راهبرد پنهان آمریکا در افغانستان

صاحب نظران مسائل سیاسی در واکنش به راهبرد جدید آمریکا در افغانستان این راهبرد را «طرحی بلندمدت برای حضور دائمی در این کشور» می‌دانند و معتقدند جابه جایی نیروهای نظامی هیچگاه نمی‌تواند مشکلات افغانستان را حل کند.
کد خبر: ۲۹۹۳۹۵

به باور این گروه، آمریکایی‌ها به‌دنبال ایجاد پایگاه دائمی در افغانستان هستند و در راهبرد درازمدت خود می‌خواهند شرایطی را در این کشور برای حضور همیشگی خود ایجاد کنند.

این کارشناسان همچنین معتقدند واشنگتن در راهبرد درازمدت خود به قدرت‌های نوظهور آسیایی در جاهایی چون شبه‌قاره هند و شرق آسیا توجه دارد و به نظر می‌آید تاکتیک‌هایش در افغانستان تاکنون جواب نداده و به همین دلیل به دنبال فضایی است تا راهبردهای خود را پیش ببرد.

دولت آمریکا در شرق آسیا اهدافی را دنبال می‌کند که تحقق آنها مستلزم ادامه ناآرامی‌های افغانستان، طولانی شدن اشغال این کشور به بهانه اعاده آرامش و ثبات و محکم کردن جای پای ارتش آمریکا در منطقه با حداقل هزینه مادی و تلفات انسانی است.

در چنین فضایی آمریکایی‌ها قدرت‌های رقیب منطقه‌ای را درگیر نوعی جنگ پنهان می‌کنند که نتیجه‌اش جز تحلیل رفتن منابع آنها و نامین‌کننده منافع واشنگتن نخواهد بود.

این کارشناسان می‌گویند چرا به‌رغم این که استراتژی آمریکایی‌ها در ابتدای ورود به افغانستان تحت عناوینی همچون بازسازی زیرساخت‌های آموزش و پرورش و بهداشت و درمان بود تا به امروز در حد شعار باقی مانده و حتی کاملاعکس آن اتفاق افتاده است.

اگر آمریکایی ها تاکنون شعار بازسازی را پیاده کرده بودند در افغانستان امروز شاهد امنیت در این کشور بودیم و امنیت‌ سازی ، امروز بومی شده بود اما متاسفانه آمریکایی‌ها جنگ را در این کشور بومی‌‌سازی کرده‌اند.

بحث افغانستان در حقیقت ترفندی از سوی آمریکایی‌ها بود. با توجه به هزینه سرسام‌آوری که آنها در افغانستان تحت عنوان مبارزه با تروریسم کرده‌اند اگر یک دهم آن را صرف بازسازی افغانستان شده بود یقینامردم این کشور امروز نگرش مثبتی به آینده داشتند و شاید به حضور نیروهای بیگانه خوشبین می‌شدند.

نیروهای خارجی هیچگاه با فرهنگ مردم افغانستان چه به لحاظ حقوقی و قانونی، چه منطقه‌ای و منطق مردمی سازگار نخواهند بود و بهترین راهکار این است که نیروهای ناتو و آمریکایی خارج شوند و سازمان ملل با کمک کشورهای منطقه و خود مردم افغانستان مسیر جدیدی را دنبال کنند.

امروز مردم و نخبگان افغان به آمریکایی‌ها کاملا بدبین هستند و وجه اجنبی و بیگانه ستیزی شان نیز کم کم هویدا می‌شود.

با این حال مقامات ارشد ارتش آمریکا همچنان اصرا ر دارند با طرح‌هایی چون افزایش نیرو صورت مساله مشکلات افغانستان را حل کنند و زمینه را برای استمرار حضور نظامی آمریکا در افغانستان فراهم آورند.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها