دکتر مهدی تقوی استاد دانشگاه:

ریشه تورم کشور رشد نقدینگی نیست

بالا بودن هزینه تولید در کشور یکی از مسائلی است که تولیدات را در بازارهای جهانی نیز غیررقابتی می‌کند و اگر ارزان بودن انرژی، یکی از مزیت‌ها در برخی تولیدات کشور بوده است، با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها صنایع داخلی کشور باید تلاش زیادی برای حفظ این مزیت و بقا در بازار داشته باشند.
کد خبر: ۲۹۶۱۴۲

در این باره گفتگویی با مهدی تقوی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی انجام داده‌ایم. او معتقد است که صنایع ما از پویایی لا‌زم برخوردار نیست و همین مسئله یکی از ریشه های اصلی تورم به شمار می رود که می تواند هدفمندسازی یارانه ها را نیز با چالش مواجه سازد.

مشکل مهمی که صنایع ما با آن درگیر هستند، مساله هزینه تمام شده است و به نظر می‌رسد با حذف یارانه سوخت در قالب اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، این مشکل تشدید شود، نظر شما در این خصوص چیست؟

بی‌تردید وقتی یارانه‌ها قطع شود، هزینه‌ها افزایش می‌یابد، چون صنعت ما انرژی بر است ؛ بخصوص صنایع فلزی و سیمانی کشور در نتیجه با اجرای این طرح، هزینه تمام شده افزایش خواهد یافت و وضعیت رکود تورمی تشدید خواهد شد.

برای کمک به صنعت و تولید، چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟

دولت باید به تولیدکنندگان به اندازه‌ مابه‌التفاوتی که به خاطر هدفمندسازی یارانه‌ها برایشان ایجاد می‌شود، یارانه تولید بدهد.

در حال حاضر نیز با وجود ارزان بودن انرژی هزینه تمام شده در بنگاه‌های ما بالاست، دلیل آن را چه می‌دانید؟

متاسفانه به تخصص‌ها بها داده نمی‌شود و مهاجرت نخبگان در حال افزایش است. باید با استفاده از مدیریت صحیح و بهبود دستمزدها و حقوق‌ها متناسب با نرخ تورم، انگیزه کار و بهره‌وری را در کشور افزایش دهیم و زمینه سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی را فراهم کنیم. اقتصاد ایران در سال‌های اخیر با مشکل تورم و رکود روبه‌رو بوده که سال به سال این فشار عرصه را براقتصاد ایران تنگ‌تر کرده است. در واقع وقتی عرضه اقتصاد با مشکل مواجه است و تولید نیز دچار بحران است، رکود گسترش می‌یابد.

یعنی معتقدید تورم موجود به دلیل رشد نقدینگی نیست؟

وضعیت رکود تورمی در کشور به دلیل رشد نقدینگی نیست بلکه به این سبب است که اقتصاد ما توانایی تولید کالا را ندارد. تورم رکودی با سیاست‌های انقباض پولی حل نمی‌شود بلکه باید سیاست‌های مناسبی در جهت افزایش تولید و بهره‌وری به کار رود.

دولت، سال‌های گذشته در زمینه ایجاد بنگاه‌های زودبازده تسهیلات فراوانی داده است و این تسهیلات نقش مهمی در کنترل تورم و افزایش تولید داشته، آیا این طور نیست؟

ایجاد و توسعه بنگاه‌های زودبازده سیاست اشتباهی بود و دولت باید هر سیاستی که تاکنون داشته معکوس آن را عمل کند. در واقع دولت باید با بها دادن به بخش صنعت و کشاورزی و توسعه سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها تولید را افزایش دهد تا هم منجر به کاهش تورم شود و هم اشتغال در کشور به وجود آید. تورم موجود به این دلیل نیست که مردم تقاضای بسیار دارند بلکه به این دلیل است که اقتصاد کشور حتی نمی‌تواند بخش کوچکی از تقاضا را جواب دهد برای همین مجبور به واردات هستیم. متاسفانه ذخایر ارزی کشور در سال‌های گذشته به سوی تولید هدایت نشده است و این امر موجب شد تا بیکاری و تورم همزمان اقتصاد ایران را درگیر کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها