با اجرای برنامه‌های دولت

فقر از جنوب کرمان رخت برمی‌بندد

کرمان - حکمت قاسم‌خانی - خبرنگار جام‌جم: در حالی که استان کرمان با وجود ذخایر معدنی غنی، واحدهای صنعتی بزرگ و محصولات کشاورزی استراتژیکی همچون پسته، یکی از ثروتمندترین استان‌های کشور محسوب می‌شود، سایه فقر و محرومیت بر سر مردم ساکن شهرستان‌های جنوبی این استان سنگینی می‌کند. کمبود امکانات رفاهی، بهداشتی و آموزشی، نبود زمینه اشتغال، زندگی در خانه‌های کپری و کمبود آب آشامیدنی سالم از جمله مشکلاتی است که قشر عظیمی‌ از ساکنان 6 شهرستان عنبرآباد، ریگان، جیرفت، منوجان، قلعه گنج و کهنوج استان کرمان با آن روبه‌رو هستند.
کد خبر: ۲۹۱۰۳۸

رفع محرومیت

معاون عمرانی استانداری کرمان در گفتگو با «جام‌جم» با اشاره به این‌که با سفر ریاست جمهوری به شهرستان‌های جنوبی استان کرمان، ستاد راهبردی جنوب استان برای رفع محرومیت با مسوولیت معاون اول رئیس جمهوری تشکیل شده، گفت: این ستاد با اختصاص یک ردیف بودجه خاص برای جنوب استان تاکنون حدود 80 میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری هزینه کرده است.

محمدجواد کامیاب با اشاره به اختصاص21 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار طی سال جاری افزود: در حال حاضر 322 پروژه در بخش‌های مسکن، آموزش و پرورش، آب و فاضلاب روستایی، بهداشت و... در جنوب استان کرمان در حال اجرا ست. وی با اشاره به طرح کپرزدایی برای رفع مشکل مسکن مردم این مناطق تصریح کرد: طی مصوبه دولت باید 40 هزار خانه کپری موجود در جنوب استان برچیده شده و واحدهای مسکونی جایگزین آنها شود که در سال گذشته برای احداث 29 هزار واحد مسکونی تسهیلات پرداخت شد و در سال جاری نیز با پیگیری استاندار مشکلات پرداخت تسهیلات توسط سیستم بانکی رفع و بانک مسکن متولی شده که برای احداث 11 هزار واحد مسکونی تسهیلات پرداخت کند. وی با اشاره به این‌که علاوه بر اعتبارات ستاد راهبردی، 30 درصد از اعتبارات استانی نیز برای جنوب استان در نظرگرفته شده است، گفت :دولت اعتبارات خوبی را برای رفع محرومیت جنوب استان کرمان در نظر گرفته ولی رفع کامل محرومیت این مناطق طی چند سال امکان‌پذیر نیست.مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان نیز گفت: احداث 10 هزار واحد مسکونی در جنوب استان برای کپرزدایی بر عهده این نهاد گذاشته شده که با احداث 7 هزار واحد مسکونی تا پایان شهریور 89 آنها را دراختیار مددجویان قرار می‌دهیم.

غلامرضا حسنخانی با اشاره به این‌که احداث 3000 واحد مسکونی در حال اتمام است، افزود: این واحدهای مسکونی با برگزاری جشن مسکن در بهمن ماه امسال در اختیار مددجویان قرار می‌گیرد.

رشد معلولیت

رئیس سازمان بهزیستی استان کرمان درباره پیامدهای ناشی از محرومیت شدید در شهرستان‌های جنوبی استان کرمان به خبرنگار ما گفت: بسیاری از مستمری بگیران بهزیستی در جنوب استان ساکن هستند که خدمات‌رسانی مطلوب به آنها نیازمند اختصاص بودجه ویژه توسط مسوولان است. دکتر عباس صادق‌زاده با اشاره به اقدامات خوبی که توسط دولت برای رفع محرومیت مناطق جنوبی صورت گرفته، گفت: در گذشته افراد تحت پوشش بهزیستی در این مناطق برای دریافت مستمری می‌بایست از مناطق مختلف به بهزیستی شهرستان مربوطه مراجعه می‌کردند که این رفت و آمد برای آنها هزینه‌بر بود ولی اکنون علاوه بر این‌که مستمری آنها از 18هزار تومان به 32 هزار تومان افزایش یافته، این مستمری از طریق کارت‌های بانکی که در اختیار آنها قرار گرفته، پرداخت می‌شود. وی افزایش آمار معلولیت در شهرستان‌های جنوبی نسبت به دیگر مناطق استان را نگران‌کننده عنوان کرد و افزود: وضعیت فرهنگی، ازدواج‌های فامیلی و کمبود اماکن بهداشتی برای اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها باعث شده که آمار معلولیت بین افراد خانواده‌ها افزایش یابد، به‌گونه‌ای که در بعضی از موارد تعداد افراد معلول در یک خانواده به 5 نفر می‌رسد. رئیس سازمان بهزیستی استان کرمان با اشاره به این‌که از 650 هزار نفر ساکن 6 شهرستان جنوبی استان کرمان حدود 50 هزار نفر دارای معلولیت هستند گفت: از این تعداد حدود 4 هزار نفر معلول شناسایی و تحت پوشش بهزیستی قرار گرفته‌اند که شناسایی بقیه آنها نیازمند اختصاص اعتبار ویژه توسط مسوولان است. دکتر صادق‌زاده، بیکاری قشر عظیمی‌ از مردم ساکن شهرستان‌های جنوبی را در بروز معضلات اجتماعی موثر دانست و خواستار ایجاد زمینه اشتغال برای آنها شد.

گسترش مالاریا

کمبود اماکن بهداشتی و درمانی برای درمان و اطلاع‌رسانی به مردم و خشکسالی‌های چندین ساله باعث گسترش بیماری‌هایی چون مالاریا در جنوب استان کرمان شده است.

معاون اجرایی مرکز بهداشت استان کرمان درباره اقدامات در حال انجام در این مناطق به احداث اماکن بهداشتی و درمانی اشاره کرد و گفت: احداث این اماکن باعث می‌شود که بر بهداشت محیط، تغذیه خانواده‌ها و آب آشامیدنی مردم نظارت صورت گیرد و وضعیت بهداشتی آنها به حد مطلوب برسد. دکتر سیروس سالاری افزود: در بعضی از مناطق آب آشامیدنی مردم با مشکل مواجه است که با اقدامات صورت گرفته توسط سازمان آب و فاضلاب روستایی در حال برطرف شدن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها