کمیسیون انتخابات افغانستان تقلب در انتخابات را تایید کرد

سناریوهای متفاوت برای آینده افغانستان

گروه بین‌الملل: کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در آستانه انتشار گزارشی قرار دارد که در آن با اشاره به موارد متعدد تقلب انتخاباتی، سقوط آرای حامد کرزای، رئیس‌جمهور و یکی از 2 نامزد اصلی انتخابات 20اوت (29مرداد) به زیر 50 درصد اعلام شده است. به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، محتوای این گزارش و اعلام عدم پذیرش آن از سوی کرزای موجب شده دیپلمات‌های انگلیسی و آمریکایی ساکن کابل، پایتخت افغانستان برای جلوگیری از بروز تنش بین جناح‌های افغانستان و ترغیب کرزای به قبول حکم کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی به تکاپو افتند.
کد خبر: ۲۸۸۰۵۵

گفته می‌شود هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجهآمریکا در هنگامه گمانه‌زنی‌هایی که از احتمال عدم پذیرش کشیده شدن انتخابات ریاست‌جمهوری به دور دوم توسط کرزای و شکل‌گیری دور جدیدی از تنش بین کرزای و عبدالله عبدالله، وزیر امور خارجه پیشین افغانستان و مهم‌ترین رقیب کرزای در دور اول حکایت دارد با کرزای تلفنی گفتگو کرده و او را به مدارا فراخوانده است.

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا هم روز گذشته گفتگوی تلفنی گوردون براون، نخست‌وزیر با کرزای را تائید کرد و به ظاهر قرار است سفیر بریتانیا در افغانستان هم امروز یا فردا با کرزای ملاقات کند.

قرار بود کمیسیون رسیدگی به شکایت انتخابات افغانستان دیروز گزارش خود را منتشر کند لیکن تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز خبری در این رابطه بر روی تلکس خبرگزاری‌ها قرار نگرفته بود.

رایزنی‌های پشت پرده

دولت آمریکا که نگران از دست رفتن مشروعیت حاکمیت افغانستان است از 2 نامزد اصلی انتخابات خواسته به تشکیل دولت ائتلافی تن دهند و مانع از بروز تنش و التهاب در جامعه شوند.

به ظاهر رایزنی‌های دیپلمات‌های غربی تا حدودی نتیجه‌بخش بوده و عبدالله که تا همین اواخر سرسختانه با تشکیل دولت ائتلافی مخالف بود به طور ضمنی با تقسیم قدرت با کرزای موافقت کرده است. البته موافقت کرزای و عبدالله با تقسیم قدرت به معنای عدم برگزاری دور دوم انتخابات نخواهد بود.

در صورت شکل‌گیری چنین توافقی اگرچه پست خاصی برای عبدالله در نظر گرفته نمی‌شود اما افراد نزدیک به او به هیات دولت افغانستان راه خواهند یافت.

سناریوی دوم

خبرگزاری رویترز دیروز در گزارشی از احتمال تایید پیروزی کرزای در انتخابات و متابعت عبدالله از این حکم خبر داد.

اگرچه رویترز اصرار داشت عبدالله اعلام کرده است چنین حکمی را به چالش نخواهد کشید لیکن به نظر می‌رسد چنانچه این سناریو شکل بگیرد باید آن را نتیجه موفقیت رایزنی‌های پشت‌پرده برای جلب‌نظر هر 2نامزد و تشکیل دولت ائتلافی با مشارکت نزدیکان عبدالله دانست.

برای این سناریو شکل دیگری را هم می‌توان در نظر گرفت. چنانچه کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخابات با ابطال آرای کرزای به برگزاری دور دوم انتخابات حکم دهد، عبدالله می‌تواند با اعلام انصراف مانع از برگزاری دور دوم شود و به این طریق در حاکمیت سهیم شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها