جام جم: « زمان جوانی که با سعدی مخالف بودم، یک سخنرانی در شیراز علیه او انجام دادم؛ اما الان از روان سعدی مغفرت می‌طلبم.» اینها گفته‌های عبدالعلی دستغیب پس از گذشت 50 سال از سخنرانی‌اش علیه شاعر پرآوازه ایران است.
کد خبر: ۲۸۵۸۱۲

به نوشته فارس، دستغیب که در مراسم ضیافت ادبا، نویسندگان و شاعران در هتل لاله تهران سخن می‌گفت، با اشاره به جوانی و سرسختی‌اش نسبت به شعر‌های سعدی گفت: سخنرانی من در روزنامه‌های آن روز تهران منتشر و حرف‌هایم به درگیری دوماهه در روزنامه‌‌های اطلاعات و کیهان درباره شعر نو و سنتی منجر شد. پس از مدتی یکی از مسوولان انجمن روسیه در ایران با من ملاقات کرد و از من پرسید آیا شما درباره سعدی این حرف‌ها را زده‌ای، ما سعدی‌ را بزرگ‌ترین انسان‌دوست دنیا می‌دانیم یا حرفت را پس بگیر یا چیزهایی را که گفته‌ای، ثابت کن.

علاقه او به زبان فارسی حالا بعد از گذشت نیم قرن همچنان مشهود است. زبان فارسی دری یکی از قوی‌ترین و پرظرفیت‌ترین زبان‌های دنیا است. دکتر حسابی روزی حساب کرد که با لغت‌های عربی می‌توان 2 میلیون و 200 هزار کلمه ساخت؛ اما تعداد بسامد کلمات زبان فارسی حدود 22 میلیون است چون ما در ادبیات فارسی با پسوند و پیشوند می‌توانیم کلمه‌های جدید بسازیم.

گفته‌های این منتقد ادبی تنها ابراز ندامت از نقدهای نیم قرن گذشته اش نبود. او در ادامه سخنانش با اشاره به توانایی‌های زبان فارسی گفت: « ادبیات فارسی در دوره اسلامی چنان قوت و قدرتی پیدا کرد که گوته را به حیرت انداخت. گوته‌ در نامه‌ای می‌نویسد از وقتی شعر حافظ را خواندم به حیرت فرو رفتم. اگر به تقلید از حافظ شعری در این سبک ننویسم دیوانه خواهم شد.»

دستغیب کارهای انجام شده برای بزرگان ادب و فرهنگ را چیزی در حد تعارف دانست و گفت: ما برای شناخت شاعران بزرگمان، کار چندان چشمگیری نکرد‌ه‌ایم. آنچه در تذکره‌‌ها آمده بیشترش تعارف است من ندیدم کسی درباره فرم کار فردوسی کار چشمگیری کرده باشد که در حق او باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها