باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده گفته است بازنگری استراتژی در افغانستان شامل بیرون آوردن یا کاهش شمار نیروهای نظامی این کشور نخواهد بود.
کد خبر: ۲۸۵۴۶۶

باراک اوباما در دیدار با رهبران دموکرات و جمهوری خواه کنگره آمریکا گفت: سیاست جدید این کشور در افغانستان با توجه به شرایط اضطراری موجود تدوین خواهد شد اما همه از تصمیم های او راضی نخواهند بود.

یکی از مسوولان کاخ سفید به خبرگزاری رویترز گفته است که باراک اوباما به بیش از سی تن از نمایندگان ارشد کنگره گفت که راهبرد جدید آمریکا در افغانستان همه حاضران در جلسه و همه مردم آمریکا را راضی نخواهد کرد ولی اطمینان داد این راهبرد در تعامل با همه جناح های سیاسی وضع شود.

پس از این دیدار، هری رید، رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنا به خبرنگاران گفت: رهبران هر دو حزب درباره حمایت خود از سیاست جدید آقای اوباما در افغانستان به او اطمینان داده اند.

اما میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوری خواه تاکید کرد: اعضای این حزب تنها در صورتی که آقای اوباما به نظرهای فرماندهان نظامی توجه کند، از او حمایت خواهند کرد.

دیدار باراک اوباما با رهبران کنگره در حالی انجام شد که در محافل سیاسی واشنگتن بحث درباره افزایش تعداد نظامیان آمریکایی در افغانستان بالا گرفته بود.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در پایان دیدار با اوباما گفت: حاضران در این جلسه درباره بعضی از موضوع های مطرح شده با رئیس جمهوری هم عقیده بودند ولی درباره بعضی از موضوع ها هم تنوع عقیده وجود داشت.

به گفته نانسی پلوسی، آمریکا پیش از تدوین یک راهبرد جدید نیروهای نظامی و منابع بیشتر را روانه افغانستان نخواهد کرد.

سناتور جمهوری خواه جان مک کین که در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا رقیب باراک اوباما بود پس از این دیدار گفت: از رئیس جمهوری خواسته است به نظرات فرماندهان نظامی مستقر در افغانستان توجه کند.

ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان پیش تر گفته بود عملیات نظامی ایالات متحده در این کشور فاقد نیروی لازم است و به یک راهبرد جدید نیاز دارد.

در این حال، رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید پیش از دیدار اوباما با نمایندگان کنگره گفت: او بر اساس منافع آمریکا تصمیم گیری خواهد کرد و فشارهای سیاسی بر تصمیم گیری او تاثیری نخواهد داشت.

رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده روز دوشنبه گفته بود که تصمیم گیری درباره افزایش نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان به زمان نیاز دارد.

او همچنین در واکنش به سخنان ژنرال مک کریستال گفت: هرگونه توصیه به رئیس جمهوری آمریکا در مورد افغانستان باید صریح اما خصوصی باشد.

رابرت گیتس تاکید کرد که تصمیم باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، درباره مرحله بعدی جنگ افغانستان یکی از مهم ترین تصمیم های دوره ریاست جمهوری او خواهد بود.

بی بی سی

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها