jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۲۸۶۱۰۲   ۱۸ مهر ۱۳۸۸  |  ۱۹:۲۲

گروهی از محققان بین المللی در نتایج غیر منتظره ای موفق شدند ارتباط اسرار آمیز میان ماده تاریک و ستاره ها و گازهای مرئی کهکشانها را کشف کنند. فرضیه ها نشان می دهد که تنها چهار درصد جهان از ماده مرئی ساخته شده و در حدود 96 درصد از ساختار کیهان از ماده تاریک پوشیده شده است.

ماده تاریک ، نور مرئی و هیچ پرتو الکترومغناطیسی را ساطع نمی کند اما اکنون گروهی از محققان بلژیکی ، آمریکایی و ایتالیایی دریافتند که پیوند غیرقابل توضیحی میان ماده مرئی و ماده تاریک وجود دارد که می تواند تئوریهای مربوط به تشکیل کهکشانها را تغییر دهد.

این محققان کشف کردند که چگالی سطحی یک ماده درخشان در داخل منطقه ای که به عنوان منطقه ماده تاریک شناخته می شود از نوع همان ماده نورانی است که در تمام کهکشانها و مستقل از بزرگی و شکل آنها وجود دارد.

در این خصوص این ستاره شناسان توضیح دادند:«این کشف دو فرضیه را ارائه می کند. فرضیه اول این است که ما تاکنون هیچ چیزی از ماده تاریک را شناسایی نکرده ایم و بنابراین تنها توانسته ایم اثر یک قانون جدید گرانش را که بر روی ماده مرئی تاثیر می گذارد پیدا کنیم و یا اینکه ماده تاریک واقعا از یک ذره جدید ابتدایی تشکیل شده است اما یک فرایند فیزیکی خاص در کهکشانها وجود دارد که از این ماده فرار می کند».

براساس گزارش نیچر، تاکنون فیزیک موفق نشده است درباره برخی از پدیده های کیهانی تنها برپایه چیزی که مرئی است توضیح دهد برای مثال، با مشاهده کهکشانهای مارپیچ، قوانین جذب گرانشی می گویند که ستاره ها به دلیل نیروی سانتریفوژ در هر کجای کهکشان که باشند باید به دور مدار اصلی هسته کهکشان بچرخند و اگر این جاذبه آنها را نگه ندارد می توان گفت که این نیروی گرانش از بزرگترین جرمی که تاکنون محاسبه شده ، تولید شده است این جرم همان جرم ماده گمشده و یا تاریک است.

برپایه تئوری ماده تاریک سرد، این ماده نقش مهمی در تشکیل کهکشانها ایفا می کند و مسئول ساختارهایی است که جهان را حفظ می کنند.همچنین این تئوری بیان می کند که گسترش ماده مرئی از کهکشانی به کهکشان دیگر متفاوت است.

این درحالی است که اکنون این دانشمندان با رصد انواع مختلفی از کهکشانها با کمک تلسکوپهای آمریکا و شیلی و رادیوتلسکوپهای هنلد و استرالیا کشف کردند که ماده مرئی و ماده تاریک در حقیقت ارتباطات بسیار پیچیده تری با هم دارند و بنابراین توضیح درباره آنها با کمک قوانین موجود در فیزیک بسیار دشوارتر از آن چیزی است که تاکنون تصور می شد.

این کشف ، سئوالات جدیدی را درباره تکامل جهان مطرح می کند و پاسخ بسیاری از این سوالات را برخورد دهنده بزرگ هادرون در سرن ژنو می تواند ارائه کند.

مهر