بهترین سن ارتودنسی دندان‌ها؛ 14 - 13 سالگی

گروه سلامت: یک جراح فک و صورت گفت: ‌بهترین زمان برای تشخیص ناهنجاری‌های فک و صورت و درمان راحت‌تر آنها سن 13 تا 14 سالگی است؛ چراکه این سنین بهترین زمان مراجعه به ارتودنسی است. دکتر علیرضا نواب اعظم در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: اگر افراد متوجه علائمی همچون بروز مشکل در تکلم، مشکل در باز و بسته شدن فک، قرینه نبودن شکل صورت شدند، باید سریعا به متخصص مراجعه کنند.
کد خبر: ۲۹۷۳۴۸

وی بهترین سن برای مراجعه به ارتودنسی را 13 تا 14 سالگی عنوان کرد و افزود: در این سنین سرعت رشد افزایش یافته و تشخیص ناهنجاری‌های دندان‌ها و فک راحت‌تر و درمان نیز با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

وی افزود: بعد از سن 16 تا 17 سالگی به علت کاهش سرعت رشد و سخت‌تر شدن دندان‌ها، لثه و فک، درمان سخت‌تر انجام می‌شود و علاوه بر مراجعه به ارتودنسی ممکن است به جراحی فک و صورت هم نیاز باشد.

دکتر نواب اعظم توصیه کرد: مصرف داروهای خواب‌آور و دخانیات در زنان باردار می‌تواند عوارضی همچون شکاف کام و ناهنجاری‌های فک و صورت را ایجاد کند که حتی بعضی از این ناهنجاری‌ها به دلایل ژنتیکی نیز در افراد می‌توانند بروز کنند.

وی با اشاره به بروز عادات غلط در بین کودکان و ایجاد ناهنجاری‌هایی در ناحیه فک و صورت و دندان‌ها اضافه کرد: نبودن روابط عاطفی در خانواده‌ها و ایجاد فضای ناآرام در منزل می‌تواند برخی عادات غلط مانند جویدن انگشت، خوردن ناخن، لب و غیره را در بین کودکان رواج دهد که در طولانی‌مدت موجب بروز مشکلاتی خواهد شد که توصیه می‌شود والدین با چند جلسه مراجعه به روان‌شناس کودک و دندانپزشک متخصص کودکان، این مشکل را رفع کنند.

وی همچنین تاکید کرد: استفاده از پستانک در کودکان در طولانی‌مدت می‌تواند عوارضی همچون عارضه دهان باز و رشد نادرست دندان‌ها را به دنبال داشته باشد که در این صورت باید اقدام به انجام ارتودنسی یا جراحی کرد.

این دندانپزشک درخصوص استفاده صحیح از مسواک و نخ دندان تصریح کرد: نخ دندان دارای اهمیت زیاد در سلامت دندان‌هاست؛ به طوری که شعار سلامت جهانی مبنی بر این که با 2 بار مسواک زدن در روز و یک بار استفاده از نخ دندان و دهان‌شویه دندان‌ها را تا آخر عمر بیمه کنید نیز به این اهمیت اشاره می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: امروزه افراد مسواک زدن را در حداقل زمان که حتی به یک دقیقه هم نمی‌رسد، انجام می‌دهند. این در حالی است که مسواک زدن صحیح و با فایده باید حدود 2 تا 3 دقیقه طول بکشد.

این جراح فک و صورت، مهم‌ترین علل ایجاد فاصله بین دندان‌ها را بیماری‌های لثه ذکر کرد و گفت: امروزه این عارضه را بستن فضا با مواد مخصوص یا استفاده از لمینت درمان می‌کنند.

وی در ادامه به جراحی‌های دندان عقل نیز اشاره و بیشترین علت مراجعه را درد دندان یا پوسیدگی دندان 7 عنوان کرد و افزود:‌ متاسفانه امروزه مردم، دندان‌ها را بموقع درمان نمی‌کنند و تا زمانی که درد بر آنها غلبه نکند، به بهداشت دهان و دندان خود توجه ندارند. والدین باید بدانند اولین مراجعه به دندانپزشک باید از سن یک سالگی باشد و باید برای کودکان در این سن پرونده تشکیل دهند.

این جراح فک و صورت توصیه کرد: ‌عفونت دندان‌ها باید جدی گرفته شود، بخصوص در دندان‌های شیری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه هرگونه صدمه به دندان شیری باعث آسیب به دندان دائم نیز می‌شود و باید حتما با دندانپزشک کودکان درخصوص مشکلات و صدمات وارده به دندان شیری مشورت شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها