ارومیه - میثم صفری سرای: در زمان جنگ بود که بسیاری از ساکنان مناطق کردنشین عراق در جستجوی مکانی امن برای زندگی روانه مرزهای جمهوری اسلامی ایران شدند اما به علت طولانی شدن جنگ، این افراد برای امرار معاش نیازمند شغلی بودند که بتوانند در سایه آن کسب درآمد کرده و زندگی کنند.
کد خبر: ۲۸۷۱۲۹

این افراد در برخی از نهادها، سازمان‌ها و ادارات دولتی و خصوصی در استان‌های مختلف ایران مشغول شده و تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار گرفتند اما با وجود بازگشت به وطن، همچنان تحت پوشش این سازمان قرار دارند و از مزایای بازنشستگی آن استفاده می‌کنند.

عدنان علی‌میر که در حال حاضر کارمند وزارت محیط زیست کردستان عراق است، می‌گوید: 30 سال به عنوان محیط بان در اداره کل محیط زیست استان فارس مشغول خدمت بودم و پس از بازنشستگی و برقراری امنیت در عراق به کشور خود بازگشتم و در حال حاضر نیز از سازمان تامین اجتماعی ایران حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنم.

مدیرکل تامین اجتماعی استان آذربایجان غربی نیز در گفتگویی با خبرنگار ما ضمن تایید این مطلب گفت: سازمان تامین اجتماعی حدود 484 نفر از اکراد عراقی را تحت پوشش خود دارد که ماهانه حداقل یک میلیارد و839میلیون و200هزار ریال مستمری به این اکراد پرداخت می کند.وی افزود: اکراد عراقی که طی سال‌های طولانی در کشور ایران در محیط‌های تحت پوشش تامین اجتماعی فعالیت داشتند و حق بیمه دریافت می‌کردند، پس از رسیدن به سن بازنشستگی نیز حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند.

رضا وجدانی تصریح کرد: این افراد ماهانه حداقل 3 میلیون و800 هزار ریال و حداکثر 5 میلیون ریال مستمری دریافت و تعداد 255 نفر از این افراد نیز حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند.

وجدانی اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی همچنین با هدف تسهیل در دریافت حقوق و رفت وآمد این اکراد عراقی، شهرستان پیرانشهر را به عنوان پایلوت (شعبه شاخص برای ارائه خدمات به آنان) تعیین کرده است.

این مقام مسوول در عین حال تصریح کرد: تعدادی از این افراد پس از بازنشستگی در کشور ایران به عراق عزیمت کرده و در ساختار اداری آن کشور مشغول فعالیت هستند، که در این خصوص سازمان، به ابزارهای لازم جهت روشن شدن وضعیت این افراد دسترسی ندارد.

مدیر کل تامین اجتماعی استان تعداد از کار افتادگان اکراد عراقی تحت پوشش سازمان را20 نفر، تعداد بازماندگان آنها را 401 نفر اعلام کرد.

وی همچنین تعداد مستمری‌بگیران کل آذربایجان‌غربی را 22 هزار و226 نفر به پرونده اعلام کرد و افزود: این تعداد در شهریور 88 مبلغی بالغ بر 549 میلیارد و 743 میلیون و 308هزار و 669 ریال دریافت کرده‌اند.

وجدانی تعداد بازنشستگان تحت پوشش استان را 11هزار و 885 پرونده، از کارافتادگان یکهزار و 906 پرونده، بازماندگان 8 هزار و 594 پرونده و تعداد بیمه بیکاری را 5 هزار و 827 نفر اعلام کرد و ادامه داد این تعداد به ترتیب 9،4،5 و4 درصد نسبت به سال 87 افزایش داشته است.

این مسوول میزان افراد تحت پوشش کل استان را 5/27 درصد عنوان کرد و گفت:44 درصد از این تعداد را جمعیت شهری تشکیل می دهد.

وی درخصوص برنامه‌های اطلاع‌رسانی قوانین بیمه‌ای به قشر کارگر و کم سواد تصریح کرد: رابطان و کارشناسان مجرب این سازمان با حضور در اماکن مختلف کارگری آموزش‌های لازم را درخصوص قوانین و مقررات تامین اجتماعی به کارفرمایان و کارگران ارائه می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها