روزها در قاب

وفات سعدی

18 آذرماه: امروز را روز وفات سعدی دانسته‌اند. شاعری که نثر و نظم را به کمال رساند تا همیشه در تاریخ ادبیات زبان پارسی جاودانه بماند.
کد خبر: ۲۹۷۹۱۳

این شاعر شیرازی از همان دوران کودکی به کتاب و کتابخوانی علاقه‌مند شد اما اوضاع نابسامان ایران در پایان دوران سلطان محمدخوارزمشاه و بخصوص حمله سلطان غیاث‌الدین، برادر جلال‌الدین خوارزمشاه به شیراز (سال 627) سعدی را که هوایی جز کسب دانش در سر نداشت برآن داشت دیار خود را ترک کند.

پس از پایان تحصیل در بغداد، سعدی به سفرهای متنوعی پرداخت که به بسیاری از این سفرها در آثار خود اشاره کرده‌است. در این که سعدی از چه سرزمین‌هایی دیدن کرده میان پژوهندگان اختلاف نظر وجود دارد و به حکایات خود سعدی هم نمی‌توان چندان اعتماد کرد و به نظر می‌رسد که بعضی از این سفرها داستان‌پردازی باشد (موحد 1374، ص 58)، زیرا بسیاری از آنها پایه نمادین و اخلاقی دارند نه واقعی. مسلم است که شاعر به عراق، شام و حجاز سفر کرده است و شاید از هندوستان، ترکستان، آسیای صغیر، غزنین، آذربایجان، فلسطین، چین، یمن و آفریقای شمالی هم دیدار کرده باشد.

سعدی بوستان را که سرودنش در 655 به پایان رسید، به نام بوبکر سعد کرد. هنوز یک‌سال از تدوین بوستان نگذشته بود که در بهار سال 656 دومین اثرش گلستان را به نام ولیعهد سعدبن ابوبکر بن زنگی نگاشت و خود در دیباچه گلستان می‌گوید: «هنوز از گلستان بستان یقینی موجود بود که کتاب گلستان تمام شد.» سعدی در همان خانقاهی به خاک سپرده شد که محل زندگی‌اش بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ّحانیه دزفولی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
۰
۰
بسیار عالی

نیازمندی ها