در اختتامیه جشنواره‌های «سینما حقیقت» و «رضوی» عنوان شد

شمقدری: ما طالب همه نوع سینما هستیم

گروه رسانه رضا استادی: «دو جشنواره با یک اختتامیه»؛ این بهترین تعبیری است که می‌توان درباره مراسمی‌که شب دوشنبه در تالار وحدت برگزار شد به‌کار برد. مراسمی که در آن برگزیدگان سومین جشنواره فیلم مستند سینما حقیقت و پنجمین جشنواره فیلم رضوی یکجا معرفی شدند و جوایز خود را دریافت کردند.
کد خبر: ۲۹۰۱۳۳

به گزارش خبرنگار ما، در این مراسم که با حضور شماری از چهره‌های سینمایی برگزار شد، محمد آفریده، رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که تلاش کرده بود امسال از همه ظرفیت‌ها برای برگزاری این جشنواره استفاده کند، در سخنانی که لحنی خداحافظی‌گونه داشت، از روند برپایی این دو جشنواره ابراز رضایت کرد و مانند مدیر پیشین وزارت ارشاد سخنان خود را با یک بیت شعر خاتمه داد: «بی‌عمر زنده‌ام و این بس عجب مدار/ روز فراق را که نهد در شمار عمر.»

در ردیف ابتدایی تالار وحدت که معمولا جای مسوولان سینمایی است، این بار چهره‌های تازه‌ای نشسته بودند که با چهره‌های مراسم گذشته تفاوت زیادی داشتند. جواد شمقدری، معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌یکی از چهره‌های تازه بود که در سخنانی سینمای مستند را به بوم سفیدی تشبیه کرد که در مقابل نقاش است و او می‌تواند هر رنگی را به آن بزند.

شمقدری با اشاره به این‌که این روزها همواره مورد این پرسش قرار می‌گیرد که دولت نسبت به سینما چه موضعی دارد، گفت: ما طالب همه نوع سینما هستیم. از سینمای انتقادی اجتماعی تا سینمای بدنه، سینمای پرفروش، جشنواره‌ای، کودک و نوجوان، دفاع مقدس و.... نگاه منتقدانه را هم جزو ضروریات سینمای ایران می‌دانیم اما مهم سمت و سوی فیلم‌ها و افق نگاه و جامعه آرمانی فیلمساز است و ما در راه رسیدن به آن جامعه آرمانی، از هر نوع فیلمی‌که در این مسیر به ما کمک کند تقدیر می‌کنیم حتی اگر آن فیلم «افشاگرانه» باشد زیرا سینمای تند و پرخاشگرانه هم در مسیر رسیدن به سینمای آرمانی ما بسیار مورد توجه است و می‌تواند برخی مشکلات را حل کند.

معاون جدید سینمایی که برخلاف مسوولان سینمایی سابق صحبت‌هایش نیاز به «ترجمه» ندارد؛ با اشاره به سند چشم‌انداز 20‌ ساله کشور، نگاه به این سند را در توسعه سینما ضروری دانست و گفت: گاهی سینمای دینی می‌تواند کمک کند تا مسیری باز شود اما گاهی این سینما ممکن است جمود، خرافه‌پرستی، تقدیرگرایی و... را رواج دهد که قطعا حرکت در مسیر چنین سینمایی برای ما سودمند نیست. شمقدری سپس به سراغ جشنواره رضوی رفت و با اشاره به این‌که اهل بیت مسیر رسیدن به کمال هستند و فرهنگ رضوی مقصد نیست بلکه مسیر است، افزود: در قالب چنین جشنواره‌ای هدف، فرهنگ رضوی نیست بلکه این فرهنگ مانند مسیری صاف و زلال است که برای رسیدن به جامعه‌ آرمانی و مطلوب به ما کمک می‌کند و قطعا با چنین رویکردی است که جشنواره‌ای مانند رضوی معنا پیدا می‌کند و قادر است راه را برای ارتقای سینما باز کند.شمقدری تاکید کرد: معتقدم اگر بخواهیم در حوزه‌ سینمای داستانی ارتقا پیدا کنیم، باید سینمای مستند‌ی پررونق و پرتحرک داشته باشیم و به عمق و زوایای آشنا و آشکار ملی خود دست پیدا کنیم. سینمای مستند را نباید تنها در خیابان‌های تهران ببینیم بلکه باید تمام سطح ایران را در نظر بگیریم و حتی جاهایی مثل لبنان و غزه که پیام انقلاب در آن دیده می‌شود نیز می‌تواند حوزه فعالیت سینمای مستند باشد.

معرفی برگزیدگان

در بخش ابتدایی این مراسم برگزیدگان صندوق مستند ایران معرفی شدند. جایزه این بخش پرداخت پول تا سقف 4 میلیون تومان به طرح‌های برگزیده از نظر ساخت بود. مرثیه صلح (مصطفی کرمی)، سرنوشت بایگانی (الهام آقالری)، چالدران (محمد احسانی)، دراز زمین (مختار پُر‌دل نامدار)، شهرک طلاب (سید‌محمد‌صادق جعفری) و رکاب زدن (ابوالفضل توکلی) نام این طرح‌های برگزیده بود.

در ادامه این مراسم از خانواده شهید محمد فراهانی مستندسازی که اخیرا در حادثه تروریستی استان سیستان و بلوچستان به شهادت رسید نیز با اهدای یک لوح تقدیر شد و در ادامه برگزیدگان جوایز خود را دریافت کردند.

معرفی برگزیدگان بخش جشنواره رضوی

پیش از ورود مراسم اختتامیه به بخش اهدای جوایز جشنواره رضوی، حسین ترابی یکی از داوران بخش مستند حقیقت در سخنانی از تحریم جشنواره توسط برخی مستند‌سازان گلایه کرد و با خواندن شعر «گنه کرد در بلخ آهنگری/ به شوشتر زدند گردن مسگری»، گفت: اگر این دوستان قصد تحریم داشتند، چرا جشنواره‌های دیگری را تحریم نکردند و این جشنواره که متعلق به فیلمسازان شهرستانی و جوانان تهرانی است را تحریم کردند؟ در بهترین شرایط جایی برای نمایش فیلم‌های مستند وجود ندارد، حالا ما این یک نوبت را هم بگیریم که چه بشود؟ نسل جدید ما به اندازه‌ کافی دچار انقطاع فرهنگی شده‌ و به همین دلیل کارهای مستندسازی مانند من بعد از 30 سال هنوز نمایش داده نشده و نباید با این تحریم چنین مشکلی را تشدید می‌کردیم.

برگزیدگان جشنواره رضوی نیز به این شرح معرفی شدند: مرجان اشرفی‌زاده کارگردان فیلم کوتاه داستانی «یده و خوندش»، محمود غفاری تهیه‌کننده فیلم کوتاه «زیارت»، ستاره سماوی کارگردان فیلم مستند «هشت بهشت»، محسن رمضان‌زاده تهیه‌کننده فیلم مستند «این خانه روشن است»، حسن نقاشی پژوهشگر فیلم مستند «هفت‌اقلیم»، معصومه بیات فیلمنامه‌نویس فیلم سینمایی «بیا از گذشته حرف بزنیم»، عباس رافعی کارگردان فیلم سینمایی «آفتاب بر همه یکسان می‌تابد»، سید‌کمال طباطبایی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شب.»اسامی برگزیدگان را به صورت کامل در «جام‌جم» آنلاین بخوانید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها