حفاظت از اکوسیستم‌ کوهستانی زاگرس

گوناگونی اقلیمی و شرایط خاص منطقه‌ای در زیست بوم‌های کوهستانی زاگرس تنوع زیستی غنی و منحصر به فردی را موجب شده است. بخشی از این زیستگاه‌های ارزشمند در قالب شبکه مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در پوشش حمایت و نظارت است، اما مجموعه عواملی چون تغییر در شرایط اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی، رشد جمعیت و افزایش تقاضا و دسترسی آسان به منابع طبیعی موجب شده تا بتدریج از کارایی چنین روش مدیریتی کاسته شود.
کد خبر: ۳۱۰۹۷۳

تخریب سرزمین، برداشت ناپایدار از منابع،‌ انواع آلودگی‌ها،‌ ورود گونه‌های غیربومی مهاجم ازجمله عوامل تهدیدکننده تنوع زیستی در منطقه زاگرس به شمار می‌روند. مادامی که طرح تدوین استراتژی و برنامه عمل ملی حفاظت از تنوع زیستی توسط سازمان حفاظت محیط زیست در حال اجرا بود بیش از یکصد مورد پیشنهاد طرح توسط دبیرخانه طرح تنوع زیستی با همکاری ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها به صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست ارائه شد و از آن میان 3 پیشنهاد طرح، ازجمله پیشنهاد طرح زاگرس به تصویب رسید. از آن پس مسوولیت جمع‌آوری و پردازش اطلاعات و داده‌های مورد نیاز به دبیرخانه طرح تنوع زیستی با همکاری دفتر موزه تاریخ طبیعی محول شد و نهایتا با به کارگیری مشاور بین‌المللی از محل اعتبارات این طرح پروژه زاگرس طراحی شد که در آن 7 منطقه از اکوسیستم‌های کوهستانی زاگرس با توجه به جمیع جهات و ملاحظات ملی و بین‌المللی انتخاب شد و برای بررسی‌های بیشتر در فاز طراحی و مطالعات پیشنهاد شد که این مناطق عبارتند از منطقه حفاظت شده دنا، منطقه حفاظت شده سبزکوه، منطقه سمیرم، منطقه حفاظت شده میانکتل، باغ شادی، منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه و منطقه بیستون.

سند این پروژه با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و دفتر برنامه عمران ملل متحد در تهران و نیویورک تهیه شد و در تاریخ 14 اکتبر سال 2002 به امضای طرفین رسید و تاکنون فعالیت‌های زیادی را جهت حفاظت از محیط زیست این مناطق در دستور کار قرار داده است و به نتایج مهمی نیز رسیده است که منجر به جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها و تخریب این بخش از محیط زیست شده است.

برگزاری نشست‌های کمیته راهبردی، تهیه و تنظیم ابزارهای علمی مدیریتی جهت انتخاب 23 اکوسیستم از مناطق کوهستانی زاگرس که حائز اهمیت جهانی هستند و برگزاری نشست‌های مشورتی که در آن صاحب‌نظران،‌ اساتید، متخصصان، مدیران و سازمان‌های غیردولتی که به نوعی در امر اجرای پروژه دخیل هستند شرکت داشتند ازجمله اقدامات صورت گرفته است.

زهرا هداوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها