معاون سازمان سنجش آموزش کشور شرایط اختصاصی داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد را تشریح کرد.
کد خبر: ۲۸۸۲۰۶

حسین توکلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزود: داشتن مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد یا اشتغال به تحصیل در سال آخر کارشناسی که مدرک مذکور مورد تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد یکی از شرایط ثبت‌نام در مقطع کارشناسی ارشد 89 است.

شرکت مجدد فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی ارشد یا دکترا در همان رشته ممنوع است

وی با تأکید بر این‌که شرکت مجدد فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی ارشد یا دکتری در همان رشته و دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دانشجویان دوره دکتری ممنوع است و حق ثبت‌نام و شرکت در این آزمون را ندارند، گفت: فارغ‌التحصیلان با توجه به ضوابط مندرج در این دفترچه به جز در رشته‌ای که فارغ‌التحصیل شده‌اند در صورتی که از لحاظ نظام وظیفه مشکلی نداشته باشند، می‌توانند در یکی از رشته‌های مندرج در دفترچه آزمون شرکت کنند.

معاون سازمان سنجش ادامه داد: فارغ‌التحصیلان و دانشجویان رشته‌های گروه پزشکی متقاضی شرکت در آزمون کارشناسی ارشد قبل از اقدام به ثبت‌نام باید توجه داشته باشند که از لحاظ طرح تعهد خدمت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت خود را مشخص و از نظر وزارت مذکور منعی برای ثبت‌نام و شرکت در آزمون و در صورت قبولی برای ادامه تحصیل نداشته باشند. در غیر این صورت عواقب مترتب بر آن به عهده شخص متقاضی است. فارغ‌التحصیلان و دانشجویان رشته‌های دبیری باید قبل از ثبت‌نام موافقت کتبی و بدون قید و شرط وزارت آموزش و پرورش را مبنی بر ادامه تحصیل دریافت و آن را نزد خود نگه دارند تا هنگام قبولی در دانشگاه ارائه دهند بدیهی است در صورت قبولی باید مجدداً به وزارت آموزش و پرورش تعهد خدمت بدهند.

دارندگان مدرک کارشناسی مراکز آموزش ضمن خدمت فرهنگیان مجاز به ثبت‌نام در کنکور کارشناسی ارشد نیستند.

 

وی با بیان این‌که دارندگان مدرک کارشناسی مراکز آموزش ضمن خدمت فرهنگیان یا معادل مجاز به ثبت‌نام و شرکت در این آزمون نیستند مگر این‌که در آزمون جامع دارندگان مدرک معادل کارشناسی سال‌های 84 ، 85 یا 86 شرکت و حد نصاب لازم را کسب کرده باشند، افزود: داوطلبان شاغل در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی باید قبل از ثبت‌نام موافقت کتبی و بدون قید و شرط محل کار خود را مبنی بر ادامه تحصیل دریافت و آن را نزد خود نگه دارند.

توکلی گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی معتبر خارجی که به دلیل کیفیت (اعتبار دانشگاه و محتوای درسی) به مدرک فارغ‌التحصیلی ارزشیابی شده آنها عنوان معادل تعلق گرفته است اجازه داده می‌شود که در این آزمون ثبت‌نام و شرکت کنند و اگر حداقل 80 درصد نمره حد نصاب گزینش آزاد در رشته امتحانی و در سهمیه آزاد (غیر از کد رشته محل‌های بورسیه و هر نوع سهمیه دیگر) را کسب کنند عنوان معادل از مدرک تحصیلی آن حذف و مجاز به ادامه تحصیل می‌شوند.

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد مدارک تحصیلی صادر شده توسط مدیریت حوزه علمیه قم فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه که بر اساس مدرک صادر شده توسط مدیریت حوزه علمیه قم دوره سطح 2 را گذرانده‌اند یا تا تاریخ 31شهریور فارغ‌التحصیل می‌شوند، منحصراً می‌توانند در هر یک از کدرشته‌های امتحانی گروه علوم انسانی ثبت‌نام و در آزمون آن شرکت کنند و در صورت پذیرفته شدن مشروط به گذراندن دروس پیش نیاز به تشخیص گروه آموزشی ادامه تحصیل دهند.

معاون سازمان سنجش با بیان این‌که پذیرفته‌شدگان نهایی دوره روزانه آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی سال 88 حق ثبت‌نام و شرکت در این آزمون را ندارند، گفت: پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های تحصیل دوره شبانه نیمه حضوری، دانشگاه پیام نور، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیر دولتی،‌ بین‌الملل و دوره مجازی در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی سال 88 در صورت عدم ثبت‌نام در رشته قبولی یا انصراف از آن با رعایت سایر شرایط و ضوابط می‌توانند در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی سال 89 ثبت‌نام و شرکت کنند.

دانشجویان با معدل کمتر از 12 ثبت‌نام نکنند

وی با تأکید بر این‌که دانشجویان سال آخر یا فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی یا کارشناسی ناپیوسته ورودی سال 76 به بعد که معدل آن‌ها کمتر از 12 است حق ثبت‌نام و شرکت در این آزمون را ندارند، گفت: پذیرفته شدگان با توجه به تعهد آموزش رایگان باید برابر طول مدت تحصیل دوره کارشناسی ارشد در زمان ثبت‌نام تعهد بسپارند تا در محلی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در صورت نیاز تعیین می‌کند خدمت کنند.

توکلی با بیان این‌که پذیرفته‌شدگان شاغل در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی با توجه به تعهدات آموزش رایگان باید برابر طول مدت تحصیل دوره کارشناسی ارشد در زمان ثبت‌نام به وزارتخانه، سازمان یا نهاد دولتی مربوط تعهد خدمت بسپارند، ادامه داد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به هیچ یک از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بورس تحصیلی نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: بهره‌مندان از مزایای صندوق رفاه دانشجویان اگر قصد ادامه تحصیلی در مقطع بالاتر را داشته باشند، می‌توانند با سپردن تضمین کافی به صندوق‌های مذکور انجام تعهد خود را به بعد از خاتمه مقطع تحصیلی جدید موکول کنند.
اگر هر یک از فارغ‌التحصیلان پس از اشتغال و کسب درآمد نسبت به پرداخت اقساط وام خود اقدام نکرده باشند، مشمول تسهیلات موضوع این بند نمی‌شوند و لازم است بعد از ثبت‌نام در مقطع تحصیلی جدید با صندوق های رفاه دانشجویان تسویه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها