گروه بین‌الملل:‌ دیروز همزمان با اعلام آغاز ماراتن انتخابات پارلمانی در عراق، خیابان‌ها و میدان‌های شهرهای مختلف این کشور مملو از پلاکاردها و پوسترهای انتخاباتی شد. این درحالی است که از یک سو نیروهای القاعده در عراق تهدید کرده‌اند ازتمام نیروی خود برای ایجاد اخلال در این انتخابات استفاده خواهند کرد و از طرف دیگر همچنان اختلافات گروه‌های عراقی برسر رد صلاحیت تعدادی از نامزدها ادامه دارد. به گزارش منابع عراقی، تبلیغات نامزدهای انتخابات پارلمانی عراق به طور رسمی از عصر روز جمعه شروع شد. قرار است انتخابات پارلمانی عراق 7 مارس (16 اسفند) برگزار شود.
کد خبر: ۳۱۲۲۷۲

در همین راستا، کمیساریای عالی مستقل انتخابات از نامزدهای انتخاباتی خواست تا با رعایت اصول تبلیغات مانع دامن زدن به اختلافات قومی، دینی، طایفه‌ای، قبیلهای یا منطقه‌ای شوند. کمیساریای عالی انتخابات تا کنون با شرکت 6 هزار و 172 نامزد در انتخابات پارلمانی آینده عراق موافقت کرده است.

به گزارش روزنامه فرامنطقهای الحیات، همانطور که پیشتر هیات دادخواهی و عدالت نام صالح المطلک رئیس جبهه گفت‌وگوی ملی و ظافر العانی از فراکسیون العراقیه به رهبری ایاد علاوی نخست‌وزیر سابق عراق را از فهرست نامزدهای شرکت‌کننده در انتخابات آینده پارلمان این کشور حذف کرده بود این موضوع همچنان به قوت خود باقی بوده واین دونفر حق شرکت درانتخابات را ندارند. بنابر این گزارش تعداد نامزدهای شرکت‌کننده در این انتخابات 6 هزار و 172 نفر اعلام شده ولی هیات تجدیدنظر به مشمولین حکم هیات دادخواهی و عدالت تا روز جمعه برای اعلام اعتراض‌های خود مهلت داده است، اما نامزدهای یاد شده که اساس کار این هیات را قبول ندارند می‌گویند بدون توجه به این محرومیت به مبارزات انتخاباتی خود ادامه خواهند داد. بنابر اعلام کمیساریای عالی انتخابات عراق، تعدادی از سیاستمداران عراقی از جمله نوری المالکی نخست‌وزیر عراق که ریاست فهرست ائتلاف دولت قانون را بر عهده دارد، ابراهیم الجعفری رئیس ائتلاف ملی عراق، مثال الالوسی رئیس فهرست مثال الالوسی برای امت عراق، ایاد علاوی نخست‌وزیر سابق از فهرست العراقیه، ایاد السامرائی رئیس پارلمان و رهبر فهرست توافق عراق و جواد بولانی وزیر کشور عراق و رئیس ائتلاف وحدت عراق در این انتخابات رقابت می‌کنند.

مانع تراشی القاعده

از سوی دیگر، ابوعمر البغدادی رهبرالقاعده در عراق طی یک نوار صوتی تهدید کرد که با ابزار نظامی برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق را متوقف خواهد کرد. وی انتخابات هفتم مارس در عراق را یک جنایت سیاسی در این کشور خوانده است.

وی در این نوار صوتی گفت: ما تصمیم گرفتیم که با تمامی ابزارهای تحت اختیارمان از جمله ابزار نظامی مانع برگزاری این انتخابات شویم. براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، انتخابات پارلمانی در عراق از سوی واشنگتن به عنوان یک عامل سرنوشت ساز در خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق تا سال 2011 توصیف شده است.

تسلیم شدن اعضای القاعده

دیروز سخنگوی وزارت دفاع عراق اعلام کرد که 21عضو گروه القاعده از جمله برخی از رهبران این گروه داوطلبانه خود را تسلیم نیروهای عراقی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال محمد العسکری ، سخنگوی وزارت دفاع عراق اعلام کرد که 21 عضو القاعده از جمله برخی از رهبران این گروه دیروز به صورت جمعی و داوطلبانه خود را تسلیم نیروهای عراقی کردند.

وی افزود: این افراد در الشرقاط واقع در شمال بغداد خود را تسلیم کردند و در میان این 21 نفر برخی از رهبران برجسته القاعده نیز دیده می‌شوند که فعلا نمی‌توانیم نام آنها را اعلام کنیم. وی تاکید کرد که این اقدام اعضای القاعده به دنبال بهبود وضعیت امنیتی در این مناطق و ترس رهبران القاعده از دستگیری انجام شده است. همچنین یک منبع وزارت کشور عراق اعلام کرد: 4 زائر شیعه عراقی و35 تن دیگر طی سه حمله در نزدیکی شهر نجف کشته شدند. این منبع وزارت کشور عراق تصریح کرد: اولین حمله روز جمعه توسط یک عامل انتحاری زن انجام شد و دو حمله دیگر بر اثر انفجار بمب‌های جاده‌ای دست ساز روی داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها