علی عباسپور تهرانی‌فرد رئیس کمیسیون آموزش مجلس بر اختصاص اعتبار ویژه برای پیشگیری از اعتیاد دانش‌آموزان تاکید کرد.
کد خبر: ۳۰۶۱۵۵

رئیس کمیسیون آموزش مجلس  در گفتگو با ایسنا، با اشاره به جلسه‌ اخیر کمیسیون آموزش و تحقیقات با مسوولان وزارت آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با موادمخدر درخصوص اعتیاد در مدارس تصریح کرد: متاسفانه ایران از سوی مرزهای شرقی مورد یک سونامی موادمخدر قرار گرفته است.

وی افزود: براساس گزارش‌های رسیده، تولید موادمخدر در افغانستان بشدت افزایش پیدا کرده و به‌‌رغم تلاش‌های زیاد نیروهای انتظامی، حجم زیادی از این موادمخدر وارد کشور می‌شود.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: مقداری از این مواد در داخل کشور به فروش می‌رسد و بقیه هم به کشورهای دیگر صادر می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد سازمان‌های بین‌المللی در کمک به این مساله سستی می‌کنند و در قبال هزینه‌های سنگینی که چه از نظر جانی و چه از نظر مالی به ایران تحمیل می‌شود، بی‌تفاوت هستند.

وی با تاکید بر این‌که حجم تولید خشخاش و دیگر موادمخدر در افغانستان بویژه بعد از حضور نیروهای خارجی به شدت افزایش یافته است، اظهار کرد: سازمان‌های بین‌المللی باید با یک عزم جدی و بین‌المللی جلوی این سونامی مواد مخدر به ایران و جهان را بگیرند.

2400 دانش‌آموز معتاد در کشور

عباسپور گفت: متاسفانه مقداری از این مواد در ایران می‌ماند و زمینه را برای اعتیاد نوجوانان و جوانان فراهم می‌کند. براساس آمار ارائه شده حدود یک میلیون و 200 هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد و حدود 800 هزار نفر هم به صورت تفننی موادمخدر مصرف می‌کنند که حدود 2400 نفر از این جمعیت، جمعیت دانش‌آموزی است.

وی با تاکید بر این‌که مدارس ما در معرض خطر شدید هستند، تصریح کرد: بی‌شک بهترین راه برای مقابله و جلوگیری از اعتیاد در مدارس، آموزش دانش‌آموزان و خانواده است تا از خطرات اعتیاد آگاه شوند.

به گفته رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اعتباری که از طریق ستاد مبارزه با موادمخدر به این کار اختصاص یافته برای کل آموزش و پرورش حدود 3 میلیارد تومان است که بسیار کم است. با این اعتبار تنها می‌توان 10 درصد خانواده‌ها را تحت پوشش قرار داد، بنابراین انجمن اولیا و مربیان با توجه به نقش مهمی که در این خصوص دارد، می‌تواند خانواده‌ها را آگاه کند تا آنها بر فرزندانشان نظارت داشته باشند.

به گفته عباسپور، ستاد مبارزه با موادمخدر، مهم‌ترین عامل پیشگیری از اعتیاد دانش‌آموزان در مدارس را آگاهی معلمان، مسوولان مدارس و اولیا از طریق انجمن اولیا و مربیان و آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان عنوان می‌کند. بودجه ستاد مبارزه با موادمخدر محدود است، اگرچه عنوان می‌شد در کشورهای دنیا به ازای هر دانش‌آموز حدود 20 دلار در سال برای پیشگیری از اعتیاد هزینه می‌شود؛ اما این مقدار برای دانش‌آموزان کشور کمتر از نیم دلار است.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: باید اعتبارات بیشتری به این موضوع تزریق شود، بویژه به بخش سلامت وزارت آموزش و پرورش تا مراقبان بهداشت و مشاوران مدارس بتوانند به رسالت خود که ارائه مشاوره به اولیا و دانش‌آموزان و انجام مراقبت‌های بهداشتی است، عمل کنند.

طرح مراقبان بهداشت در مدارس اجرا نمی‌شود

عباسپور با تاکید بر این‌که تقریبا بیش از 3 سال است که قانون مراقبان بهداشت و انتقال آنها از وزارت بهداشت به مدارس را تصویب کرده‌ایم، گفت: اما تاکنون اقدامی برای بهبود شاخص‌های بهداشتی و افزایش مشاوران در مدارس صورت نگرفته و عملا قانون احیای معاونت پرورشی به اجرا درنیامده است که این امر زمینه‌ساز در معرض قرار دادن نوجوانان و جوانان کشور در ارتباط با شیادان و سوداگران مرگ و فروشندگان موادمخدر می‌شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: وضعیت پرسنلی با کمبود نیروی شدید روبه‌روست و عنوان می‌شود که کل بخش سلامت با 20 پرسنل اداره می‌شود که تنها یک نفر در مورد مساله اعتیاد در مدارس فعالیت می‌کند. این امر نشان می‌دهد جمعیت 14 میلیونی دانش‌آموزی کشور عملا در قبال برنامه‌ریزی مطلوب برای پیشگیری از موادمخدر، تنها مانده است که باید آموزش و پرورش و اولیا دقت کنند تا هم بتوانیم سلامت روحی و روانی نوجوانان در مدارس را تضمین کنیم و هم آموزش خوب به آنها ارائه دهیم تا یک نسل پویا و شایسته‌ در جامعه اسلامی داشته باشیم؛ اما این دقیقا جایی است که دچار ضعف هستیم.

آموزش و پرورش در حوزه اعتیاد ، رهاست

عباسپور تصریح کرد: از طرفی هم متاسفانه آموزش و پرورش از نظر کیفیت آموزشی مطلوب نیست که این نشان می‌دهد آموزش و پرورش یله و رهاست؛ چراکه نه از نظر کیفیت آموزشی وضعیت مطلوبی دارد و نه از نظر مراقبت‌های روحی و روانی. بنابراین وزیر آموزش و پرورش باید برنامه‌ریزی دقیقی در ارتباط با ارتقای کیفیت آموزش و سلامت روحی و روانی دانش‌آموزان انجام دهد، بخصوص با وضعی که هم‌اکنون توزیع موادمخدر و ورود این مواد به کشور دارد.

نماینده مردم تهران با تاکید بر این‌که باید دقت لازم را انجام دهیم تا دچار معضل اعتیاد در سیستم آموزش و پرورش کشور نشویم، افزود: خوشبختانه این مساله هنوز به مرحله بحرانی نرسیده و قابل کنترل است؛ اما با هجمه‌ای که کشور با آن روبه‌روست و نوجوانان و جوانان ایرانی را هدف قرار می‌دهد و همچنین با تنوع موادمخدر در قرص‌های شیمیایی، روانگردان و موادمخدر صنعتی، خانواده‌ها باید بیش از پیش از فرزندانشان مراقبت و روابط آنها را کنترل کنند؛ البته خانواده‌ها برای انجام این امورات باید مورد آموزش کامل قرار بگیرند.

عباسپور گفت: هم‌اکنون که هنوز لایحه بودجه 89 به مجلس ارائه نشده، از دولت درخواست می‌کنیم که بودجه خاصی برای وضعیت سلامت و پیشگیری از اعتیاد در مدارس و آموزش دانش‌آموزان، معلمان و اولیا به طور خاص که حدودا بین 40 تا 50 میلیارد تومان پول لازم دارد، برای تزریق به این بخش در نظر بگیرد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین ابراز امیدواری کرد: امیدواریم دولت این بودجه را در لایحه بودجه سال 89 ببیند. ما نمایندگان مجلس هم تلاش می‌کنیم که اعتبار لازم به آموزش و پرورش در این خصوص داده شود؛ زیرا آماری ارائه می‌شود که نمی‌توان ‌آنها را بیان کرد، ازاین‌رو باید موجی ایجاد کنیم که مسوولان آموزش و پرورش و پدر و مادرها حواسشان را جمع کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها