون همچنین خواستار تاسیس مرکزی در خصوص بررسی جرائم ناشی از خشونت‌های روحی شد، اما از آنجا که به نظر فدراسیون ملی حمایت از زنان، این خشونت‌ها فقط روحی نیست، این مراکز باید به موضوع کلی خشونت همسران بپردازد و حمایت علیه خشونت در مورد ضبط اموال و مدارک آنها را نیز مورد توجه قرار دهد. در همین راستا، هفته گذشته نادین مورانو، دبیر دولت فرانسه در امور خانواده از تهیه پیش‌نویس لوایحی در مجلس فرانسه برای حمایت بیشتر از حقوق زنان فرانسوی در مقابل آزارهای همسران خبر داد. وی گفت: زنان زیادی در جامعه امروز فرانسه از آثار روانی آزارهای وارده از سوی همسرانشان رنج می‌برند.

دولت فرانسه در کنار تصویب قوانینی برای حمایت از زنان قربانی خشونت، درصدد تصویب طرحی برای استفاده از گردنبندهای الکترونیکی برای زنانی است که مورد آزار و اذیت شوهران خود قرار می‌گیرند. استفاده این گردنبندها در اسپانیا با موفقیت روبه‌رو شده و از سال 2010 در فرانسه نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دولت فرانسه همچنین برای مقابله سریع با همسرآزاری در این کشور یک خط تلفن ویژه ایجاد کرده است. مطالعات نشان می‌دهد 84 درصد از تماس‌های تلفنی با این خط درباره خشونت‌های روانی وارده به زنان است.ولی این که این لوایح و تصمیمات چقدر نتیجه‌بخش خواهد بود، سوالی است که حداقل برای پاسخ آن باید تا پایان سال 2010 منتظر ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها