نمایش قلیان‌های قاجاری در موزه ملک

مجموعه ای از سرقلیانها و کوزه قلیانهای دوره قاجار و پس از آن توسط یک بانوی نیکوکار به موزه ملی ملک هدیه شد.
کد خبر: ۲۹۸۹۳۸

به گزارش مهر، در مراسمی که روز چهارشنبه در این مؤسسه برگزار شد "بحری" بیش از چهل کوزه قلیان و سرقلیان قاجاری از مجموعه شخصی خود را به موزه ملی ملک هدیه کرد و متقابلا با تقدیم لوح یادبودی از سوی مدیریت و کارکنان این موزه مورد تقدیر قرار گرفت.

مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از خانم بحری برای اهدا این آثار اشاره کردند که این مجموعه آثار و آثار مشابه روایتگر بخشی از خاطره های تاریخی و فرهنگی یک ملت هستند. اگر چه که امروزه کاربردی نداشته باشند اما نشان می دهد که این ملت همواره روحیه شاعرانه داشته و همین روحیه باعث خلق آثاری زیبا و چشمنواز شده است.

سید مجتبی حسینی در بخشی دیگر از صحبتهای خود اشاره کرد که گنجینه های خصوصی مادر گنجینه های ملی هستند و امیدوارند که این موسسه بتواند فضایی برای همکاری با مجموعه داران خصوصی فراهم کند.

مجموعه سرقلیانها و کوزه قلیانهای این بانوی فرهنگ دوست همگی از جنس چینی و غالبا منقش به چهره رجال عصر قاجار همچون ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و ظل السلطان هستند. 

بحری که این آثار را به موزه ملی ملک هدیه کرده متولد سال 1302 خورشیدی و از علاقمندان و کوشندگان مجموعه سازی آثار هنری ایران همچون نقاشی، چینی و بلور است. او خود نیز دستی در هنر دارد و در رشته هایی چون گل آرایی، منجوق دوزی، تزیین لباس و شمع سازی صاحب ذوق و مهارت است.

کتابخانه و موزه ملی ملک که همه ساله پذیرای مجموعه های اهدایی فرهنگ دوستان نیکوکار است قدیمیترین و بزرگترین موزه وقفی ایران و دومین گنجینه نفایس خطی کشور به شمار می رود. این گنجینه بزرگ در سال 1316 خورشیدی از سوی زنده یاد حاج حسین آقای ملک برای استفاده عموم مردم وقف آستان قدس رضوی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها