وزیر بهداشت عنوان کرد:

میزان کسری بودجه وزارت بهداشت

وزیر بهداشت با اشاره به کسری بودجه وزارت بهداشت گفت: برآورد وزارت بهداشت این است که 1926 میلیارد تومان کسری بودجه دارد که معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری میزان 1200 میلیارد تومان آن را پذیرفته است که امیدواریم به زودی جبران شود.
کد خبر: ۲۹۹۴۸۹

به گزارش مهر، دکتر مرضیه وحیددستجردی امروز شنبه در شصت و دومین اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی افزود: کسری اعتبارات وزارت بهداشت از سال های گذشته روی هم انباشته شده است و بخش عمده ای از این کسری به عدم پرداخت به موقع از سوی سازمان های بیمه گر بازمی گردد.

وی اضافه کرد: دانشگاههای علوم پزشکی در آستانه برنامه پنجم توسعه نیاز به کوشش بیشتری دارند تا اولویت های اصلی از جمله پزشک خانواده را تامین کنند.

وزیر بهداشت در مورد تامین پزشک خانواده در شهرهای زیر 100 هزار نفر اضافه کرد: تا پایان سال اول برنامه پنجم توسعه باید بخشی از جمعیت تحت پوشش پزشک خانواده قرار گیرند که این موضوع نیاز به همکاری وزارت رفاه نیز دارد.

انتقاد از تحقق اعتبارات عوارض نوشابه گازدار و دخانیات و اختصاص آن به وزارت بهداشت وی نسبت به محقق نشدن اعتبارات عوارض نوشابه گازدار و دخانیات و اختصاص آن به وزارت بهداشت انتقاد کرد و گفت: این اعتبارات می توانست بخشی از هزینه های پایگاه های بهداشتی را تامین کند.

وحیددستجردی با ارائه گزارشی از وضعیت شبکه بهداشت و درمان کشور و دانشگاههای علوم پزشکی به بهبود شاخص های زندگی در ایران اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب شاخص سن امید به زندگی 54 سال بود که این متوسط این شاخص اکنون به 72 سال رسیده است.

وی گفت: برای رسیدن به شاخص های توسعه انسانی باید عوامل موثر بر سلامت نیز توسعه یابد که در این زمینه وزارت بهداشت تلاشهای بسیاری را به انجام رسانده است. اصول خدمات سلامت این است که مردم به اندازه نیاز خود از خدمات سلامت بهره مند شوند که ما نیز در این راستا تلاش می کنیم.

وزیر بهداشت به اولویت هایی از جمله خدمات بهداشتی اولیه، رسیدگی به مناطق محروم، پیشگیری به جای درمان اشاره و خاطرنشان کرد: تاکنون یک برنامه توسعه را از دست داده ایم اما با توجه سه برنامه پیش رو باید برای رسیدن به 1404 برنامه منسجم داشته باشیم.

وی عمده ترین چالشهای وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی را عدم تناسب وظایف و منابع در اختیار وزارت بهداشت برشمرد و گفت: خدمات حوزه سلامت باید از نظر وسعت و عمق گسترش یابد.

هدفمندکردن یارانه ها و تاثیرات آن بر دانشگاههای علوم پزشکی

وحیدستجردی به هدفمندکردن یارانه ها و تاثیرات آن بر دانشگاههای علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: تاثیر آزادسازی حامل های انرژی بر روی هزینه های دانشگاهها تاثیر گذار است و هزینه های آن به گونه ای جبران شود و اکنون نیز بخشی از این مشکلات باعث شده که دچار قطعی اشتراک در برخی مواقع شده است.

وی بخش عمده ای از مراکز موجود برای ارائه خدمات پزشک خانواده را نیازمند توسعه و تعمیرات دانست و گفت: در حال حاضر برای هر مرکز پزشکی برای ارائه خدمات در شبکه 50 میلیون تومان هزینه می شود که برای 1400 واحد موجود باید حدود 70 میلیارد تومان هزینه صورت گیرد.

احتمال تعطیلی پایگاههای اورژانس

وزیر بهداشت در مورد نیروی انسانی در پایگاههای اورژانس خاطرنشان کرد: تعداد این پایگاه ها و میزان سرعت امداد رسانی بهبود یافته اما اگر چارت تشکیلاتی آنها تکمیل نشود شاهد دلسردی در این حوزه خواهیم بود و ممکن است بسیاری از آنها تعطیل شوند.

پرداخت 55 درصد هزینه های درمانی از جیب مردم

وی با اشاره به این نکته که نظام سلامت از دوره های فوق تخصصی تا عمق روستاها را در بر می گیرد، اظهار داشت: با جمع بندی کلیه تخت های بیمارستانی در حوزه وزارت بهداشت و وزارت رفاه، نیروهای مسلح و سایر بخشها 85 درصد خدمات از سوی بخش دولتی ارائه می شود و سهم ما از تولید ناخالص داخلی 4/5 است و 23 هزار میلیارد تومان را شامل می شود. اما با این وجود مردم 55 درصد هزینه های سلامت را از جیب خود هزینه می کنند.

وحیددستجردی یادآور شد: ما پیشنهاد می کنیم برای تامین نیروی متخصص در مناطق محروم اعتبار ویژه اختصاص یابد تا آنها علاقمند به ماندن در این مناطق شوند.

سرانه فرهنگی و رفاهی دانشجویان علوم پزشکی پایین است

وی سرانه فرهنگی و رفاهی دانشجویان علوم پزشکی را پایین برشمرد و گفت: سعی کرده ایم که این سرانه پایین را 100 درصد افزایش دهیم که اگر این موضوع مورد تایید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی قرار گیرد، این سرانه تامین اعتبار می شود.

وزیر بهداشت در مورد تامین اعتبارات خاص و هزینه های مشکلات پژوهشی نیز خاطرنشان کرد: پروژه های پژوهشی نیازمند اعتبارات ویژه هستند تا بخش عمده ای از این مشکلات حل شود.

توقف ساخت 52 خوابگاه دانشجویی به دلیل مشکلات تسهیلات بانکی

وی با اشاره به مشکل کمبود اعتبار در پروژه های در حال ساخت وزارت بهداشت گفت: 2400 پروژه در حال ساخت داریم که بخشی از آنها بیمارستان، مرکز خدمات درمانی، خوابگاه و غیره هستند که در حال حاضر 52 خوابگاه دانشجویی به دلیل مشکلات تسهیلات بانکی متوقف شده اند.

لزوم افزایش سرانه وام شهریه دانشجویان علوم پزشکی

وحیددستجردی در خصوص سرانه وام های دانشجویی وزارت بهداشت یادآور شد: اعتبارات وام های دانشجویی پایین است و نیازمند افزایش صحیح است و از سوی دیگر از 5 میلیارد تومان اعتبار کلی وام شهریه، سهم وزارت بهداشت 720 میلیون تومان است که این نیازمند توزیع عادلانه اعتبارات است و باید این میزان وام نیز افزایش یابد.

وی گفت: اگر کسری بودجه وزارت بهداشت محقق نشود دانشگاه های علوم پزشکی سال آینده امکان ارائه خدمات ندارند و تاکنون نیز هرچه برای موارد متعدد از جمله آنفلوآنزای نوع A هزینه کرده اند از جیب خودشان بوده است.

مراقبت های ویژه و فناوری های نوین جزء اولویت های پژوهشی

وی در خصوص پیشرفت های حوزه پژوهش و لزوم توجه به این حوزه یادآور شد: ما به سمت پژوهش های کاربردی حرکت کرده ایم و در این زمینه مراقبت های ویژه و فناوری های نوین جزء اولویت های پژوهشی هستند.

وی افزود: اعتباراتی بالغ بر 100 میلیارد تومان قرار است به صورت سالانه در بخش های خودکفایی دارویی هزینه شود و با توجه به اینکه برخی از این داروها انحصاری هستند باید در این زمینه کار کنیم. در حوزه گیاهان دارویی هم باید سهم دارویی کشور را پس از پایان برنامه 5 ساله توسعه به 30 درصد برسانیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها