دوربین‌های عکاسی معمولی را با آی‌فای بی‌سیم کنید

همه مزایای وای‌فای، با کارت‌های حافظه آی‌فای

واقعا باید قدر این روزهایی را که در عصر صنعت دیجیتال سپری می‌کنیم، بدانیم! اگر به‌یاد داشته باشید، همین چند وقت پیش بود که بعد از هرتعطیلات و مراسم خانوادگی، راه دور و درازی را تا مغازه‌های عکاسی می‌رفتیم و یک یا چند روز منتظر می‌ماندیم تا عکس‌هایی را که از خاطرات شیرین خود و خانواده‌مان گرفته‌ایم، به‌صورت پشته‌ای انبوه از تصاویر ثابت، با کیفیتی که چندان عالی هم نبود، چاپ کرده و به منزل ببریم و تنها عاملی که مانع از دور ریختن آنها می‌شد، مبلغ گزافی بود که بابت چاپ آنها پرداخته بودیم!
کد خبر: ۳۱۲۴۸۵

اما حالا برای این کار کافی است تا کارت حافظه را از دوربین دیجیتال خارج کرده و به درگاه کارت‌خوان پرینتر یا رایانه رومیزی یا لپ‌تاپ خود بزنید. تنها چند ثانیه زمان لازم است تا عکس‌های گرفته شده، در پوشه‌ای با نامگذاری مشخص ظاهر شوند.

و امروز با آمدن یک کارت حافظه فلش بی‌سیم به نام آی‌فای1 که تصاویر ثابت و ویدئویی را مستقیما از دوربین به داخل رایانه جاری ساخته و به محل خاص آن انتقال می‌دهد، همه مراحل کار از آنچه حتی بتوانید تصورش را هم بکنید، آسانتر شده است. اخیرا کارت‌های دیجیتال امن یا SD با ظرفیت ذخیره داده چندگیگابایتی آی‌فای پرو، به‌منظور تسریع فرآیند، با فراهم ساختن امکان ارسال مستقیم تصاویر به رایانه و با خصوصیات افزوده شده قابل تحسین از سوی کاربران نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای، به بازار آمده‌اند.

ما در اینجا گام‌به‌گام به تشریح و بررسی این خصوصیات می‌پردازیم.

ویژگی‌ها وموارد کاربرد

کوچک‌سازی قطعات در صنعت، تاثیرات شگفت‌انگیزی را بر جای گذاشته است. ترانزیستورهای ریز و باریک، لوله‌های نانویی میکروسکوپی و ... حالا آی‌فای که از یک کارت حافظه فلش 2، 4 یا 8گیگابایتی به همراه یک رادیوی وای‌فای تشکیل شده است. این کارت ترکیبی، قابل دسترس و ارزان، امکان بارگذاری مستقیم و به اشتراک گذاشتن همه خاطرات بصری (مانند عکس‌ها و ویدئوها) را از دستگاه‌های تصویربرداری دیجیتال (مانند دوربین عکاسی فیلمبرداری و آی‌فون) به رایانه و وب امکان‌پذیر می‌سازد. این کارت به‌منظور مصارف گوناگون خانگی و تجاری و به‌صورت بی‌سیم و خودکار توسط فناوری متکی به Patent-pending ساخته و روانه بازار شده است.

انواع آی‌فای

آی‌فای چند نوع کلی دارد:

1 آی‌فای معمولی: این کارت‌های حافظه فلش با داشتن ظرفیتی معادل 2گیگابایت، سرعت پایینی در انتقال داده دارند به‌طوری که انتقال یک عکس 5مگابایتی از طریق شبکه محلی بی‌سیم یک موسسه اداری یا تجاری، با سرعت بارگذاری داده 14Mb و دانلود 30Mb، درست 6دقیقه زمان می‌برد. بنابراین برای بارگذاری 35عدد عکس با کیفیت بالا، باید دوربین خود را ساعت‌ها به حال خود رها کنید تا این کار را انجام دهد.

یک مساله گیج‌کننده درباره این نوع کارت‌ها این است که عکس‌ها باید ابتدا به سرور آی‌فای منتقل شده و سپس از آنجا به رایانه شما منتقل یا در وب‌سایت شما پخش شوند. البته با وجود اثر منفی که این کار بر عمر باتری دوربین می‌گذارد، زحمت آن تنها در حد یک درگ کردن و کشیدن و انداختن روی دسکتاپ رایانه است. عیب دیگر آنها این است که از بارگذاری ویدئو و فایل‌هایی با فرمت حرفه‌ای raw عاجزند و همچنین نمی‌توانند با نقاط دسترسی فاقد مقدمات و تشریفات امنیتی در حالت نظیربه‌نظیر کار کنند. همچنین دارای قابلیت علامت‌گذاری جغرافیایی2 ابتدایی ضعیفی هستند.

2 آی‌فای اکسپلور: این کارت نیز 2گیگابایت ظرفیت داشته و بسیاری از نقاط ضعف آن برطرف و به‌روز شده است. این کارت برخلاف نمونه اولیه، می‌تواند هم با نقاط دسترسی فاقد و هم با نقاط دسترسی که دارای پروتکل امنیتی هستند، کار کند. همچنین با روشن‌کردن پشتیبانی نقطه داغ3 باز آن، محدودیت آن‌را برداشته و همه راه‌ها را جهت یافتن نقاط دسترسی باز برای آن بگشاید.

البته قابلیت علامت‌گذاری جغرافیایی آن کامل نیست و حتی بر اساس مختصات GPS نیز صورت نمی‌گیرد. شرکت سازنده مدعی است که نقشه میلیون‌ها نقطه دسترسی را در آن نگاشته است، اما اگر شما در محل دورافتاده‌ای باشید این وسیله هیچ کمکی به شما نخواهد کرد.

3 آی‌فای پرو: با داشتن ظرفیت 4گیگابایت، همه توانایی‌های هم‌نژاد نسل قبلی‌اش را دارد. یعنی می‌تواند ویدئوها و تصاویر ثابت jpeg را از دوربین‌های عکاسی و ویدئو دریافت و کاوش کند، آنها را طی سفر، علامت‌گذاری جغرافیایی کرده و از طریق اتصال به یک نقطه داغ باز (یا دارای پروتکل امنیتی با دانستن پسورد آن) در صورتی که رایانه شما آنلاین باشد و بلافاصله ظاهر شود، به آن منتقل کند. در غیر این ‌صورت جایی در سرورهای شرکت ابری، میانگیری و ذخیره شده و دفعه بعد که رایانه شما آنلاین شود به آن تحویل داده می‌شود.

قابلیت‌های جدیدی نیز در نسخه پرو پدیدار شده‌اند؛ از جمله بارگذاری فایل‌های ویدئویی و raw. آخرین و سودمندترین قابلیت این کارت، حالت ادهاک آن یعنی توانایی برقراری ارتباط و ارسال مستقیم به رایانه و لپ‌تاپ از طریق وای‌فای، به‌عنوان نقطه دسترسی بی‌سیم توسط شما است. با پیکربندی آی‌فای ملاحظه خواهید کرد که عکس‌ها به‌صورت خودکار و همزمان، به‌صورت بی‌سیم به رایانه ارسال و روی دسکتاپ آن ظاهر می‌شوند.

4 آی‌فای پرو X2: این کارت حافظه 8گیگابایتی همه قابلیت‌های نسل‌های پیشین آی‌فای‌ها را دارد با این تفاوت که فایل‌ها را سریع‌تر و تا مسافت‌های دورتری می‌فرستد. پسوند X2 در آن نشان‌دهنده ظرفیت ذخیره داده دو برابری آن نسبت به نوع 4گیگابایتی و پشتیبانی آن از وای‌فای 802.11n پرسرعت‌تر جهت ارائه سرعت و برد بیشتر فایل‌ها است که این امتیاز سرعت بازخوانی و بازنویسی داده، بیشتر موجب دسته‌بندی آن در ردیف کارت‌های کلاس6 شده است.

این کارت از قابلیت جدید دیگری به نام حالت بی‌پایان حافظه4 نیز برخوردار است که به کارت این امکان را می‌دهد تا پس از بارگذاری فایل‌های عکس و فیلم قبلی به‌صورت خودکار، کارت را پاک کرده و فضای لازم برای ذخیره فایل‌های جدید را فراهم کند. برنامه کاربردی نرم‌افزاری مخصوص دسکتاپی نیز همراه این کارت ارائه شده که گزینه‌های بیشتری را برای به اشتراک گذاشتن خاطره‌ها در اختیار کاربران می‌گذارد.

بزرگترین امتیاز این کارت نسبت به انواع قبلی این است که با وجود افزایش مزایا و قابلیت‌های جدید، قیمت آن هیچ افزایشی نداشته است.

جمع‌بندی

پیش از راه‌یابی آی‌فای به بازار، فرستادن مستقیم و بی‌سیم تصاویر ثابت و متحرک به رایانه‌ها تنها از طریق دوربین‌های فوق‌پیشرفته و گران‌قیمت DSLR امکان‌پذیر بود. با معرفی این کارت حافظه بی‌سیم، پشتیبانی گرفتن و به اشتراک گذاشتن فایل‌ها بدون هیچ زحمتی انجام می‌شود. تولیدکنندگان و سازندگان این کارت با عرضه آن به بازار، موفق شدند تعریف تازه‌ای را از پیشرفت‌هایی در زمینه فناوری پیشرو و کارآیی آن و تجربیات استثنائی کاربران و مصرف‌کنندگان ارائه دهند.

پی‌نوشت

1. Eye Fi

2. Geotagging

3. Hotspot

4. Endless memory mode

منابع

www.engadget.com

www.pcworld.com

www.pcmagazine.com

جواد ودودزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها