اسناد محرمانه‌ای حاکی از آن است که دولت فرانسه در دهه 1960 میلادی به‌ طور عمد برای مطالعه تاثیرات تششعات هسته‌ای بر روی انسان، سربازان خود در الجزایر را در معرض تششعات هسته‌ای قرار داده است.
کد خبر: ۳۱۲۳۸۴

روزنامه فرانسوی لوپاریزین درشماره روزسه‌شنبه خود نوشت که دولت فرانسه با پذیرش ارتباط میان انفجار‌های هسته‌ای در الجزایر در سال‌های 1960 و 1966 میلادی و بیماری‌های کهنه‌سربازان فرانسوی که در این سال‌ها در الجزایر حضور داشتند، سال گذشته وعده داد که به قربانیان آزمایش‌های هسته‌ای در الجزایر غرامت بپردازند.


بسیاری از کهنه سربازانی که در سال‌های میان 1960 تا 1966 میلادی در الجزایر حضور داشتند به بیماری‌های مختلفی از جمله سرطان مبتلا شده‌اند.


در حالی که دولت فرانسه تاکید دارد که آزمایش‌های هسته‌ای با در نظرگرفتن تمامی جوانب ایمنی کاملا امن صورت گرفته است، روزنامه لوپاریزین به نقل از یک مقام دفاعی گزارش داد که دولت 25 آوریل 1961 میلادی به‌طور عمد سربازان خود برای برگزاری مانور را به مناطق پرخطر اعزام کرده است.


به‌گفته این مقام دفاعی، یکی از اهداف اعزام سربازان به مناطق پرخطر که تحت تاثیر تششعات هسته‌ای قرار گرفته بودند مطالعه فیریکی و روانی تاثیرات اثرات تسلیحات هسته‌ای بر روی انسان بوده است.


اروه مورن، وزیر دفاع کنونی فرانسه در گفتگو با  روزنامه لوپاریزین اعلام کرد که هیچ اطلاعی از این گزارش ندارد.


این در حالی است که برخی از کهنه‌سربازان فرانسوی که در الجزایر خدمت کرده‌اند، اعلام کرده‌اند که به آنها دستور داده شده بود که بر روی زمین دراز بکشند و چشم‌های خود را بپوشانند در حالی که تنها زیرپوش و تی‌شرت بر تن داشته‌اند.


لوپاریزین نوشته است که سال 1961 میلادی حدود 300 سربازی که در آزمایش‌های هسته‌ای حضور داشته‌اند پس از انفجار هسته‌ای وارد منطقه‌ای شده‌اند که در آن انفجار هسته‌ای روی داده بوده است.



ایلنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها