مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: باغ‌های تاریخی دولت‌آباد یزد و پهلوانپور مهریز در فهرست9‌گانه باغ‌های ایران قرار گرفت.
کد خبر: ۳۱۲۳۹۲

به گزارش ایرنا، عزیزالله سیفی افزود: مهم‌ترین خصوصیتی که این باغ‌ها را در بین دیگر باغ‌های ایرانی مطرح و شاخص کرده، طراوت و شادابی آنها در کویر ایران است.

وی درباره باغ دولت‌آباد گفت: این بنا از بناهای دوران زندیه و در نهایت استحکام و زیبایی توسط محمدتقی‌خان زند ساخته شد. سیفی خاطرنشان کرد: از مختصات منحصربه‌فرد این بنا می‌توان به بادگیر، آب‌انبار، عمارت کلاه‌فرنگی و حوض‌های سنگ مرمری اشاره کرد که بادگیر آن 33 متر و 80 سانتیمتر ارتفاع دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگی یزد درباره باغ پهلوانپور گفت: این باغ که در محله مزویرآباد مهریز واقع شده، متعلق به اواخر دوره قاجار است و شامل برج گلین حفاظتی، اصطبل و انبار علوفه، عمارت کوشک و شربت‌خانه، عمارت سرایداری و کارگاه ریسندگی سنتی (شعربافی) می‌باشد.

به گفته وی، مهم‌ترین ویژگی این باغ، صفا و طراوت آن و جاری بودن مداوم آب قنات حسن‌آباد در دو مسیر این باغ بوده که صدها درخت چنار تنومند در دوطرف جوی آب این قنات روئیده و طراوت خاصی به آن بخشیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها