شرکت گوگل هزاران تصویر از اشیای باستانی موجود در موزه ملی عراق را بصورت آن لاین به معرض نمایش می گذارد. این اقدام بخشی از تلاش آمریکا برای ترغیب شرکت های خارجی به سرمایه گذاری در عراق محسوب می شود.
کد خبر: ۲۹۶۲۴۱

 مکانی که عراق امروزه در آن واقع شده زمانی بین النهرین خوانده می شد که از نظر بسیاری ، گهواره تمدن محسوب می شود. این موزه یکی از بهترین مجموعه های بین النهرین موجود در جهان را در خود جای داده است.

اما مجموعه آثار هزار ساله این موزه متعلق به فرهنگ های بابلیان، سومریان و آشوریان و همچنین تاریخ اخیر عراق، از زمان اشغال این کشور توسط آمریکا، به دلیل نگرانی های امنیتی و نوسازی به روی مردم بسته شد .

"امیره عیدان" مدیر موزه عراق گفت: این موزه بسته است و مردم سراسر جهان در مورد این موزه سوالاتی را مطرح می کنند. اکنون با راه یافتن تصاویر اشیای این موزه به سایت گوگل مردم می توانند این موزه را در خانه های تماشا کنند و اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنند.

کارکنان گوگل بیش از 14 هزار تصویر از این اشیا را تهیه کرده اند و قصد دارند تا اوایل سال 2010 آنها را در اختیار کاربران اینترنت قرار دهند.

"اریک اشمیت" مدیر اجرایی گوگل در یک کنفرانس خبری که در موزه بغداد برگزار شد گفت: بهتر از این نمی توان تصاویر و ایده های تمدن عراق را در اختیار میلیاردها نفر جمعیت جهان قرار داد.

وی افزود: بیشتر شرکت های آمریکایی در عراق فعالیتی ندارند و ما قصد داریم از این طریق امکان انجام کارهای تجاری را در این کشور نشان دهیم و اعلام کنیم عراق بازار مهمی است که به سرعت رشد می کند و از ثبات کافی برخوردار است.

گنجینه نمرود که مجموعه ای از جواهرآلات طلا به دست آمده از شمال عراق است، یکی از مهمترین کشفیات باستانی قرن بیستم شناخته می شود که نگرانی هایی از مفقود شدن آنها در زمان هرج و مرج پس از تهاجم به این کشور بوجود آمد.

به گفته مقامات عراقی هنگامی که شش سال پیش عراق به دست نیروهای آمریکایی افتاد، موزه ملی عراق به علت قصور نیروهای آمریکایی در محافظت از این موزه ، مورد چپاول گسترده قرار گرفت.

درحال حاضر حدود شش هزار قطعه از 15 هزار قطعه باستانی به سرقت رفته از این موزه بازگردانده شده است.

ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها