اول اسمش را طرح استتار گذاشتند، اما وقتی به نتیجه رسیدند که این اسم هیچ ارتباطی با هدف طرح ندارد، نامش را طرح بهینه‌سازی فضاهای آموزشی کردند یا طرح محرم‌سازی یا مدرسه با نشاط یا اتاق مراجعین و....
کد خبر: ۲۸۷۹۴۶

اما همچنان مشخص نبود که هدف ارائه‌دهندگان طرح ایجاد محیطی با نشاط و آزاد برای دختران دانش‌آموز و حذف مقنعه و مانتو در محیط مدرسه به خصوص در زنگ ورزش است پس بالاخره نامش را گذاشتند طرح شاداب‌سازی مدارس و همان وقت بود که خیلی‌ها معتقد شدند بلندتر کردن دیوارهای مدارس و مات کردن شیشه‌ها اگر شادابی بیشتری برای دخترکان دانش‌آموز به ارمغان بیاورد، می‌ارزد اما اکنون با گذشت حدود 10 سال از وعده دادن درباره‌اش، فقط 10‌درصد مدارس دخترانه شاداب‌سازی شده‌اند.

به گزارش «جام‌جم»، داستان دنباله‌دار طرح شاداب‌سازی مدارس در مناطق نوزده‌گانه تهران از حوالی سال 1378 آغاز شد و در آن زمان معصومه طاقی، مشاور رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران میزان اعتبار اختصاص یافته به آن را 2 میلیارد ریال اعلام کرد.

او اعلام کرده بود از آغازاجرای طرح استتار مدارس دخترانه در سال 78 تاکنون بیش از250 مدرسه در شهر تهران استتار شده‌اند.

طاقی، هدف از اجرای این طرح را ایجاد فضاهای امن برای دختران در محیط‌های آموزشی ذکر و اظهار کرده بود: با اجرای این طرح، دانش‌آموزان دختر می‌توانندبا تحرک و آرامش روانی و بهداشتی مطلوب‌تری، به تحصیل علم بپردازند.

می‌خواهیم شاداب‌شان کنیم

چند سال پس از این اظهار‌نظر بود که افسانه فروزان، کارشناس امور بانوان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران به شکلی واضح‌تر در گفتگو با خبرگزاری‌ها درباره اهداف این طرح اظهار کرد: هدف از این طرح تحکیم بنیادهای اعتقادی دختران، التزام منطقی آنها به حجاب و ارتقای سطح جسمانی و روانی دانش‌آموزان به منظور افزایش کیفیت آموزشی مدارس است.

به گفته او، ارتقای سطح جسمی و روانی دانش‌آموزان نیز از دیگر اهداف این طرح بودبه طوری که نظارت بر بهداشت موی دانش‌آموزان دختر نیز در این طرح مطرح شده بود.

کارشناس امور بانوان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: دختران دانش‌آموز دائما مقنعه به سر دارند و می‌توانند بدون رعایت بهداشت موهای خود را بپوشانند. از سویی دیگر دختران دوست دارند در محیط دیده شوند پس باید به این نیاز آنها توجه کرد.

وعده‌ها به کجا رسید؟

10 سال از نخستین وعده‌ها درباره طرح شاداب‌سازی مدارس گذشت تا سرانجاممدیر کل امور بانوان آموزش و پرورش از کسری اعتبار آموزش و پرورش به عنوان سدی برای اجرایی کردن طرح شاداب‌سازی مدارس برای 7 میلیون دانش‌آموز دختر در 42 هزار مدرسه در کشور خبر دهد.

به گفته مهری سویزی، مدیرکل امور بانوان وزارت آموزش و پرورش کسری اعتبارات سبب شده تنها 10 درصد مدارس دخترانه تحت پوشش این طرح قرار گیرد.

سویزی با اشاره به این که طرح شاداب‌سازی مدارس دخترانه با اولویت مدارس دخترانه راهنمایی و متوسطه در حال اجراست به ایسنا می‌گوید: در نظر گرفته شده است که این طرح در سال تحصیلی جاری با جدیت بیشتری دنبال شود طوری که برای اجرای قطعی این طرح قصد داریم نقشه‌ مدارس جدیدالاحداث دخترانه را متناسب با معیارهای این طرح طراحی کنیم.

او با اشاره به این که اجرای کامل این طرح نیازمند تامین اعتبارات سنگین است، تصریح می‌کند: میانگین هزینه اجرای طرح «شاداب‌سازی» برای هر مدرسه دخترانه حدود 10 تا 15 میلیون تومان است.

شادابی این طرف دیوار است یا آن طرفش؟

گفته‌های سویزی نشان می‌دهد طرح شاداب‌سازی مدارس دخترانه که مسوولان هر سال با آغاز فصل تابستان از آن حرف می‌زنند، احتمالا در سال‌های آینده نیز در حد طرحی با اجرای محدود باقی می‌ماند و کسری اعتبار آن حل نخواهد شد، چون مشکلات مالی وزارت آموزش و پرورش آن‌قدر زیاد است که جایی برای اختصاص دادن اعتباری برای شاداب‌سازی مدارس باقی نمی‌گذارد و همیشه اولویت‌های دیگری برای صرف اعتبارات وجود دارد که از آن جمله می‌توان به مقوله حذف صددرصدی مدارس کپری، جمع‌آوری کامل بخاری‌های چکه‌ای، نوسازی مدارس فرسوده، ایمن‌سازی مدارس، رفع کمبود تغذیه دانش‌آموزان، غربالگری دانش‌آموزان برای تشخیص بیماری‌ها،‌ تجهیز همه مدارس به وسایل کمک آموزشی، رفع مشکل مدارس استیجاری و... اشاره کرد.

از سویی دیگر حتی اگر به فرض، اعتباری برای اجرایی کردن طرح شاداب‌سازی مدارس به آموزش و پرورش اختصاص یابد، باید دید این اعتبار صرفا به دیوارکشی و مات کردن شیشه‌های مدرسه‌ها می‌رسد یا اضافه کردن امکانات ورزشی و شاد کردن محیط مدارس نیز در آن لحاظ خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها