پس از 7 روز جشنواره فجر به آخرین روز برپایی‌اش رسید

بازار گرم تئاتر در روزهای سرد زمستان

گروه فرهنگ وهنر: در حالی که هوای سرد زمستانی این روزها بر تهران سایه افکنده است، بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در روزهای پایانی‌اش با استقبال تماشاگران از نمایش‌های ایرانی و چند اثر خوب خارجی و البته اعلام برگزیدگان بخش‌های مختلف، فضای گرمی را تجربه می‌کند. اگرچه تنها یک بخش رقابتی به طور رسمی با عنوان مسابقه بین‌الملل در دل جشنواره تئاتر فجر جای گرفته است، اما در واقع در چند حوزه دیگر نیز آثار شرکت‌کننده در این رویداد هنری مورد ارزیابی هیات داوران قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۳۰۹۷۸۶

امسال برای اولین بار داوران ایرانی و خارجی کانون جهانی منتقدان در ایران حضور پیدا کرده‌اند و با بررسی نمایش‌های بخش‌های چشم‌انداز و تجربه‌های نو، برگزیدگان خود را معرفی می‌کنند که اقدامی مثبت است و امید می‌رود در سال‌های آینده هم ادامه پیدا کند.

در این دوره از جشنواره به روال سال‌های گذشته، آثار شرکت‌کننده در بخش‌های غیرصحنه‌ای هم به طور جداگانه مورد داوری قرار گرفتند که نتایج آن شامگاه پنجشنبه طی مراسمی در تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد.

مراسم اهدای جوایز مسابقه ایران

به گزارش خبرنگار ما، در ابتدای این مراسم محمدحسین ایمانی‌خوشخو، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که توسعه تئاتر نیاز به همت جمعی دارد و اهالی تئاتر باید دست به دست هم دهند تا این امر میسر شود، افزود: مهم‌ترین مؤلفه تئاتر که همان مخاطب است در طول این چند سال خودش را بیشتر نشان داده و شاهد آن هستیم که تماشاگران در صف‌های طولانی خواستار حضور در سالن‌ها هستند.

پس از صحبت‌های معاون وزیر، مراسم معرفی بهترین‌های تئاتر ایران برگزار شد و در اولین بخش، برگزیدگان مسابقه پوستر تئاتر ایران معرفی شدند.

حسن ظاهری، مانی لطفی، ساغر برکات،مرتضی اتابکی، رضا باباجانی و اشکان قاجان چاقی جوایز این بخش را دریافت کردند.

در بخش نمایش رادیویی، ایوب آقاخانی، علیرضا نادری، رضا طاهری، مهرداد رایانی‌مخصوص، علی حاجی‌نوروزی، ندا هنگامی، مصطفی عبدالهی، فاطمه دینزاری، شهین نجف‌زاده، محمود احمدی و علی عمرانی به عنوان بهترین‌های نویسندگی، صدابرداری، بازیگری، کارگردانی و...معرفی شدند و نمایش «پلکان» جایزه بهترین اثر را به دست آورد.

در بخش نمایش تلویزیونی نیز جوایز برتر به منوچهر شجاع، فرهاد آئیش، مسعود فروتن و رویا میرعلمی اهدا شد.

همچنین در بخش نمایش خیابانی، حمیدرضا نوری، پوریا کریمی، سامان خلیلیان، احمد سمیعی، مهدی حقیقی، نرگس خاک‌کار، جمشید عسگری، سامان خلیلیان،مهدی صالحیان، محمد موسوی، ابوذر چهل امیرانی و مهران شرفی عناوین برتر را به دست آوردند.

تجربه موفق بازار تئاتر ایران

یکی از تجربه‌های موفق جشنواره امسال، برپایی بازار تئاتر ایران بود که مورد استقبال مدیران شرکت‌های هنری جهانی و هنرمندان قرار گرفت. در همین ارتباط پای صحبت تعدادی از شرکت کنندگان خارجی نشستیم و نظر آنان را در این باره جویا شدیم.

اشتفان وایلند آلمانی که با نمایش آخرین پر سیمرغ در جشنواره حضور دارد، همزمانی بازار با برگزاری جشنواره را ستود و گفت:در بازارهای دیگری حضور داشته‌ام؛ اما این بازارها مستقل و خارج از جشنواره‌ها بوده‌اند و این ایده که بازار همزمان با جشنواره و در قالب آن برگزار می‌شود، ایده بسیار خوب و جذابی است.

«راجر مک‌کن» انگلیسی هم که بار سوم است به ایران آمده و کارگاه‌هایی در رابطه با مدیریت و بازاریابی برپا کرده است، در بیان نقطه ضعف این اتفاق گفت : یکی از مشکلات بازار تئاتر ایران این است که به جای شکل نمایشگاهی، با حالت بازاری روبه‌رو می‌شویم؛ چرا که گروه‌ها بدون شناخت مهمان و علایق و سلیقه‌های او، وی را به غرفه خود دعوت می‌کنند و این چندان رویه درستی نیست.

بحث داغ نظرسنجی از تماشاگران

یکی از اتفاقات بسیار مثبت جشنواره امسال، نظر خواهی از تماشاگران برای انتخاب آثار برتر است که نتایج آن هر روز اعلام می‌شود و فضای رقابتی داغی را در سالن‌های نمایشی ایجاد می‌کند.

در پایان هفتمین روز جشنواره تئاتر فجر، نمایش گل نوشته و کار یاسر خاسب با 28/4 امتیاز صدرنشین جدول نظرسنجی جایزه مردمی شد و تا اینجا گوی سبقت را از دیگران ربوده است. جالب اینجاست که این اثر در حالی به این موفقیت دست پیدا کرده که در سالن کوچک و مهجور خانه نمایش روی صحنه رفته است.

همچنین طبق نظرسنجی صورت گرفته از مخاطبان، در بخش نمایش‌های خارجی، نمایش دکتر فرانکشتاین از ایتالیا با 46/2 امتیاز در صدر جدول قرار دارد.

وزیر ارشاد: هنرمندان تئاتر درمان‌کننده دردهای اجتماعی هستند

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در جمع هنرمندان سینما و نمایش کشور و هنرمندان مهمان خارجی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تهران گفت: هنرمندان ایرانی هنر خود را برای سرگرمی و تفریح نمی‌خواهند، بلکه به دنبال دردهای جامعه بوده و همچون یک طبیب، آسیب‌شناسی و درمان می‌کنند و این روحیه‌ای است که در هنرمندان وجود دارد و ما به چنین هنرمندانی افتخار می‌کنیم.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اصولا کار هنرمند همین است که یک امر معقول را پردازش کند و با تخیلات و توانایی و تلاش‌های خود آن را به شکل زیبایی ارائه دهد تا همگان را مجذوب خود سازد.

وی افزود: در جشنواره امسال تئاتر فجر نوآوری‌هایی داشتیم که از این میان باید به بازار تئاتر و حضور هنرمندانی از دورترین نقاط دنیا از برزیل گرفته تا کشورهای اروپایی و آسیایی و کشورهای همسایه اشاره کرد که بسیار مثبت بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها