گروه جامعه: گمرک جمهوری اسلامی ایران مقررات ورود و خروج کالای همراه زائران را اعلام کرد. براساس این ضوابط حجاج می‌توانند فقط در دو ساک مسافرتی جمعا معادل 40کیلوگرم کالا به داخل کشور وارد کنند. حجاج می‌توانند در دو نوع ساکی که به آنها تحویل شده است به ابعاد (25در 45در 55 سانتی متر و 30در50در 60 سانتی متر) جمعا وزنی معادل 40 کیلوگرم کالا به کشور حمل کنند.
کد خبر: ۲۹۵۹۵۱

ساک دستی کوچک به ابعاد (20در 30 در 35 سانتی متر) برای جا دادن وسایل شخصی با ارزش و کم‌حجم است که زائران می‌توانند آن را با خود به داخل هواپیما ببرند.

گمرک توصیه کرده است: از قرار دادن اشیایی مانند ناخنگیر، قیچی، ابزار فلزی، اسلحه اسباب‌بازی، وسایل و آلات مشکوک و غیرقابل بازرسی در این ساک خودداری شود.

زائران برای حمل آب زمزم باید بطری‌های مناسبی را که بتوان در ساک کوچک جای داد، انتخاب کنند. حمل آب به داخل هواپیما خارج از این ضوابط به دلیل مشکلات فنی ممنوع است.

چنانچه حجاج اقدام به خرید هر گونه کالا، خارج از ضوابط و شرایط تعیین شده کنند یا بسته‌های نایلونی اضافه بر ساک کوچک داشته باشند، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تعهدی در مورد تحویل یا حمل آنها نخواهد داشت. ساک‌های مسافرتی حجاج در صورتی که حاوی کالای ممنوعه نبوده یا جنبه تجاری نداشته باشد، به عنوان کالای مجاز، مشمول تسهیلات گمرکی خواهد بود و مسوولان گمرک مساعدت لازم را برای ترخیص آنها اعمال می‌کنند. همه زائران می‌توانند حداکثر تا سقف ارزشی 80 دلار، کالای مجاز را بدون پرداخت حقوق گمرکی ترخیص کنند و مازاد بر آن در صورت نداشتن جنبه تجاری تا سقف ارزشی 80 دلار باپرداخت حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی قابل ترخیص است، مشروط بر این‌که کالاهای مزبور از نوع کالاهای ممنوع شرعی یا قانونی نبوده و جنبه تجاری نداشته باشد. این کالاها، بار همراه زائر محسوب نمی‌شود و زائران باید از خرید آنها جدا خودداری کنند: انواع تلویزیون، ضبط‌صوت‌های بزرگ، چرخ خیاطی، جارو برقی، ماشین ظرفشویی و لباسشویی، انواع یخچال و فریزر، آبگرمکن، اجاق گاز، دوچرخه، کالسکه بچه، فرش ماشینی، موکت، ماشین بافندگی، چینی‌آلات، موتور برق و کولر گازی.

سفر برخی حجاج ایرانی 35 روزه شد

از سوی دیگر سفر برخی حجاج ایرانی به دلیل محدودیت‌های فرودگاه جده 35 روزه شده است.

عبدالله نصیری، مدیرکل روابط عمومی سازمان حج و زیارت گفت: مدت سفر برخی زائران ایرانی به دلیل محدودیت‌های فرودگاه جده 34 تا 35 روز شده است. وی ادامه داد: عربستان با تعداد پروازی که ایران داده بود، موافقت نکرد. مدیر کل روابط عمومی سازمان حج و زیارت با تأکید بر این موضوع که برای زائران مدینه بعد مشکلی نداریم، اظهار کرد: تعداد سفر این افراد از 25 تا 30 روز است. نصیری به اعزام زائران مدینه اول از فرودگاه جده به کشور اشاره کرد و گفت: به علت محدودیت‌هایی که در فرودگاه جده است و تراکم روزهای اول برگشت زائران و سهمیه‌‌ای که به ما داده‌اند، طوری شد که سفر برخی از کاروان‌ها 35 روزه شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها