محمود بهمنی با بیان این که "تبدیل سبد ارزی از دلار به یورو سود زیادی را نصیب کشور کرد"، گفت: قیمت دلار از سوی بانک مرکزی پایین نگه داشته نشده است.
کد خبر: ۲۸۸۰۴۴

به گزارش خبرگزاری موج، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی امروز سه شنبه در نشست مشترک با وزیر بازرگانی و جمعی از صادر کنندگان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: سیاست بانک مرکزی ارائه تسهیلات به بخش تولید و صنعت می باشد که ارائه تسهیلات به این بخش به معنای ارائه تسهیلات به بخش صادرات است.

وی افزود: بخش بازرگانی واسطه تولید و مصرف است و باید تناسب میان این دو مقوله را ایجاد کند تا با افزایش قیمت ها مواجه نشویم.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: اگر تسهیلات در خود مصرف شود، عرضه را تحریک می کند و نتیجه این امر در اقتصاد مثبت خواهد بود.

وی در ادامه به تسهیلات 12هزار و 122 میلیارد ریالی در سال 83، تسهیلات 14 هزار و 972 میلیارد ریالی در سال 84، تسهیلات 17 هزار ریالی در سال 85، تسهیلات 20 هزار و 976 میلیاردی در سال 86 و تسهیلات 27 هزار میلیارد ریالی در سال 87 به بخش صادرات کشور اشاره کرد.

وی با اشاره به بحران مالی جهانی اذعان داشت: اقتصاد کشورهای اروپایی در چند ماه گذشته 5/2 درصد رشد داشته است و از این میران 2 درصد ناشی از افزایش قیمت ها و تنها نیم درصد رشد داخلی واقعی آنها بوده است.

بهمنی گفت: بانک مرکزی 4 ماه پیش از آغاز وقوع بحران مالی جهانی را پیش بینی کرده بود.

وی افزود: با وقوع بحران مالی جهانی، صادرات کشور از رونق افتاد و دیگر قادر به رقابت با کالاهای خارجی که قیمت آنها کاهش یافته بود، نبود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که "شناورسازی نرخ ارز برای بانک مرکزی مهم است"، گفت: با وقوع بحران مالی جهانی لطمه ای به نرخ یورو در بازار وارد نشد و بانک مرکزی نیز برای کاهش قیمت یورو ارزی را وارد بازار نکرد.

وی افزود: چنین اقدامی خیانت به کشور و دور ریختن منابع و در نهایت خروج ارز از کشور بود.

وی با تاکید بر این که" قیمت فعلی ارز دلار در بازار واقعی است"، خاطر نشان کرد: قیمت دلار از سوی بانک مرکزی پایین نگه داشته نشده و تبدیل سبد ارزی سود زیادی را نصیب کشور کرد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی برای کمک به صادر کنندگان و به منظور حضور در بازارهای جهانی شرایط دریافت تسهیلات را تسهیل خواهد کرد.

وی هم چنین گفت: برای تعامل اقتصادی با بازارهای جهانی، راهی جز تعامل سیاسی در پیش رو نداریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها