غیر از تعاونی هایی که تاکنون پروانه ساخت اخذ کرده اند، انجام طرح مسکن مهر از طریق وزارت تعاون متوقف و ساخت و ساز با هماهنگی وزارت مسکن و شهرسازی انجام خواهد شد.
کد خبر: ۲۸۵۹۷۲

به گزارش مهر، نمایندگان ویژه رئیس جمهور در کارگروه مسکن در آخرین مصوبه خود، وزارت مسکن و شهرسازی را از این پس مسئول مستقیم پیگیری طرح مسکن مهر اعلام کردند. بدیهی است وزارت تعاون از زمان ابلاغیه شورای عالی مسکن در زمینه تشکیل تعاونی های مسکن جدید و همچنین پیگیری برنامه های این بخش مسئولیتی نخواهد داشت. وزارت تعاون از تشکیل تعاونی های جدید مسکن مهر جلوگیری بعمل می آورد.

شورای عالی مسکن مقرر کرد از این پس متقاضیان احداث مسکن در زمین های اجاره 99 ساله در قالب کارگروههای 3 الی 5 نفر در دستور کار قرار گیرد. پس از ثبت نام و پالایش افراد، لیست متقاضیان باید از طریق ادارات کل تعاون به سازمان مسکن و شهرسازی معرفی شوند.

نکته مهم در این بخش این است که از این پس فقط تعاونی هایی می توانند در قالب مسکن مهر ادامه فعالیت دهند که تا ابلاغ این تصویب نامه پروانه ساخت اخذ کرده باشند. بنابراین لازم است اعضای تعاونی هایی که تاکنون پروانه ساخت دریافت نکرده اند و افرادی که سازماندهی نشده اند در قالب لیست جهت سازماندهی و انجام مراحل بعدی به سازمان مسکن و شهرسازی معرفی شوند و از تاریخ ابلاغ مصوبه از تشکیل تعاونی برای متقاضیان جلوگیری به عمل آید.

مقرر شد گزارش اجرای مفاد مصوبه شورای عالی مسکن به صورت ماهیانه از طریق ادارات کل تعاون به دفتر مدیریت پروژه مسکن مهر ارائه شود. شورای عالی مسکن همچنین وزارتخانه های مسکن و شهرسازی، تعاون، کشور، نفت، نیرو، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و بانک مرکزی را مکلف به اقدامات جدید در زمینه تسریع ساخت و ساز مسکن مهر کرده است.

چرخش دولت در اجرای طرح مسکن مهر از طریق تعاونی ها از سال گذشته با ابلاغ واگذاری زمین های مشخص شده در قالب طرح مسکن مهر به صورت گروهی کلید خورد. در آن مقطع نیز وزارت مسکن و شهرسازی موظف شده بود متقاضیان طرح مسکن مهر را که واجد شرایط چهارگانه بوده و اسامی آنها به تایید رسیده است را در قالب گروههای 2 تا 5 نفره سازماندهی کند و زمین های با کاربری مسکونی و بلامعارض را در حین مراحل آماده سازی به طور مشخص به این گروهها تحویل دهد.

این گزارش می افزاید: یکی از مهم ترین تصمیمات اخیر دولت در زمینه افزایش سرعت ساخت واحدهای مسکونی مهر مربوط به تصمیم به حذف متقاضیانی است که در موعد مقرر اقدام به آغاز ساخت و یا اتمام آن نکنند.

وزارتخانه های نفت و نیرو موظف به ارائه انشعابات گاز و آب و برق به صورت اقساطی به متقاضیان مسکن مهر شده اند ضمن اینکه وزارت کشور نیز موظف به رایزنی و هماهنگی با شهرداریها برای صدور مجوزهای لازم شده است. بانک مرکزی نیز در قالب تامین اعتبارات لازم وظایف جدیدی را بر عهده گرفت. لازم به ذکر است که برای جلوگیری از پراکنده کاری در پرداخت تسهیلات، مقرر شد بانک مسکن به صورت متمرکز پرداخت وام مسکن مهر را بر عهده داشته باشد.

علاوه بر اینکه وزیر جدید مسکن و شهرسازی اخیرا در حاشیه نشست هفتگی دولت تغییر روش اجرای مسکن مهر به نحوی که وزارت تعاون دیگر در این خصوص وظیفه ای نداشته باشد را اعلام کرده است، یک مقام مسئول مرتبط با این طرح در وزارت تعاون نیز از عدم تشکیل تعاونی های جدید مسکن مهر و همچنین ارجاع تعاونی هایی که نتوانسته اند تا زمان ابلاغ مصوبه شورای عالی مسکن به مرحله اخذ پروانه ساخت برسند به وزارت مسکن و شهرسازی خبر داده است.

ابلاغیه جدید شورای عالی مسکن طی روزهای گذشته با امضای قائم مقام وزیر تعاون به اطلاع ادارات کل تعاون استانها رسیده است. بدیهی است از این پس اجرای طرح مسکن مهر فقط از طریق مصوبه دولت و همچنین با هماهنگی وزارت مسکن و شهرسازی انجام خواهد شد. وزیر تعاون نیز چندی پیش اعلام کرده بود که وظیفه وزارت تعاون ادامه نظارت بر کار تعاونی هایی خواهد بود که طبق مصوبه شورای عالی مسکن به مرحله اخذ مجوز ساخت رسیده باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها