سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیشنهاد سه کشور آمریکا، روسیه و فرانسه مبنی بر تعطیلی راکتور تحقیقاتی تهران و خرید رادیو ایزوتوپ ها از بازار جهانی را رد کرد و آن را منطقی ندانست.
کد خبر: ۳۱۳۲۷۴

رامین مهمانپرست امروز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: آنها می خواهند فشار سیاسی بی منطق و بدون پایه و اساس حقوقی را به کشور ما وارد کنند.

وی اظهار داشت:اینکه بخواهند ایران را تهدید کنند که دست از فعالیت صلح آمیز هسته‌ای خود بردارد و یا تهدید به تحریم کنند، موضوع جدیدی نیست که در مورد کشور ما انجام می‌شود.

مهمانپرست با یادآوری اینکه 31 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، ادامه داد:از همان ابتدای انقلاب نیز که ما به دنبال فعالیت هسته‌ای نبودیم، موضوع دیگری را بهانه می کردند که از جمله می توان به نبود دموکراسی، حقوق بشر و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد و اکنون نیز اگر موضوع هسته ای حل شود، سوژه جدیدی را به میان خواهند آورد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اینکه در مسیر رشد و توسعه کشور نباید با این بهانه ها و فشارها سیاسی دست از اهداف خود برداریم، گفت:ما هرگز اهداف خود را کنار نخواهیم گذاشت چرا که برای توسعه کشور برنامه ریزی کرده‌ایم و همه در راستای اهداف صلح آمیز و با همکاری و نظارت آژانس است که ان شاءالله با گام های استوار همه طرح ها را پیش خواهیم برد.

وی با اشاره به اینکه بارها ایران اعلام کرده که غنی سازی 20 درصد در داخل هیچ منافاتی با معاوضه یا خرید سوخت ندارد، ادامه داد:با توجه به اینکه سوخت راکتور تحقیقاتی تهران سال آینده به پایان می رسد،باید به فکر تامین سوخت در موعد مناسب آن باشیم.

مهمانپرست توضیح داد:چند ماه از مذاکره ایران با طرف های غربی و کشورهای معرفی کننده آژانس برای تامین سوخت گذشت، اما آنها به جای اینکه به سمت تعامل سازنده دو طرفه برای معاوضه سوخت بروند،به سوی مسایل حاشیه‌ای رفتند به طوری که زمان در حال از بین بردن بود.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه، اگر ما به زمانی نزدیک شویم که سوخت راکتور در حال اتمام باشد، تولید داروها متوقف خواهد شد و جان هزاران بیمار در خطر خواهد بود به همین دلیل نمی توانیم بیش از این منتظر باشیم که چه زمانی با طرف مقابل به نتیجه می رسیم.

مهمانپرست ضمن یادآوری اینکه از قبل اعلام کرده بودیم که برای خرید یا معاوضه سوخت آمادگی داریم اضافه کرد:اما زمانی که دیدیم زمان در حال هدر رفتن است اقدام به تولید کردیم البته همزمان با آن اعلام کردیم که اگر پیشنهاد مناسبی برای اینکه سوخت را برای فروش در اختیار ما قرار دهند یا شرایط مناسبی که تامین کننده نظرات ما باشد، ارایه کنند، آمادگی داریم.

وی تصریح کرد: متاسفانه پس از اینکه آنها احساس کردند که ایران توانایی غنی کردن سوخت تا 20 درصد دارد و در مشکل جدیدی قرار گرفته‌اند، اعلام کردند که حاضریم رادیوایزوتوپ ها را در اختیار شما قرار دهیم و کمک کنیم تا از بازار جهانی آنها را خریداری کنید.

مهمانپرست با بیان اینکه خرید رادیوایزوتوپ ها از بازار جهانی به معنی تعطیلی راکتور تحقیقاتی تهران است، گفت:آنها می گویند شما کارخانه را تعطیل کنید ما داروها را به شما می‌دهیم.

وی این پیشنهاد را منطقی ندانست و گفت:کدام کشور حاضر است صنایع تولیدی خود را تعطیل کرده و محصولات مورد نیاز خود را از خارج تهیه کند، آن هم از کشورهایی که به خاطر فشارهای سیاسی مسایل انسانی برای آنها اهمیتی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به تلفات بسیار کشورمان در صنعت هواپیمایی به دلیل نبود قطعات، تحریم و فرسودگی هواپیماها اظهار داشت:این موضوع که دیگر بحثی انسانی است، هواپیمای ایرباس که اهداف نظامی ندارد، آنها حاضر نیستند به خاطر مسایل انسانی فشارهای سیاسی خود را بردارند به همین سبب این کار را با داروها نیز انجام خواهند داد.

مهمانپرست با تاکید بر اینکه جان انسان ها برای آنها مهم نیست، گفت: اگر مهم بود یک میلیون نفر در عراق به خاطر زیاده خواهی های آمریکا کشته نمی شد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما گفته ایم هر پیشنهادی که مستقیم یا غیرمستقیم به ما ارایه شود و تامین کننده نیازها ما نیز باشد، با دیدی مثبت بررسی خواهیم کرد.

پیشنهادهای مختلفی مطرح می شود

به گفته وی، اکنون نیز به صورت متفرقه پیشنهادهای مختلفی مطرح می شود، اما هرگاه که نقطه نظرات ما را تامین کند اقدام خواهیم کرد.

مهمانپرست در خصوص این سوال که آیا ایران حاضر است، مبادله سوخت را در یک کشور ثالث انجام دهد؟ گفت: آمادگی برای معاوضه سوخت شرط نخست است،اگر این موضوع محقق شود، پس از آن در خصوص جزئیات، بحث های کارشناسی را با طرف مقابل انجام خواهیم داد.

مهمانپرست تصریح کرد: موضوعی که ما خواسته بودیم این بود که تضمین صددرصدی برای معاوضه وجود داشته باشد.

وی گفت: ما می گوییم فعالیتمان کاملاً شفاف و صلح آمیز است و قصد نداریم فعالیت ها را بدون نظارت و همکاری آژانس انجام دهیم،اهداف ما صلح آمیز است و مصارف پزشکی کشاورزی و غیره دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:اگر دوستانی که ما در کشورهای مختلف داریم این آمادگی را دارند که داوطلبانه و با حسن نیت وارد این صحنه شده و بخواهند نقطه نظرات ما را در خصوص معاوضه یا خرید سوخت به شکل مناسبی به طرف مقابل تبیین و تفهیم کنند،از آن استقبال می کنیم.

مهمانپرست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در سفر داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه به تهران موضوع هسته ای ایران مطرح شده است یا خیر؟ و همچنین قرار بوده اردوغان نخست وزیر ترکیه در خصوص موضوع هسته‌ای ایران با اوباما مذاکره تلفنی داشته باشد؟ گفت:ترکیه به عنوان کشوری که جایگاه مهمی در منطقه داشته و روابط بسیار خوبی با جمهوری اسلامی ایران دارد مایل است تحرک بیشتری در منطقه داشته باشد و ما نیز از این تحرک استقبال می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه کشورهای منطقه می توانند با همکاری یکدیگر مشکلات منطقه را راحت تر حل کنند، گفت: یکی از مواردی که ترکیه برای پرداختن به آن اعلام آمادگی کرده این است که مواضع هسته ای صلح آمیز و شفاف ایران در رابطه با تامین یا معاوضه سوخت را به طرف مقابل تفهیم کند.

اظهارات کلینتون باید مستند باشد

مهمانپرست در خصوص آخرین اظهار نظر وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه تا زمانی که ایران یک برنامه اتمی را دنبال می کند، آمریکا ساکت نخواهد نشست، گفت: انتظار جامعه جهانی این است که خانم کلینتون یا هر مقامی که در سطح بالای دیپلماتیک اظهار نظر می کند سخنان پخته، سنجیده و مستند داشته باشد زیرا نمی توان بدون سند و پایه و اساس حرف اشتباهی را گفت و مدام آن را تکرار کرد.

باید ادعاهای خود را ثابت کنند

به گفته وی، فعالیت اتمی مشکلی ندارد، حتی خود آمریکا و کشورهای دیگر بارها اعلام کردند که حق فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران را به رسمیت می شناسیم، و اکنون اگر مدعی هستند که این برنامه دچار انحراف و اشکال است، باید ثابت کنند.

وی با یادآوری اینکه گزارش های مکرر آژانس و مدیرکل آژانس موید این است که هیچ انحرافی از فعالیت های صلح آمیز مشاهده نشده تصریح کرد: پس اگر انحرافی مشاهده نشده چرا ما باید فعالیت های خود را متوقف کنیم؟

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد؛اگر مردم عادی اظهار نظر کنند می توان گفت که بر اثر اطلاعات ناکافی و اشتباه این نظر را دارند،اما از وزیر خارجه آمریکا و برخی مقامات دیپلماتیک دنیا انتظار نداریم سخنانی بگویند که پایه و اساس ندارد.

مهمانپرست اضافه کرد: چنین اظهارنظرهایی نشان دهنده این است که اطلاعات آنها درست نیست که البته این موضوع برای مقامی در این سطح بسیار ناراحت کننده است.

اسراییل خطر جدی منطقه

مهمانپرست با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی در منطقه ما به عنوان یک خطر جدی حضور دارد، اظهار داشت: اسراییل عضو آژانس نیست، کلاهک هسته ای بیشماری دارد، کشورهای منطقه را تهدید می کند و با افراد بی گناه و غیرنظامی نیز می جنگد.

وی توضیح داد: جنایات اسراییل به حدی است که توسط گزارشگران سازمان ملل به جنایات جنگی محکوم می شود اما این سوال وجود دارد که چرا آمریکایی ها از آنان دفاع کرده و اجازه نمی دهند محکوم شوند.

سخنگوی وزارت خارجه برخی سخنان آمریکایی ها را دوگانه دانست و گفت: مردم اظهارات کلینتون را نمی پذیرند و می گویند که اگر شما نگران جان انسان ها و فعالیت های هسته ای خطرناک و نظامی هستید باید ابتدا از خود شروع کنید.

مهمانپرست خطاب به مقامات کاخ سفید گفت: سلاح های خود را از بین ببرید چرا همچنان در رقابت ناکارآمد و ناسازنده با کشورهای دیگر مرتب به ذخایر سلاح های هسته ای خود اضافه می کنید و چرا به رژیم صهیونیستی کاری ندارید؟

اظهارات آمریکا از روی عصبانیت است

وی با بیان اینکه اینگونه اظهارات از روی عصبانیت است، تصریح کرد:ریشه این عصبانیت شکست خوردن در همه‌ی برنامه‌هایی است که علیه مردم ما در طول 31 سال گذشته طراحی کردند.

مهمانپرست آخرین برنامه دولت آمریکا که روی آن سرمایه گذاری بسیاری کرده بودند را ایجاد اختلاف داخلی در ایران ذکر کرد و گفت: آنها تصور می کردند می توانند جریان بزرگی را علیه نظام تحریک و تهییج کنند.

به گفته وی، زمانی که دیدند در 22 بهمن مردم از نظام، رهبری و آرمان های خود دفاع کردند دچار شوک شدند و این باعث شد با عصبانیت مبنای حقوقی و منطقی خود را در اظهارات از دست دهند.

مهمانپرست خاطرنشان کرد: ملتی که یکپارچه از آرمان ها و استقلال های خود دفاع می کند با این گونه موارد نمی توان آنها را از دسترسی به آرمان های خود محروم کرد.

وی با اشاره به اینکه انواع و اقسام روش ها را آمریکایی ها بعد از پیروزی انقلاب در رابطه با مردم ما تجربه کرده و همواره شکست خورده اند، اظهار داشت: عجیب است که همچنان اشتباهات قبلی را تکرار می کنند.

اقدامات آمریکا مردم ایران را متحدتر می کند

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه اقدامات آمریکا مردم ما را بیشتر متحد و یکپارچه می کند، گفت: عوامل و مزدوران آمریکا و فرزندان نامشروع آنها یعنی همان رژیم صهیونیستی که به منطقه خاورمیانه تحمیل شده اند، سیاست های آنها را در منطقه دنبال می کنند.

اسراییل اعتباری ندارد که علیه ما کشورها را تحریک کند

وی در پاسخ به این سوال که سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا اعلام کرده که به زودی هیاتی اسراییلی برای مجاب کردن چین برای پیوستن به تلاشهای تحریم ایران عازم پکن می شود؟ گفت: رژیم صهیونیستی سعی دارد که کشورهای دیگر را به سمت تحریم علیه ایران پیش ببرد، اما به خوبی می داند که وجاهت نداشته و در منطقه رسوا است.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی اعتباری ندارد که بر آن اساس عمل کند، گفت: کشورهای دیگر هم بر اساس منافع بلند مدت خود تصمیم گیری می کنند.

مهمانپرست گفت: انتظاری که ما داریم این است که کشورها با حفظ استقلال رای خود زیر فشارهای سیاسی و تبلیغاتی، تسلیم خواسته های زورگویان نشوند.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه در اراده مردم ایران تغییری ایجاد نمی شود، افزود: ما برای توسعه کشور، سعادت مردم خود و منطقه برنامه ریزی کرده و آنها را با قدرت پیش می بریم.

اتخاذ تمهیدات برای اتباع عراقی جهت شرکت در انتخابات کشورشان

مهمانپرست در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه هیاتی از وزارت کشور عراق برای انتخابات پارلمانی این کشور به ایران سفر کرده است، در مورد آن توضیح دهید؟ گفت: برای اتباع عراقی کشورمان، تدارکاتی دیده شده که بتوانند در انتخابات پارلمانی پارلمانی کشورشان شرکت کنند.

وی با بیان اینکه بین کشورها، ایران و آمریکا بیشترین تعداد عراقی ها را دارند، اضافه کرد: بیشترین تدارک نیز برای شرکت عراقی ها در انتخابات، در این دو کشور دیده شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها