بایدن در پراگ، گیتس در براتیسلاوا

اروپایی‌ها از طرح موشکی جدید آمریکا حمایت کردند

گروه بین‌‌الملل: جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا در حالی در واپسین مرحله از سفر خود به اروپای شرقی و اروپای مرکزی روز گذشته پراگ، پایتخت جمهوری چک را ترک گفت که موافقت رهبران این کشور از طرح دفاع موشکی مشترک اروپایی را به دست آورد. به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، مقامات ارشد جمهوری چک در پایان دیدار بایدن از این کشور حمایت خود از طرح اوباما را اعلام کردند.بر اساس طرح جدید اوباما که چند ماه پیش اعلا‌م شد کشتی‌های حامل موشک‌های رهگیر در شرق مدیترانه استقرار یافته و به مدد سامانه‌های راداری در اروپا موشک‌های کشورهای متخاصم را هدف قرار می‌دهند.
کد خبر: ۲۸۹۶۰۵

این طرح به عنوان طرح جایگزین برنامه جورج بوش، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا ارائه شده که بر استقرار سامانه‌ای موشکی در لهستان و تاسیسات راداری در جمهوری چک مبتنی بود. بر خلاف طرح بوش که با مخالفت روسیه و مقاومت‌هایی در داخل اروپا مواجه شده بود برنامه جدید با حمایت اکثر کشورهایی اروپایی بر خور دار است و آندره فاگ راسموسن، دبیرکل ناتو از آن به عنوان پروژه‌ای قابل تقدیر یاد کرده است.

بایدن پیش از سفر به پراگ از رومانی و لهستان دیدن کرد و توانست حمایت این کشورها را از طرح تازه دفاع موشکی آمریکا جلب کند. سفر بایدن ، وجوه اقتصادی را هم در بر می‌گرفت و او در پراگ به نفع شرکت آمریکایی وستینگهاوس که یکی از گزینه‌های تکمیل نیروگاه اتمی تملین جمهوری چک است به گمانه‌زنی با مقامات محلی پرداخت.

رایزنی در چک و اسلواکی

در حالی که بایدن در پراگ مشغول رایزنی با مقامات این کشور برای جلب نظر آنها از طرح موشکی اوباما بود رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی دراین باره گفتگو کرد.

گیتس در نشست روز جمعه وزرای دفاع ناتو در اسلواکی هم‌پیمانان آمریکا را در جریان طرح نوین دفاع موشکی آمریکا و نیز اوضاع افغانستان قرار داد.

کاهش تنش‌های روسیه آمریکا

اگرچه روس‌ها با طرح ضدموشکی بوش به شدت مخالف بودند و آن را تهدیدی برای خود می‌دانستند اما طرح اوباما حساسیت چندانی را در مسکو برنیانگیخته است.

مقامات مسکو بر خلاف دفعه قبل این بار فقط خواستار مشارکتی شدن اجرای این طرح شده ومخالفت با اصل آن را کنار گذاشته‌اند. در چنین شرایطی گمان می‌رود این طرح بدون برخورد با مشکل چندانی اجرایی شود.

توضیح روس‌ها

در همین حال وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته اعلام کرد سایر کشورها نباید نگران بازنگری در دکترین جدید نظامی روسیه که در آن حمله پیشگیرانه اتمی علیه کشور های متخاصم پیش بینی شده است ، باشند.به گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در این رابطه گفت: روند آماده‌سازی دکترین جدید به‌طور شفاف انجام می‌شود و در این کار تجربه سایر کشورها از جمله اعضای دائم شورای امنیت را در نظر می‌گیریم.وی افزود: مسلم است به‌ غیر از آنانی که می‌توانند برنامه‌های حمله به روسیه را در سر بپرورانند هیچ چیز جدیدی در این دکترین وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها