گروه سیاسی: بنا به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیات وزیران، وحید جلال‌زاده به عنوان استاندار آذربایجان غربی تعیین شد.
کد خبر: ۲۸۹۰۸۱

به گزارش مهر، هیات دولت در جلسه دیروز خود با انتخاب وحید جلال‌زاده به عنوان استاندار آذربایجان غربی موافقت کرد.

وحید جلال‌زاده پیش از این، مدیرکل بین‌الملل نهاد ریاست جمهوری بود.


لاریجانی: عکس‌العمل آمریکا درباره ارتباط با گروهک ریگی کافی نیست

گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: عکس‌العمل آمریکا مبنی بر رد ارتباط با گروهک تروریستی ریگی کافی نیست و این امر را نمی‌توان با الفاظ توجیه کرد.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی در بازگشت از یکصد و بیستمین نشست اتحادیه بین‌المجالس در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران، افزود: این مجمع فرصتی برای روشن کردن ذهن نمایندگان مجالس دنیا در همین باره بود و برای ما مهم بود بدانند پشت صحنه این حوادث چه کسانی هستند.

وی یکی از مباحث تبلیغاتی دنیا را موضوع مبارزه با جرایم سازمان‌یافته برشمرد و گفت: اما در سال‌های اخیر آنهایی که صداهای بلندتری در مبارزه با این جرایم دارند، در پشت صحنه نقش‌آفرین جرایم هستند.


سایه‌خبر

صحبت‌های باقری لنکرانی درباره کابینه یازدهم

باقری لنکرانی، وزیر سابق بهداشت با بیان این‌که دور یازدهم انتخابات ریاست جمهوری از پیچیده‌ترین انتخابات خواهد بود، گفت: چهار، ‌پنج نفر خودشان را آماده کرده‌اند و برخی حتی کابینه خود را هم آماده کرده‌اند.

وی افزود: این یکی از چالش‌های جدی دولت دهم خواهد بود چرا که در ماه‌های پایانی ممکن است، تصمیمات مدیریت اجرایی کشور بخوبی پیگیری و اجرا نشود.

کلهر : مدآ اسم رمز عملیات نرم دشمن درباره ایران است

مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور از اسم رمز عملیات نرم دشمن درباره کشور پرده برداشت و گفت: مدآ پس از آژاکس در 22 خرداد اسم رمز عملیات دشمن است. به گزارش فارس، مهدی کلهر در حاشیه شانزدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: مدآ سلطان قدرتمند و جائری است که برای پیروزی بر رقیبان خود فرزندان آنها را می‌خورد.

ادعای هفته‌نامه تایم

هفته‌نامه تایم در شماره جدید خود مدعی شد رئیس‌جمهور آمریکا در 4 ماه گذشته مقدمات سه مذاکره پنهانی با مقام‌های ایرانی را فراهم کرده است. به گزارش مهر، هفته‌نامه تایم نوشت: در 4 ماه گذشته «باراک اوباما» شخصا عامل برگزاری سه نشست محرمانه چندجانبه با مقام‌های ایرانی شده و این مذاکرات تنها برای آزمایش گفته‌های جدید تهران درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران نبود، بلکه به منظور محدود کردن این فعالیت بابه کارگیری ترکیبی از تحریم، تهدید و تشویق بود.


کوتاه و گویا از مجلس

راهکار وحدت در فرمایشات رهبری آمده است

محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص تلاش برخی بزرگان سیاسی برای ایجاد وحدت ملی در کشور گفت: راهکارهای ایجاد وحدت ملی در فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز آمده است.

وی با اشاره به سخنان رهبری افزود: در فرمایشات رهبر معظم انقلاب بر جذب حداکثری و دفع حداقلی با عنوان یک پیمان روشن تاکید شده است، لذا تصمیم نظام بر آن است که نیروهای انقلاب را حفظ و در طرد افراد با احتیاط عمل کند.

وی گفت: جز افرادی که منافع و خط‌مشی خود را از اصول و مبانی نظام جدا کرده‌اند، دیگران را می‌توان در دایره وحدت ملی دید، چرا که نگاه نظام به جذب حداکثری است.

دیدار با آیت‌الله مهدوی کنی

محمدتقی رهبر، رئیس مجمع نمایندگان روحانی مجلس شورای اسلامی از دیدار اعضای این مجمع با آیت‌الله مهدوی‌کنی خبر داد. نماینده مردم اصفهان اعلام کرد محور این ملاقات، طرح وحدت ملی و مسائل پیش آمده بعد از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود.

وزرای پیشنهادی را معرفی می‌کنیم

ایرج ندیمی، مشاور پارلمانی رئیس‌جمهور از منتفی شدن طرح جداسازی معاونت حقوقی و پارلمانی رئیس‌جمهور خبر داد و اعلام کرد: معاون حقوقی و پارلمانی جدید انتخاب شده و بزودی معرفی خواهد شد. وی درخصوص معرفی 3 وزیر باقیمانده دولت به مجلس گفت: قطعا بلافاصله پس از پایان تعطیلات مجلس 3 وزیر آموزش و پرورش، رفاه و نیرو، بعد از10 آبان به مجلس معرفی خواهند شد.

انتقاد از اجرایی نشدن مصوبات استانی

سیدمحمدرضا حاجی‌اصغری، نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اجرایی نشدن مصوبات سفرهای استانی رئیس‌جمهور در حوزه انتخابیه خود، خواستار تسریع در اجرای این مصوبات شد. این نماینده طی تذکری به هیات رئیسه مجلس با اشاره به اجرایی نشدن مصوبات سفرهای استانی، خواستار اجرای هرچه‌ سریع‌تر آنان شد.

اسامی نمایندگان شاکی از میرحسین موسوی موجود است

حمید رسایی، نماینده تهران در واکنش به اخباری مبنی بر این که اسامی 100 نماینده‌ای که نامه شکایت از میرحسین موسوی را امضا کرده‌اند، مشخص نیست، اعلام کرد: این اسامی کاملا مشخص است. وی افزود: کسانی که در این زمینه ابهام دارند، می‌توانند اسامی را از دادستان کل کشور دریافت کنند. این موضعگیری در حالی صورت می‌گیرد که امیر طاهرخانی، عضو فراکسیون خط امام(ره)‌ مجلس خواستار منتشر شدن اسامی نمایندگان شکایت‌کننده شده بود.

بیشتر بازداشت‌شدگان حوادث اخیر آزاد شده‌اند

پرویز سروری، عضو کمیته ویژه بررسی بازداشت‌شدگان پس از انتخابات، اعلام کرد: 10 نفر در خصوص مسائل به وجود آمده در کهریزک مورد بازجویی قرار گرفته‌اند و در بازداشت به سر می‌برند. نماینده مردم تهران همچنین حکم آزادی این افراد را در اختیار قاضی دانست و گفت: بیشتر بازداشت‌شدگان مسائل پس از انتخابات آزاد شده‌اند و تنها تعداد محدودی در بازداشت به سر می‌برند. وی افزود: البته دادستان در جلسه هفته گذشته که با زندانیان داشته، از تلاش برای فراهم‌آوری زمینه آزادی آنها خبر داده است که این موضوع باز به نظر قاضی بستگی دارد.


گفت و گوی روز

چگونه امنیت به سیستان و بلوچستان برمی‌گردد؟

شهادت جمعی از فرماندهان سپاه و هموطنان در سیستان و بلوچستان در اقدامی تروریستی، موجبات انزجار تمامی ملت ایران را به دنبال داشت.

حمیدرضا پشنگ، نماینده خاش و میرجاوه در این خصوص، امنیت پایدار در منطقه محروم سیستان و بلوچستان را در گرو ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها می‌داند و عقیده دارد: با استفاده از مردم بومی منطقه بخصوص قوم بلوچ، می‌توان گام بزرگی در ایجاد امنیت در منطقه برداشت. این نماینده استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با «جام‌جم»، نظراتش را درخصوص اقدام تروریستی اخیر در این منطقه مطرح کرده است.

سیستان و بلوچستان با چه مشکلی روبه‌روست که هر از گاهی در یک اقدام تروریستی، شاهد خدشه‌دار شدن امنیت و آسایش مردم منطقه هستیم؟

امنیت، خواست هر جامعه‌ای است و قطعا در شرایطی که استان‌های مرزی، هدف دشمنان نظام قرار گرفته‌اند، باید توجه ویژه‌ای به این مناطق صورت گیرد.

محرومیت از ویژگی‌های مناطقی چون سیستان و بلوچستان است و آمریکایی‌هایی که در منطقه مرزی مستقر هستند و سالانه میلیاردها دلار برای حضورشان در این شرایط هزینه می‌کنند، خواهان ایجاد ناامنی در جامعه و بویژه نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.نبود توسعه اقتصادی و زیرساخت‌ها بخصوص در استان‌های مرزی که محرومیت در آنها بیداد می‌کند، باعث شده کشورهایی چون آمریکا با صرف مبالغی و به کارگیری برخی نیروها، اقدامات تروریستی را به اشکال مختلف هدایت کنند.

محرومیت‌زدایی و اجرای طرح‌های مربوط به آن، توجه به زیرساخت‌های توسعه‌ای و اقتصادی با رویکرد جدید که البته اجرای آن از سوی سپاه در حال شکل‌گیری است و آغاز آن از سوی سردار شهید شوشتری نیز صورت گرفت، قطعا گام موثری برای امیدوار کردن مردم به زندگی و دریچه‌ای برای ارتباط مردم با مسوولان است.قوم بلوچ، قوم مظلومی است که اگر به آنها درخصوص مباحثی چون سلامت، آموزش و پرورش، آموزش عالی، مساله بیکاری و ایجاد اشتغال توجه شود، قطعا مسائل امنیتی آن نیز خواه‌ناخواه حل خواهد شد.

وقتی جوان بلوچ سیستانی ما به خاطر 100 هزار تومان اجیر افراد گروهک‌های تروریستی می‌شود و اسلحه به دوش می‌گیرد و تمام دلایل آن نبود اشتغال است، چه انتظاری می‌توان درخصوص امنیت داشت؟

داشتن شغل آبرومند در استان، آرزوی هر جوانی است، لذا این امر باید از اولویت‌های جدی نظام برای منطقه باشد، چون وقتی اشتغال بود؛ اطراف گروهک‌های تروریستی خالی می‌شود و جوانانی که به طور ناخواسته وارد این جمع شده‌اند، به دامن نظام و خانواده خود بازمی‌گردند.

آیا حل مشکل امنیتی استان تنها با ایجاد اشتغال حل خواهد شد؟

توسعه اقتصادی، رفع مشکلات ناشی از آن، انجام کارهای فرهنگی و توسعه مراکز آموزشی و دانشگاهی، قطعا هر گونه ترفند دشمنان را از بین خواهد برد.

برای این که شاهد این گونه اقدامات تروریستی در آینده نباشیم، کدام شرایط امنیتی را در استان ارجح می‌دانید؟

ما در استفاده و به‌کارگیری از قوم بلوچ در مباحث امنیتی بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم، به طوری که در نیروی انتظامی این منطقه، حتی 2 درصد از این طایفه به کار گرفته نشده است.

چنانچه شاهد قرار گرفتن 2 قوم و 2 مذهب شیعه و سنی در تمامی پست‌های مسوولیتی در این استان باشیم و از قوم بلوچ در نیروهای امنیتی نیز بهره گرفته شود، شرایط به گونه دیگری تغییر خواهد کرد. قوم بلوچ، افراد وطن‌پرستی هستند که آشنایی زیادی با منطقه و آداب و رسوم مردم دارند و حضور آنها در مباحث امنیتی از ضروریات این ناحیه است. البته بحث امنیتی استان یک بحث جامعه‌شناسی دقیق در همه جوانب را می‌طلبد. ناگفته نماند؛ تلاش زیادی هم در تمام دولت‌ها برای امن کردن این منطقه صورت گرفته است، ولی هنوز احساس نابرابری و بی‌اعتمادی در این استان وجود دارد که با کار فرهنگی می‌توان آن را از بین برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها