تکلیف مردم را با موسسات غیرمجاز روشن کنید

مدیرکل بورس و امور دانشجویان وزارت علوم، از رسیدگی به پرونده 186 موسسه غیرمجاز اعزام دانشجو به خارج در دفتر حقوقی این وزارتخانه خبر داده است.
کد خبر: ۳۱۱۲۶۳

مشکل سوءاستفاده موسساتی که به بهانه اعزام جوانان به خارج و تامین مقدمات تحصیل در دانشگاه‌های خارجی، هزینه‌های گزافی از خانواده‌ها طلب می‌کنند، این روزها به چالش جدی پیش‌روی وزارت علوم تبدیل شده است.

با آن که وزارت علوم طی سال‌های اخیر، ظرفیت مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها را افزایش داده، به نظر می‌رسد به همان میزان اشتیاق بعضی جوانان برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور افزایش یافته است، به طوری که بسیاری از جوانان حتی در مقطع کارشناسی، تحصیل در دانشگاه‌های درجه 2 کشورهایی مانند هند و مالزی را به دانشگاه‌های داخل ترجیح می‌دهند.

در حالی که ضرورت دارد، عوامل این معضل از سوی سیاستگذاری وزارت علوم مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد. شناسایی 186 موسسه غیرمجاز اعزام دانشجو به خارج در حالی که به طور مسلم بخشی از این موسسات غیرقانونی هنوز شناسایی نشده‌اند و برخی دیگر نیز با داشتن دفاتر و تابلوهای رسمی فعالیت دارند، نشان می‌دهد که در مرحله کسب مجوز فعالیت خلا‡ قانونی و نظارتی وجود دارد.

هرچند وزارت علوم فهرستی از این موسسات را اعلام کرده که بظاهر قانونی هستند اما تعداد موسساتی که در این فهرست حضور ندارند و به فعالیت آزادانه خود ادامه می‌دهند، مشتریان را دچار تردید می‌کند. حتی بعضی از این موسسات از ابزارهای رسمی تبلیغاتی بهره‌مندند، بدون این که وزارت علوم آنها را مجاز یا غیرمجاز دانسته باشد.

از سوی دیگر وزارت علوم مدعی است، فهرست موسسات غیرمجاز را به قوه قضاییه و وزارت امور خارجه اعلام کرده و از این پس مسوولیتی برای برخورد با این موسسات ندارد، بلکه از مردم خواسته موسسات را معرفی کنند و پلیس و قوه قضاییه را در جریان فعالیت غیرقانونی آنان قرار دهد.

در حالی که در بسیاری از شهرها هنوز شیوه فعالیت این دفاتر و موسسات مشخص نیست و با آن که وزارت علوم این موسسات را مجاز ندانسته اما آنها ادعا می‌کنند مجوز فعالیت دارند و حتی ارتباط آنان با دانشگاه‌های خارجی بیش از مراکز آموزش عالی داخل است.

به هر حال تردید درباره فعالیت این موسسات همچنان باقی است، چون فهرست ارائه شده در سایت وزارت علوم کامل نیست و هیچ مرجع دیگری برای برخورد قانونی با موسسات غیرمجاز به منظور پلمب کردن دفاتر یا اعلام اسامی آنها به وزارت علوم و انتقال سریع اطلاعات به مردم وجود ندارد.

این در حالی است که بسیاری از افراد به موسسات اعزام دانشجو به خارج اعتماد می‌کنند و روانه این دانشگاه‌ها می‌شوند در حالی که پس از بازگشت به وطن درمی‌یابند آن دانشگاه مورد تایید وزارت علوم نیست و آنها مجبورند برای اثبات اعتبار مدرک تحصیلی‌شان از هفت‌خوان دیگری بگذرند.

کتایون مصری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها