سوء استفاده برخی شرکتهای خصوصی کاریابی و مهاجرتی غیر مجاز از تمایل جوانان به کار در خارج و غفلت برخی دستگاههای اجرایی در برخورد با این موضوع زمینه فعالیت گسترده کاریابیهای بین المللی غیرقانونی را فراهم کرده است.
کد خبر: ۲۸۷۸۹۶

به گزارش مهر، مسئولان وزارت کار و امور اجتماعی اخیرا با اعلام اتخاذ تصمیمات جدید برای صدور مجوز کاریابیها، بر قانونمندسازی فرایند مهاجرت و همچنین برخورد با متخلفان تاکیداتی داشته اند.

با این حال متاسفانه شاهد فعالیت گسترده شبکه کاریابیهای غیرمجاز در کشورهستیم به نحوی که نه تنها از تعداد کاریابیهای غیرقانونی کم نشده است بلکه در حال افزایش و ادامه فعالیت غیرقانونی نیزهستند.


بر اساس این گزارش، در حال حاضر 31 شرکت کاریابی در کشور با مجوز کاریابی بین المللی از وزارت کار و امور اجتماعی در حال فعالیت هستند به نحوی که بر اساس مقررات فقط این تعداد از دفاتر مجاز به انجام فعالیتهای مهاجرتی و اعزام نیروی کار به خارج از کشورهستند.

هم اکنون بیش از صدها دفتر کاریابی به صورت غیرقانونی در حال فعالیت بوده و حتی از طریق روزنامه های کثیرالانتشار نیز اقدام به جذب متقاضیان مهاجرت و کار در خارج از کشور می کنند. این دسته از کاریابیها تا 7 برابر نیز تخمین زده شده اند.

تبلیغات کاریابیهای غیرمجاز در شبکه‌های ماهواره‌ای

ظاهرا این شرکتها بدون کوچکترین مانعی با رونقی بیش از کاریابیهای قانونی در حال فعالیت هستند. در این زمینه شاخص‌ترین موسسات کاریابی و مهاجرت غیرمجاز با حمایت شبکه های ماهواره ای و امکانات گسترده در حال فعالیت هستند.

برخی از معروف‌ترین شرکتهای کاریابی و مهاجرتی غیرمجاز که در خواستهای اخذ مجوزشان جهت اعزام دانشجو از وزارت علوم و اعزام نیروی کار توسط وزارت کار و امور اجتماعی بارها رد شده است، در حال حاضر بدون هیچ ممانعتی همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.

سودجویی از جوانان علاقمند به کار در خارج

در این ارتباط یک مدیر فعال در کاریابیهای بین المللی در گفتگو با مهر، اظهار داشت: تاکنون هیچ اقدامی برای قانونمندسازی فعالیت شرکتهای غیرمجاز کاریابی و اعزام به خارج از کشور صورت نگرفته و این مسئله موجب شده است تا برخی افراد سود جو با استفاده از عدم آگاهی متقاضیان به ویژه جوانان علاقه مند به کار و زندگی در خارج از کشور، اقدام به دریافت وجه خارج از تعرفه و حتی بالاتر از آن با وعده های واهی داشته باشند.

دریافت 80 درصد حق الوکاله در زمان طرح درخواست کارجو!

وی در توضیح بیشتر تصریح کرد: شیوه کار کاریابیهای غیرمجاز در زمینه اعزام نیروی کار به خارج از کشور به این صورت است که اعلام می شود در صورت عدم توفیق در پرونده کاریابی، 80 درصد مبلغ حق الوکاله را به کارجو برمی گردانند. آنها در ادامه کل مبلغ را دریافت کرده و در صورت عدم توفیق، ضمن استفاده های متفرقه از مبلغ در پایان کار رقم پرداختی متقاضی را به کارجو پرداخت می کنند.

به دلیل عدم اطلاع افراد متقاضی کار در خارج از کشور، این نحو سودجویی ها رونق دارد چون با توجه به قوانین کشورهای مهاجر پذیر افراد می توانند به راحتی قبل از پرداخت هرگونه وجهی تحت مشاوره کاریابی ها قرار گیرند.

سوء استفاده از درخواست کار تا صدور ویزا

متاسفانه چنین فرایندی در حالی صورت می گیرد که موسسات کاریابی غیرمجاز و سودجو با علم به اینکه متقاضی از همان ابتدا شانسی برای دریافت ویزا نداشته است اقدام به امضای قرارداد می کنند که این مسئله سود قابل توجهی را برای این موسسات به همراه دارد چون در مقطع زمانی که کارجو را منتظر فرایند پذیرش می کنند با وجوه پرداخت شده افراد کار می کنند.

جوانان قربانی فعالیتهای غیرمجاز مهاجرتی

به دلیل عدم اطلاع رسانی نهادهای مسئول و غفلت برخی دستگاههای اجرایی در ساماندهی کاریابیها و حذف موسسات غیرمجاز و سودجو، سالانه هزاران جوان بی تجربه که به فکر کار در خارج از کشور هستند قربانی این گونه فعالیتهای غیر قانونی می شوند.

تاکنون از سوی وزارت کار و امور اجتماعی یا دیگر ارگانهای مرتبط با مسئله مهاجرت و اعزام نیروی کار به خارج از کشور برای معرفی کاریابی بین المللی فعال دارای مجوز هیچ اقدامی صورت نگرفته و یا دستکم نتیجه اقدامات به مردم اعلام نشده است. در این خصوص عدم فرهنگ سازی جهت هدایت علاقمندان و قانونمند کردن فرایند مهاجرت نیروی کار را نیز باید جزء کارهای لازم انجام نشده دانست.

تخصص و توسعه کیفی در دستور کار کاریابیها

علیرضا ولی پور مدیرکل هدایت نیروی کار و کاریابیهای وزارت کار و امور اجتماعی در گفتگو با مهر از برنامه ریزی وزارت کار و امور اجتماعی برای جلوگیری از فعالیت کاریابیهای داخلی و بین المللی غیرمجاز و فاقد تخصص خبر داد و گفت: از این پس شرایط برای اعطای مجوز فعالیت کاریابی به مراتب سخت تر و تخصصی تر از گذشته خواهد بود.

وی با بیان اینکه از پیشینه فعالیت کاریابیها و همچنین روشهای کار آنها نتایج و عملکرد قابل قبولی در دست نیست، اظهار داشت: آئین نامه جدید کاریابیها تکلیف اینگونه موسسات را روشن کرده است.

ولی پور در ادامه اقدام به توسعه سطح کیفی فعالیتهای کاریابی در کشور را از برنامه های وزارت کار اعلام و افزود: واگذاری بخشی از امورات مربوط به اعزام نیروی کار به خارج از کشور به کاریابیهای واجد شرایط آغاز شده است که می توان به ساماندهی افاغنه اشاره کرد.

اولتیماتوم به کاریابیهای غیرمجاز

وی همچنین در زمینه اعزام نیروی کار به خارج از کشور با اعلام این مطلب که اسامی 31 کاریابی بین المللی دارای مجوز از طریق سایت اینترنتی وزارت کار قابل دسترسی است، گفت: هرگونه فعالیت در زمینه اعزام نیروی کار و مهاجرت بدون مجوز وزارت کار ممنوع است و در این رابطه با متخلفین برخورد خواهد شد.

مدیر کل هدایت نیروی کار و کاریابی های وزارت کار افزود: براساس آیین نامه اصلاحی قانون مجازات اشتغال به حرفه کاریابی و مشاوره شغلی بدون داشتن پروانه کار، هرگونه اقدام در امر کاریابی ممنوع است.

تعطیلی دفاترغیرمجاز کاریابی و مهاجرتی

وی تاکید کرد: کلیه سازمانها، موسسات و شرکتهای دولتی و غیر دولتی که در امر اعزام نیروی کار به خارج از کشور فعالیت می کنند مکلف به رعایت دستورالعمل تدوین شده از سوی وزارت کار هستند. با این حال مشاهده شده است که برخی از موسسات و شرکتهای خصوصی در قالب شرکتهای مهاجرتی اقدام به فعالیت در زمینه اعزام نیروی کار به خارج از کشور می کنند و در این راستا حتی اقدام به درج آگهی های تبلیغاتی در روزنامه ها نیز کرده اند.

هشدار وزارت کار به متخلفان

ولی پور خطاب به مدیران موسسات و شرکتهای خصوصی که بدون اخذ مجوز از وزارت کار در زمینه کاریابی و اعزام نیروی کار به خارج از کشور فعالیت دارند، گفت: هرگونه فعالیت در زمینه کاریابی و اعزام نیروی کار به خارج از کشور ممنوع بوده و با متخلفان وفق مقررات مندرج در قانون مجازات اشتغال به حرفه کاریابی و مشاوره شغلی بدون داشتن پروانه کار برخورد می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها