ارومیه - خبرنگار جام‌جم: استاندار آذربایجان غربی در دیدار با سرکنسول جدید ترکیه گفت: وسعت مرزها میان دو کشور موجب گسترش مناسبات تجاری، فرهنگی و اجتماعی بوده و ارتباطات قابل توجه انسانی و اجتماعی مردم ایران و ترکیه هرگز گسستنی نیست. دکتر رحیم قربانی افزود: خوشبختانه مراودات و دیدارهای متناوب میان فرمانداران استان‌های هم مرز آذربایجان غربی با برخی از فرمانداران استان همچنین فرماندهان انتظامی‌موجب گسترش مبادلات تجاری و مرزی شده است.
کد خبر: ۲۸۸۶۴۵

وی در ادامه با اشاره به مفاد تفاهم‌نامه‌ای اشاره کرد که در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در استان میان مسوولان آذربایجان غربی و ترکیه به امضا رسید و گفت: براساس این تفاهم نامه ایجاد 3 بازارچه جدید در مناطق بورالان / اقدیر، کوزه رش / گلینجک و شیخ سیلو / چالدران مورد توافق قرار گرفت که امیدواریم سرکنسول جدید ترکیه با جدیت پیگیر اجرای این بند از تفاهم نامه باشد.

استاندار آذربایجان غربی افزود: ایجاد 3 بازارچه مرزی جدید در کنار بازارچه‌های مرزی سرو، رازی و ساری سو در توسعه تجارت میان مردم دو طرف بسیار موثر خواهد بود.

قربانی گفت: ایجاد بازارچه‌ها بخشی از تفاهم نامه میان روسای جمهوری اسلامی‌ایران و ترکیه است.

وی افزود: براساس تفاهم‌نامه اقتصادی میان دو کشور حجم مبادلات اقتصادی در 4 سال آینده میان جمهوری اسلامی‌ایران و ترکیه به 20 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به حضور سرمایه‌گذاران و تجار ترکیه در استان و استان‌های مختلف کشورمان گفت: با وجود مرزهای مشترک و حجم مبادلات تجاری میان دو کشور، وجود مشترکات فرهنگی و اجتماعی ایجاد و توسعه بازارچه‌های مرزی می‌تواند حجم مبادلات تجاری و اقتصادی را گسترش دهد.

قربانی با اشاره به اهمیت تجارت غیررسمی‌ در مرزهای استان با ترکیه افزود: تجارت غیررسمی ‌این امکان را می‌دهد که مرزها توسط افراد تجاری مدیریت شوند و به همین دلیل ما هزینه مدیریت نظامی‌در مرزها را کاهش می‌دهیم.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به توسعه زیرساخت‌های اقتصادی در استان در سال‌های اخیر گفت: احداث پل بر روی رودخانه ارس و احداث میانگذر دریاچه ارومیه امکان دست یابی راحت ایران را به کشورهای حاشیه دریاچه مدیترانه و بنادر دریای سیاه فراهم کرده است.

قربانی در ادامه پیشنهاد ایجاد بلوک بزرگ اقتصادی در منطقه را ارائه داد و افزود: زیرساخت‌های اقتصادی و تجاری لازم در آذربایجان غربی برای تشکیل بلوک اقتصادی فراهم شده است.

وی از برگزاری همایش سرمایه‌گذاری در ارومیه خبر داد و گفت: این همایش تا پایان امسال باحضور مسوولان سرمایه‌گذاران و تجار 4 استان هم مرز ترکیه با آذربایجان غربی و همچنین جمعی از نمایندگان مجلس ترکیه و دو گروه اقتصادی آلبایراق و موسیاد برگزار می‌شود.

استاندار آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار بازگشایی خط هوایی ارومیه به استانبول از فرودگاه بین‌المللی ارومیه شد و افزود: سرکنسول جدید ترکیه در ارومیه موانع موجود از طرف شرکت هواپیمایی ترکیه‌ای را رفع کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها