نمای نزدیک

طلا، 1300 دلار را نشانه گرفته است

تحولات اخیر در صنایع و بازارهای مالی حکایت از آن دارد که طلا همچنان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری در دنیاست. با وجود این‌که در ماه‌های گذشته طرح فروش طلا از سوی بانک‌های مرکزی تصویب شد و قرار بود بانک‌ها برای تعدیل قیمت این فلز، حجم معینی از طلا را در بازار بفروشند ولی شرایط حاکم بر اقتصاد دنیا مانع اجرای این طرح شد و حتی بانک مرکزی انگلیس در خلاف جهت این برنامه حرکت کرد. همین مساله سبب شد قیمت طلا در دنیا نه تنها تنزل نیابد بلکه رکورد 1180 دلار به ازای هر اونس را نیز پشت سر بگذارد. بانک مرکزی لندن به منظور تکمیل پشتوانه طلای خود اقدام به خرید حجم کلانی طلا کرد و جرقه رشد قیمت طلا را زد. این بانک قانون تازه‌ای تصویب کرد که طبق آن، طلا به عنوان یک کالای سرمایه‌ای در نظر گرفته شد و تمامی قوانینی که در کشور برای کالاهای سرمایه‌ای لازم‌الاجراست، باید برای طلا هم مورد استفاده قرار گیرد.
کد خبر: ۲۹۶۹۱۵

اگرچه رشد قیمت طلا در دنیا سبب می‌شود تقاضا برای این فلز کاهش یابد و کاهش تقاضا در این شرایط، بخشی از بار قیمتی این فلز را می‌گیرد ولی نمی‌تواند در روند آن اختلال جدی ایجاد کند. هلن هنتون رئیس مرکز مطالعات کالاهای ارزشمند در موسسه استاندارد چارتر در این‌باره می‌گوید: کاهش تقاضای طلا می‌تواند سبب شود تا قیمت طلا در دنیا کمتر از انتظارات بالا برود ولی با توجه به تحولات اخیر اقتصاد دنیا و با توجه به کاهش مداوم قیمت دلار در بازارهای جهانی پیش‌بینی می‌شود تا انتهای سال بعد، قیمت هر اونس طلا از مرز 1300 دلار بگذرد و رکوردی تازه را رقم بزند. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند از انتهای سال 2009 میلادی، روند نزولی قیمت طلا آغاز شود. آنها بر این باور بودند که اصلاح اقتصادی دنیا سبب خواهد شد طلا یکی از بازارهای پررونق برای سرمایه‌گذاری باشد و افزایش رقابت در بازارهای سرمایه‌گذاری دنیا سبب تعدیل قیمت طلا و دیگر کالاهای سرمایه‌ای شود. براساس گزارش‌های موجود متوسط قیمت طلا در سال 2009 میلادی برابر با 955 دلار آمریکا به ازای هر اونس خواهد بود. پیش از این یک بار و حدود 30 سال قبل قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی به مرز 850 دلار آمریکا رسید. در این سال شوک بازار نفت زمینه ساز رشد قیمت طلا شد اما اقدام بانک‌های مرکزی در فروش طلا قیمت این فلز را به یک سوم کاهش داد.

هلن هنتون ادامه می‌دهد: هم‌اکنون هیچ یک از بازارهای صنعتی دنیا برای سرمایه‌گذاری مناسب نیستند. بازار مسکن راکد است و انتظار می‌رود تا انتهای سال 2010 میلادی قیمت مسکن در تمامی دنیا تنزل داشته باشد. بازار فلزات نیز به دلیل نوسانات مداوم آنها قابل اطمینان نیست. بورس در جریان بحران اقتصادی دنیا جایگاه خود را در میان مردم از دست داد و تنها بازارهای باقیمانده بازار نفت و طلاست که انتظار می‌رود با ورود سرمایه‌های کلان به این بازارها قیمت آنها افزایش یابد و این افزایش قیمت تداوم داشته باشد.

انتظار می‌رود روند کاهش قیمت طلا از ابتدای سال 2012 میلادی آغاز شود. تا زمانی‌که اقتصاد دنیا اصلاح نشود و فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در اختیار سرمایه داران قرار نگیرد نه نفت و نه طلا کاهش قیمت را تجربه نمی‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد اصلاح اقتصاد دنیا از ابتدای سال 2012 میلادی آغاز می‌شود و از همین سال، قیمت طلا در دنیا کاهش خواهد یافت.

منبع: بلومبرگ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها