بازی‌های کامپیوتری پرهیجان تیک‌های عصبی را تشدید می‌کند

گروه سلامت: یک متخصص اعصاب و روان گفت: بازی‌های کامپیوتری پرهیجان است و هرگونه فعالیت هیجانی باعث تشدید تیک‌های عصبی می‌شود. دکتر امیر رضا چمنی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: ‌تیک‌های عصبی به صورت انقباض‌های عضلانی تکراری و سریع هستند که منجر به اصوات و حرکاتی غیرارادی در فرد می‌شود.
کد خبر: ۲۹۶۵۳۵

وی افزود: تیک‌های عصبی اغلب از کودکی یا نوجوانی شروع می‌شود و می‌تواند طی زمان ثابت بوده یا به طور متناوب و در اثر محرک‌ها نوسان داشته و حتی برای چند دقیقه به شکل ارادی کنترل شود.

دکتر چمنی خاطرنشان کرد: عواملی همچون ژنتیک و عوامل عصبی شیمیایی مغز مانند افزایش ماده دوپامین یا نوراپی‌نفرین در مغز می‌تواند تاثیر مهمی بر تیک‌های عصبی داشته باشد.

وی ادامه داد: تیک‌های عصبی اغلب طی 4 تا 6 سال بهبود می‌یابد و اگر کمتر از یک سال به طول بینجامد تیک گذرا و در صورتی که بیشتر از یک سال ادامه پیدا کند تیک مزمن خوانده می‌شود.

وی، پیامد تیک‌ها را بروز افسردگی، اضطراب، طرد شدن از اجتماع، افت تحصیلی و شغلی عنوان کرد و گفت: در این افراد گاهی اوقات احساس درماندگی نیز به وجود میآید.

این روانپزشک اضافه کرد: استرس‌های خانوادگی و به طور کلی هرگونه استرس می‌تواند باعث تشدید این بیماری شود.

وی تصریح کرد: خانواده‌ها باید بدانند این‌گونه رفتارها غیرارادی هستند و کودک یا نوجوان را به‌خاطر این رفتارها تنبیه نکنند و همچنین توجه بیش از حد نیز می‌تواند موجب تشدید بیماری شود.

دکتر چمنی درخصوص درمان تیک عصبی عنوان کرد: کاهش استرس، درمان بیماری‌های همراه با اختلال مانند بیش‌فعالی و وسواس در درمان علائم تیک موثر هستند. همچنین در مواردی که عملکرد فرد به علت بروز تیک عصبی مختل شود، درمان دارویی صورت می‌گیرد که 80 درصد علائم را کنترل می‌کند.

این متخصص اعصاب و روان، همچنین بازی‌های کامپیوتری پرهیجان و هرگونه فعالیت هیجان‌آور را عامل‌تشدید تیک‌های عصبی دانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها