نزدیک به 3 سال است که ناوگانی متشکل از 17 اتوبوس که از باتری‌های بسیار بزرگ استفاده می‌کنند در شهر شانگهای چین در خدمت حمل‌ونقل شهری هستند. این اتوبوس‌ها اکنون در شهر واشنگتن دی سی به معرض نمایش گذاشته شده‌اند.کمپانی چینی Aowei همراه با شریک آمریکایی خود پیش‌بینی کرده است این فناوری در نهایت منجر به تامین راهی برای تامین انرژی ارزان و کارآمد برای اتوبوس‌های درون شهری در آینده‌ای نزدیک شود.
کد خبر: ۲۹۴۴۰۱

بزرگ‌ترین مزیت این ابرباتری‌ها این است که برخلاف باتری‌های یون لیتیوم که شارژ کامل آن چند ساعت طول می‌کشد، در کمتر از یک دقیقه به طور کامل شارژ می‌شود.

از طرفی عیب بزرگ این باتری‌ها این است که پس از طی مسافت کمی در حد چند مایل دشارژ می‌شوند، چرا که این باتری‌ها تنها 5‌‌درصد از انرژی باتری‌های یون لیتیوم را در خود حفظ می‌کنند.طی مسافت کوتاه توسط این باتری‌ها باعث شده که به‌کارگیری آنها در خودروهای شخصی غیرممکن باشد، اما از آنجا که اتوبوس‌ها پس از طی مسافتی کوتاه باید در ایستگاه بعدی توقف کنند می‌توان با شارژ سریع باتری‌ها پس از چند ایستگاه، از مزایای آنها استفاده کرد.یک اتوبوس با این باتری‌ها در مقایسه با اتوبوس‌هایی که از باتری یون لیتیوم استفاده می‌کنند، 40 درصد انرژی الکتریکی کمتری استفاده می‌کند.هزینه انرژی مصرفی متوسط این اتوبوس‌ها یک دهم هزینه اتوبوس‌های دیزلی است و عمر مفید این اتوبوس‌ها 200 هزار دلار صرفه‌جویی اقتصادی به همراه دارد.

اگر برای شارژ این اتوبوس‌ها از آلاینده‌ترین نیروگاه‌ها استفاده شود، باز میزان دی‌اکسیدکربن منتشر شده یک سوم اتوبوس‌های سوخت دیزل است.در نمایشگاه شهر واشنگتن قرار است 11‌‌مینی‌بوس که از باتری‌های جدید استفاده می‌کنند مردم را در محوطه دانشگاه واشنگتن جابه‌جا کنند.

هر دو کمپانی تولیدکننده معتقدند این فناوری اولین گام در تولید نسل جدید اتوبوس‌های درون شهری است. شرکت Foton American Bus سازنده این اتوبوس‌های جدید در ایالت تنسی آمریکا، قرار است تا سال 2010 شصت دستگاه دیگر از این اتوبوس‌ها را به کشور چین تحویل دهد.انرژی ابرباتری‌های فعلی حدود 6 وات ساعت بر کیلوگرم است که در سری جدید تا 10 وات ساعت بر کیلوگرم ارتقاء خواهد یافت.

مترجم: آتنا حسن‌آبادی
منبع:physorg

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها