با ارائه پیشنهادی از سوی سازمان میراث فرهنگی صورت می‌گیرد

مفاخر ایرانی در فهرست میراث معنوی یونسکو

گروه فرهنگ و هنر: با ارائه طرحی از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران به یونسکو، بزودی اسامی مفاخر فقید تاریخی کشورمان برای ثبت در فهرست میراث معنوی سازمان ملل به یونسکو ارسال می‌شود. به گزارش خبرنگار ما، مرتضی رضوانفر، مدیر تهیه پرونده‌های میراث معنوی ایران به یونسکو با اعلام این خبر از توجه و اهتمام مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ثبت مفاخر علمی و هنری و ادبی کشورمان در فهرست میراث معنوی یونسکو خبر داد و افزود: متاسفانه اکنون در کنوانسیون میراث معنوی یونسکو تنها مفاخر زنده می‌توانند در فهرست میراث معنوی به ثبت برسند اما سازمان میراث فرهنگی و گردشگری طی پیشنهادی بزودی خواستار ثبت مفاخر بزرگ کشورمان مانند مولوی و ابوعلی سینا در این فهرست خواهد شد.
کد خبر: ۲۸۸۶۲۶

وی با اشاره به کنوانسیون یونسکو در ثبت مشاهیر زنده جهان امروز در فهرست میراث معنوی افزود: یونسکو اکنون مشاهیر و مفاخری را که زنده نیستند، در فهرست میراث معنوی به ثبت نمی‌رساند ولی ایران با این پیشنهاد می‌خواهد مشاهیر بزرگ کشورمان نیز که اکنون در قید حیات نیستند، در این فهرست جایی داشته باشند. به گفته وی، یونسکو از مشاهیر زنده که صاحب دانش، فن و مهارت خاصی هستند به عنوان کسانی یاد می‌کند که الگویی برای بشریت به شمار روند.

رضوانفر افزود: در کشور ما و در حوزه هنرهای سنتی می‌توان بی‌شمار اشخاصی را یافت که می‌توانند در فهرست میراث معنوی جهانی جایی داشته باشند. به گفته وی، استاد محمود فرشچیان یکی از برجسته‌ترین استادان نگارگری کشورمان که نامش در فهرست هنرمندان برجسته قرن بیستم نیز به ثبت رسیده است یکی از کسانی است که می‌تواند در این فهرست به عنوان میراث معنوی کشورمان به ثبت برسد. وی از کسانی که نامشان در این فهرست به عنوان مشاهیر زنده بشری به ثبت می‌رسد به عنوان گنجینه‌های بشری یاد کرد که به تمامی اقوام بشری تعلق داشته و به هیچ کشوری متعلق نیستند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز چندی پیش از ثبت اسامی مفاخر ایرانی ازجمله دانشمندان، شعرا، ریاضیدانان و منجمان در فهرست آثار جهانی یونسکو به عنوان اولویت‌های این سازمان در دولت دهم اشاره کرده بود. وی عنوان کرده بود که ثبت اسامی مفاخر ایرانی در این فهرست برای جلوگیری از تعرض دیگر کشورهای جهان به نام این مفاخر خواهد بود.

در اجلاسی که چندی پیش در امارات متحده عربی برگزار شد، نوروز و ردیف موسیقی دستگاهی به ترتیب به عنوان آثار فراملی و ملی کشورمان در فهرست میراث معنوی یونسکو به ثبت رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها